הילדים שבין גן חובה וכיתה א' בשנת קורונה

בלה בל-אנג', מרצה בחוג לגיל הרך במכללת אפרתה, מתייחסת לחשש של הורים להכניס את ילדיהם לכיתה א' בתקופת הקורונה

בלה בל-אנג' , ד' באדר תשפ"א

הילדים שבין גן חובה וכיתה א' בשנת קורונה-ערוץ 7
שלום כיתה א'
צילום: פלאש 90

הכניסה לכיתה א', מהווה ציון דרך משמעותי בחיי הילד ומשפחתו, על אחת כמה וכמה בתקופה מאתגרת זו. בימים אלו צריכים ההורים לקבל החלטה על רישום ילדיהם לכיתה א'. הורים רבים כעת עסוקים במחשבות לקראת המעבר המשמעותי זה ושואלים את עצמכם כיצד ניתן להתמודד עם המעבר בקלות.

זאת לאור העובדה שהם מרגישים שהשנה, הילדים לא ביקרו מספיק זמן בגן ולא הספיקו לרכוש את הכישורים והמיומנויות הנדרשות לקראת כיתה א'. המצב שנוצר משאיר מקום להתלבטויות ואף לספק: אולי עדיף להשאיר את הילד שנה נוספת בגן? כך הוא יזכה בשנה יציבה שתכין אותו כראוי ובנחת לקראת בית הספר. ההכנה הזאת תאפשר לילד להתמודד עם תהליכי למידה, שינוי, פרידה ומעבר ללא חששות.

שאלות אלו ואחרות עולות בכל שנה, אך השנה יותר מבעבר בשל המצב השונה. השהייה הארוכה בבית והמעבר מהשגרה למציאות חדשה העצימו את השאלות והגבירו את הספקות. הורים רבים שואלים  כיצד התקופה של ההיעדרות מהגן תשפיע על ההסתגלות של ילדיהם בבית הספר.

בימים אלו, הורים כמבוגרים משמעותיים מלווים את הילדים בשגרה  ובתקופה של משבר, של לחץ ואי וודאות הנעים בין דאגות של קיום, בריאות ופרנסה לבין סיוע ותמיכה רגשית לילדים. ישנם ילדים שהשהות בבית, מיטיבה איתם,  אך ישנם גם ילדים שעבורם השינוי בשגרה, הלחץ שההורים חווים והדאגה, עלולים להוביל אותם לנסיגה התנהגותית וחזרה לדפוסים או הרגלים שכבר חלפו כמו: הרטבה, קושי בהרדמות, בעיות התנהגות ועוד …תגובות אלו הן תגובות טבעיות למצב לא שגרתי.  

בלה בל-אנג'
צילום: יח"צ

מרבית הילדים יחזרו לתפקוד רגיל עם החזרה לשגרה.  

האם התקופה הזאת עלולה לפגוע בתפקודו של הילד בעת כניסתו לכיתה א'?

שני מחקרים שפרסם משרד החינוך לאחרונה, מעלים לסדר היום את הדיון בהשלכות העתידיות על ילדי הגנים ביום שלאחר המשבר, המחקרים, הראשון מגרמניה והשני מפורטוגל, עוסקים בגן חובה כשלב מכין ללימודים בבית הספר.

לפי המחקר בגרמניה, סגירת גני הילדים הביאה לירידה משמעותית בכישורי השפה והחשבון של ילדי הגן. עובדה זו מצביעה על כך שהשנתון שהחל את לימודיו בבית הספר בספטמבר 2020 החל אותה בנחיתות יחסית לשנתונים אחרים, עם כישורים נמוכים מהמקובל. לטענת המחקר, קיימת כיום חוסר מודעות בקרב צוותי החינוך לפגיעה בכישורי השפה והחשבון בשנתון זה בעקבות סגירת הגנים.

בפורטוגל, המחקר מתריע מכך שעליית הגישה התלמידאית שמדגישה מסירת ידע לילדים עשויה להישאר כדגש המרכזי של החינוך בגני הילדים לאחר המשבר ובכך תהפוך ל"נורמליות החדשה".

המחקר בהחלט מהווה חומר למחשבה אך בודק, במצב לא שיגרתי, רק את אחד הפרמטרים של התפתחות הילד: הצד הקוגניטיבי, בעוד שבארץ, בחינוך לגיל הרך, שמים את הדגש על תחומים נוספים הכרחיים להתפתחותו של הילד, הקשורים זה לזה והמשפיעים זה על זה: התחום הרגשי, המוטורי, החברתי... אשר איפשרו פיתוח מיומנויות שהילדים רכשו דרך כישורי חיים בתפקוד היומיומי בבית בעת הקורונה. תחומים אשר לא נבדקו במחקר.

ללא ספק, הילדים החסירו זמן משמעותי בגן, לכן החשש של ההורים בהחלט לגיטימי. אך יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מערכת החינוך כולה הושפעה מהתקופה הנוכחית ויהיו לכך השלכות על האופן בו היא תפתח בשנה הבאה ועל ההיערכות המותאמת של בתי הספר בקליטת ילדי כיתה א'.

 

בלה בל-אנג' היא מרצה בחוג לגיל הרך במכללת אפרתה