חתונה
חתונהצילום: istock

חשש ותסכול: בעלי אולמות חרדיים הביעו בימים האחרונים תסכולם לאחר שהתברר כי אין כל מתווה המאפשר את פתיחתם המפוקחת עם 'תו ירוק'.

בשיחה עם ערוץ 7 הם מעניקים הצצה לתעשיה הפיראטית המתחוללת ברחובות החרדיים. "מאות חתונות בציבור החרדי נקבעו ל'אחרי הסגר' מתוך הנחה כי עד אז יוסדר מתווה שיאפשר קיום אירועים בהשתתפות בעלי דרכון ירוק - מתחסנים ומחלימים", מספר אחד מהם.

"אלא שלפי שעה עניינם של האירועים נדחה לעוד מספר שבועות, מה שאומר שמאות ואלפי אירועים שנדחו עד עכשיו ייערכו במחתרת, ללא פיקוח ובקרה, דבר שעלול להוביל להתפרצות מחודשת ומאסיבית של הקורונה, בגירסת המוטציה הבריטית, ברחובות החרדים".

בעל אולם נוסף מספר כי "אנשים לא מבינים על מה מדובר. יש עשרות משפחות שקבעו אצלי אירועים לאחרי פורים מתוך הנחה שזה יתאפשר אז. כשהן שומעות שאין מתווה הן מצהירות שיקיימו את האירוע בכל מקרה".

לדבריו, "כל בעלי האולמות מעידים על תופעה דומה. אנשים דחו אירועים ועכשיו שקולטים שאין מתוה מצהירים שיצפצפו".

גורם בכיר בענף החתונות והשמחות עמו שוחחנו מעריך את כמות האירועים הבלתי מפוקחים שיתקיימו בשבועות הקרובים במאות עד אלפים. "הרבה מהאירועים האלו יתקיימו ללא הקפדה מינימלית על הנחיות, וישתתפו בהם מאות בני אדם".

במקביל יועץ רפואי מפורסם הזהיר השבוע שהמצב הזה עלול "להפוך את הרחובות החרדים לשדה קטל" היות וההתפרצות שתיגרם הפעם תהיה של המוטציה הבריטית הקטלנית שפוגעת גם בצעירים.

"צריך להקים זעקה גדולה על הענין הזה. אני מנסה לדבר עם מי שאפשר כדי להימנע מהתרחיש הזה אבל עושה רושם שלאף אחד לא אכפת. זה מזעזע ממש", הוא אומר.

התסכול של כל הגורמים הנוגעים בדבר גדול לאור העבודה כי בעלי האולמות גיבשו מתווה מחמיר במיוחד לקיום אירועים, עם סטנדרט קשוח בהרבה ממלונות וטיסות. היעדר השימוש המיידי במתווה משמעותו שהמדינה מוותרת בעצם על אפס תחלואה ובמקום זה דוחקת את הציבור החרדי למסיבות הדבקה המוניות.

כזכור, נציגי איגוד אולמות המהדרין נועדו פעמים רבות עם קובעי המדיניות והגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, בכנסת ובממשלה, זאת על מנת להיערך כיאות ליום שאחרי הסגר.

בעלי האולמות דרשו לדאוג לכך שהרשויות יאפשרו לקיים חתונות בהשתתפות בעלי 'דרכון ירוק'. לדבריהם, “הדבר יאפשר לוודא קיום אירועים סטריליים לחלוטין וגם יעודד התחסנות.

“ברגע שתהיה מסה של מתחסנים ונבדקים בעלי תוצאות סרולוגיות תקינות – נוכל לקיים אירועים ללא הגבלה עם פיקוח מתאים”.

בעלי האולמות שבו והדגישו כי קיום חתונות באופן הזה יצמצם דרסטית את תופעת החתונות הפיראטיות וימנע את המשך ההדבקה בשיעורים הקטסטרופליים היום. בנוסף הוא יצמצם את עוגמת הנפש של ההורים ובעלי השמחה שסובלים יותר מכולם מהמצב הנוכחי.

כלל הגורמים הביעו הסכמה עם רוח הדברים והבטיחו לפעול בהתאם, אך למרבה הצער הבטחות לחוד ומציאות לחוד. וכך מוצאות את עצמן מאות משפחות חרדיות שנקעה נפשן בהבטחות ובדחיות – לפני החלטה על קיום אירוע המוני ולא מפוקח.

"אני כמובן לא מעודד אנשים לעשות אירועים כאלה. האולם שלי כמו גם האולמות של חבריי, סגורים מזה חודשים ארוכים", מספר אחד מבעלי האולמות.

"אבל הגענו למצב שקשה לשכנע אנשים להתאזר בסבלנות ולהמתין לקובעי המדיניות. הם מרגישים שהפקירו אותם", אומר לנו בעל אולם אירועים בירושלים.. נקוה שמקבלי החלטות יתעשתו עכשיו ויחסכו גל נוסף ובעיקר הרבה קרבנות בנפש".