ארגנטינה
ארגנטינהצילום: אייסטוק

קרלוס מנם, נשיא ארגנטינה לשעבר, שנחשד בסיכול חקירת הפיגועים בקהילה היהודית ובשגרירות ישראל, מת השבוע מבלי שתובהר מעורבותו בפרשיות העגומות.

מנם כיהן כנשיא ארגנטינה בשנים 1989-1999. במהלך שנות כהונתו אירעו בבואנוס איירס שני פיגועי הטרור הקשים ביותר בתולדות ארגנטינה – הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה בשנת 1992 שבו נהרגו 29 בני אדם, והפיגוע בבנין הקהילה היהודית בארגנטינה שנתיים לאחר מכן שבו נהרגו 85 בני אדם.

על פי הידוע, מאחורי הפיגועים עמדו ארגוני טרור שבסיסם בלבנון ופעלו בחסות איראן.

למרות שמנם התבטא בפומבי באופן אוהד כלפי הקהילה היהודית וכלפי ישראל ואף הבטיח לפעול למעצרם של האחראים לפיגועים, הופנו כלפיו האשמות שהיטה את החקירות המשטרתיות מהכיוון האיראני, שעלול היה להצביע על מעורבות איראן בייזום ותכנון הפיגועים.

לפני 19 שנה נטען על ידי עריק איראני למערב, שמנם קיבל 7 מיליון ליש"ט שוחד מהאיראנים על מנת לאפשר את הפיגועים ולמנוע סיוע בעקבותיהם. לימים התברר, שהשופט־החוקר, שעסק במשך עשר שנים בחקירת הפיגועים, חואן חוסה גלאנו, נתן שוחד על פי הוראות מממשלו של מנם, לאחד החשודים, כדי שיפליל קצינים במשטרת בואנוס איירס.

במהלך החקירה העיד מי שהיה ראש מזכירות המודיעין הממלכתי בממשל מנם, הוגו אנסורגי, כי מנם הורה על מתן השוחד תוך שימוש בכספי ציבור.

לפני כעשור הוסרה חסינותו של מנם – אז בן ה־79, והוא הואשם בשיבוש הליכי החקירה בענין פיגועי הטרור, בעקבות תביעת עורכי הדין שנותרו לטפל בסוגיה מטעם משרד המשפטים הארגנטינאי. אך בית המשפט בארגנטינה לא הצליח להוכיח את הטענות, זאת, למרות שהתביעה טענה כי נמצאו 58 קלטות מחוקות, ועדויות שונות.

בתשע"א הואשמו השופט הראשון במשפט הפיגועים חואן חוסה גלאינו, יחד עם רוברטו ברכה, ובכירים רבים בצמרת הארגנטינית לשעבר, בהדחת אלברטו תל־אלדין, משכיר המכונית שלכאורה התפוצצה מחוץ לשגרירות, ולהפליל אנשי משטרה, כשוכרי אותה מכונית.

מאוחר יותר החליט בית המשפט לנקות את מנם מאשמת המעורבות בסיכול החקירה, מחמת היעדר ראיות, אך עד יומו האחרון הוא נחשד בסיכול החקירה.