גדעון סער
גדעון סערצילום: עודד קרני

יו"ר מפלגת תקווה חדשה השר לשעבר גדעון סער מוצא את הראיון של ראש הממשלה אמש כדוגמה לבעיה בהמשך כהונתו של נתניהו קדנציה נוספת.

"אני מודה שלא צפיתי בראיון, אבל מתוך מה שראיתי, כשראש הממשלה מתייחס לאלפי קורבנות כתוצאה מרשלנות בנמל התעופה בן גוריון וקורא לזה 'נה נה נה נה נה' כאילו זה רעש רקע שמפריע לו, זה רק ממחיש את הניתוק שלו ממציאות חייהם של כל כך הרבה ישראלים וגם מעיד על חוסר ההכרה שלו בכישלונו", מסביר סער בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "הכישלון מתבטא בהגנה כושלת על העסקים והפרנסה, בכישלון באכיפה, בפרצת הענק בנתב"ג במשך קרוב לשנה ובכך שישראל עומדת בראש המדינות בעולם במספר הימים שילדיה לא הלכו לבתי הספר. אם ראש הממשלה לא רואה את כל הדברים האלה לדעתי על אזרחי ישראל לסיים את כהונתו ארוכת השנים".

סער אומר כי למפלגתו יש תוכנית סדורה איך לטפל במשבר הנוכחי. "ראשית, יש להעדיף את טובת המדינה והאזרחים על האינטרסים האישיים. ראש הממשלה נתניהו, בדם קר, נמנע מהעברת תקציב למרות שהיה לו רוב קואליציוני גדול כדי לא לעמוד בהסכם שהוא עצמו חתם עליו. הוא דרדר את ישראל במו ידיו למערכת בחירות רביעית תוך שנתיים. זה מעשה שלא יעשה".

"אני כראש הממשלה אמנה שר אוצר מקצועי שיוכל לטפל בשיקום הכלכלה הישראלית, אעביר מיד תקציב וחוק הסדרים עם כל הרפורמות הנדרשות לשיקום הכלכלה הישראלית ולחידוש הצמיחה. גם בתחום המאבק בקורונה יש הרבה דברים שחייבים לשנות. אני מאז תחילת נובמבר מדבר על הצורך בבדיקות כלל ארציות כדי להימנע מהאסטרטגיה של סגרים והגבלות גורפות כדרך יחידה להתמודד עם המשבר".

"נושא החיסונים שינה את המציאות, אבל כדי לחזור ללימודים בצורה נכונה, צריך להשתמש בכלי הבדיקות כדי לאתר תחלואה. לצערי אין בהתמודדות שום יצירתיות ואזרחי ישראל משלמים על זה מחיר כבד מאוד. בנוסף, הממשלה לא משפרת את הביצועים שלה למרות שאנחנו כבר שנה במשבר הזה", מוסיף סער.

לשאלה אם שוחח עם המפלגות החרדיות כדי להשיג את תמיכתן לאפשרות שבה ירכיב את הממשלה אחרי הבחירות הוא עונה, "לא מתקיימות שיחות כאלה. אני לא מאמין בלקיים שיחות על קואליציות לפני שיש תוצאות בחירות. אני מתרכז בדבר אחד – לשכנע את אזרחי ישראל שנדרש שינוי משמעותי בכיוון והוא עובר בהחלפת ההנהגה. צריך לשנות גם את השיח פנימה בתוך העם וכן את השיח בין הממשלה לעם ישראל. יש לשנות מהותי את המדיניות בתחומים כמו חינוך, ביטחון פנים וכלכלה. את כל זה לא נשיג אם נתניהו יישאר בתפקידו. לכן, דרוש שינוי ואני מאמין שביכולתי להקים ממשלה יציבה, לאחד את העם ולהביא עתיד טוב יותר לישראל ואזרחיה".

סער נשאל גם אם הוא מבין מדוע אנשים מזהים את מפלגתו כמפלגת 'רק לא ביבי'. "אזרחי ישראל צריכים לשאול את עצמם שאלה אחת: האם אנחנו הולכים בכיוון הנכון או שנדרש שינוי. אני לא חושב שאנחנו הולכים בכיוון הנכון. אנחנו בהרס חברתי וכלכלי אדיר מימדים ולדעתי נדרש שינוי בכל תחומי המדיניות. אנחנו רואים שאין משילות לא בגליל ולא בנגב, אנחנו מאבדים שליטה על המדינה. בחינוך יש ניתוק מהציבור וצריך להרים מחדש את המערכת הזו. אני מאמין גדול בעם ישראל, אבל זה לא ילך אם רק נסדר את הכחסאות מחדש סביב נתניהו בסדר אחר. את נתניהו, אחרי שנים רבות שבהן גם עשה דברים טובים, צריך להחליף כי היום רואים בעיניים שהוא מעדיף את האינטרסים האישיים שלו על טובת המדינה. אני מאמין שנצליח להחליף את בנימין נתניהו ואם לא נשרת את העם מהאופוזיציה".

