אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

תומר לוטן, ראש מטה 'מגן ישראל', מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 להחלטות קבינט הקורונה וליציאה להקלות משמעותיות יותר בתחילת השבוע הבא.

"עבדנו מאוד קשה לאורך השבועות האחרונים מול הממשלה בניסיון לייצר תוכנית שתאזן בין הקושי הגדול מאוד שאנחנו נמצאים בו מבחינת מספרי התחלואה שגבוהים מאוד וללא ספק מחייבים המון זהירות ומצד שני בין ההבנה שאנחנו אחרי סגר ממושך וחיסונים שמתקדמים היטב", מספר לוטן.

לדבריו, "שילבנו את הכל ביחד ויצרנו תוכנית בת שלוש פעימות – הראשונה כבר בוצעה, השנייה תהיה ביום ראשון הקרוב – ואנחנו מקווים שהתוכנית הזו תספק את האיזון בין זהירות מצד אחד לאפשרות לפתוח חלקים גדולים במשק שעד עכשיו היו סגורים מהצד השני".

לוטן נשאל על דברי ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש הבוקר (שלישי) לפיהם סגר נוסף לא ירד מהפרק.

"המבחן הוא בהצלחה לשמור על המתווה שבנינו מבלי להרחיב אותו, לשנות אותו או להקדים חלק מהפעימות. הקורונה לימדה אותנו שאנחנו מצויינים בלכתוב ולתכנן אבל המבחן הוא במציאות. בסופו של דבר יש כאן חברה ישראלית שנמצאת יחד העולם כשנה באירוע הזה, יותר קשה לשמור על סבלנות ואיפוק, יותר קשה לשמור על ההנחיות וזו שעת מבחן שלנו. המסר של הממונה היה: אנחנו פותחים בצורה זהירה כדי להכניס הרבה חמצן למשק, לכלכלה, לחינוך והמשפחות, אך עדיין דאגה גדולה מרחפת מעל הכל והאחריות מוטלת עלינו", הוא עונה.

לוטן מתייחס גם לחזרה לבתי הספר שמעלה דאגה לאור התחלואה הגוברת בקרב הילדים והשפעות המוטציה הבריטית. "מבין כל הענפים שאנחנו פותחים עכשיו החינוך הוא האגוז הכי קשה לפיצוח. כי יש לו ערך גדול מאוד למשפחות ולילדים אבל מנגד מדובר בפעילות עם הכי הרבה סיכון – גם בגלל שהילדים לא מחוסנים וגם בגלל המוטציה הבריטית שאנחנו מודעים להשפעות שלו על תחלואת ילדים".

"לכן, כששקלנו את הנושא של פתיחת החינוך החלטנו לעשות זאת בנקיטת זהירות כפולה. לפתוח בצורה מדורגת ולשלב עם הרמזור כך שהלימודים ייפתחו ביישובים עם תחלואה נמוכה יותר".

"אנחנו שמחים שהתוכנית שהכנו ועמלנו עליה התקבלה על ידי הממשלה במלואה. זה משמח אותנו ונותן לנו מקום לאופטימיות. אנחנו גם רואים נתונים טובים בנוגע לחיסונים. עם זאת הכל מהול בהרבה חשש ודאגה. אנחנו ממשיכים להסתכל מדי יום על הנתונים בהרבה מאוד תשומת לב, במיוחד במה שקשור לחולים ולחולים הקשים בבתי החולים. יש כיום יותר מ-900 חולים וזה הרבה יותר ממה שאנחנו רוצים. השבועות הקרובים מאוד מכריעים ביכולת להגיד לאן פנינו", מוסיף לוטן.

ומה לגבי העתיד? האם החיסונים ייקחו אותנו לקיץ פתוח יחסית? "ככל שנגיע למיצוי קרוב למקסימלי של יכולת החיסון בישראל הקיץ שלנו ייראה יותר טוב. יש לנו פער מכריע לגבי ילדים בני פחות מ-16 שלא מתחסנים. מבחינה אפידימיולוגית לא נוכל להיות בחיסון עדר ללא חיסון ילדים. שאלת הילדים היא מאוד דרמטית ביכולת לחזות את העתיד.

''אנחנו עוקבים אחרי הפעילות של החברות השונות שמבצעות ניסויים לבדיקת השפעת החיסון בילדים ואנחנו מקווים שיהיו תוצאות טובות בטווח של השבועות או החודשים האחרונים. זה מה שהופך את היכולת להסתכל קדימה למורכבת. כי גם אם נצליח לחסן את כל מי שאפשר, עדיין תהיה שכבה לא קטנה שתהיה בלתי מוגנת. להערכתנו הקיץ יהיה טוב יותר מקודמו, אך בחודשים הקרובים עדיין נצטרך להיות זהירים".