סער התחייב לא אחת שלא לשבת עם בנימין נתניהו אבל טרם התחייב שיקים ממשלת ימין. "הממשלה שלנו תקדם את הערכים שלנו ואנחנו נעמוד על כך שקווי היסוד תהיה על פי תפיסת עולמנו שידועה לכל. כמובן שבהקמת קואליציה תמיד יש שיחות שבסופן יש דברים שהשותפים הקואליציוניים זוכים בהם בהישגים אבל הכיוון שלנו ידוע והוא כיוון לאומי וציוני וכזה הוא יישאר".

"אנחנו אנשים עם רקורד. לא אני, לא דני דיין, לא צביקה האוזר, לא זאב אלקין או יפעת שאשא ביטון לא יודעים לציבור. עשינו דברים בחיים והציבור מוזמן לשפוט ולראות שיש לנו את הרשימה הכי רצינית והכי איכותית".

ומה לגבי הריבונות והסדרת ההתיישבות הצעירה? "מי שויתר על החלת ריבונות או הסכים להשעייתה תמורת הסכמת הממשל האמריקני ומעורבותו בהסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין זה נתניהו. לגבי הסדרת ההתיישבות, לא רק שאני מדבר על זה, אלא שההחלטה האחרונה שלי בכנסת היתה בראשות ועדת המשנה של יו"ש בועדת החוץ והביטחון של הכנסת שם קראתי להסדיר את ההתיישבות הצעירה, שקיימת למעלה מ-20 שנים. לצערי, גם בנושא הזה כמו בחאן אל אחמר ובהשתלטות הפלסטינית על שטחי C, נתניהו נכשל כישלון גמור".

סער לא ממהר לפסול שיתופי פעולה עתידיים. "מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' בודאי יכולה להיות שותפה שלי. שיתפנו פעולה גם בעבר. לגבי איתמר בן גביר עמדותיו מאוד קיצוניות. אם אני אהיה ראש הממשלה אינני רוצה להשעין את ממשלתי על גורמים קיצוניים. אני שומע את נתניהו אומר שהוא לא יהיה בממשלה וכן בקואליציה. אני אומר בצורה ברורה, שיש בלוק טכני שבמסגרתו נכנס בן גביר, ממשלה בראשותי לא תישען על איתמר בן גביר".

"לגבי מועמדת מספר 7 ברשימת העבודה, שלהערכתי לא תיבחר לכנסת, תקווה חדשה באמצעות נציגיה חתמה בעד הבקשה לפסילת מועמדותה שתידון מחר בוועדת הבחירות המרכזית. אני סבור שמי שבאופן כה גס מזלזל ורומס את כל סמלי המדינה והדברים שקדושים לנו מבחינה היסטורית לא ראויה לשבת בכנסת ישראל", הוא מוסיף.

בימים האחרונים יש חילופי דברים קשים בין אנשי ימינה ותקווה חדשה. סער טוען שמדובר בהתכתשות מיותרת. "לצערי מהיום שקמה תקווה חדשה בנט פתח עליה במתקפה. למחרת היום אחרי שהודעתי על הקמת המפלגה, כבר זיכה אותנו נפתלי בנט במתקפה ומאז הוא לא הפסיק. יכול להיות שהדבר הזה נובע מכך שמהרגע שהתייצבנו על המפה הפוליטית מצבו השתנה. הייתי מצפה ממנו לגישה יותר בוגרת. יש בינינו הרבה מהמשותף ובכל מקרה לאחר הבחירות אני רואה בבנט ובימינה שותפים".

האם גם הליכוד שותף מבחינתו? "הליכוד והליכודניקים הם האנשים שאני הכי אוהב והדבר הזה לא השתנה. אני פשוט חשוב שנתניהו לא מוביל את המדינה למקום הנכון וזה לא מתאים לערכי המחנה הלאומי. אני לא יכול לתמוך בהמשך כהונתו".