חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'צילום: משה ביטון

"בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל קָם הָעָם הַיְּהוּדִי, בָּהּ עֻצְּבָה דְּמוּתוֹ הָרוּחָנִית, הַדָּתִית וְהַמְּדִינִית, בָּהּ חַי חַיֵּי קוֹמְמִיּוּת מַמְלַכְתִּית, בָּהּ יָצַר נִכְסֵי תַּרְבּוּת לְאֻמִּיִּים וּכְלָל-אֱנוֹשִׁיִּים וְהוֹרִישׁ לָעוֹלָם כֻּלּוֹ אֶת סֵפֶר הַסְּפָרִים הַנִּצְחִי", כך נפתחת מגילת העצמאות.

עוד בוקר שגרתי שבני גנץ נכנס באין כניסה. עוד בוקר של שר בטחון שמוציא מכתב מביך, חסר כל עבודת מטה מאחוריו. אבל בני גנץ איננו הסיפור. הסיפור הוא בנימין נתניהו, ראש ממשלת הימין.

סיפור הפגיעה במזבח בהר עיבל הוא קצה קצהו של קרחון של פגיעה בנכסי התרבות שהם שורש קיומנו כאן. אם באירופה היו גורסים כמצעים לכביש קיר של בית כנסת, ישר היו כולם מזדעזעים מהאנטישמיות החדשה. בצדק.

וכאן? שר הביטחון מאמץ את גירסת הפלסטינים שזה 'לא היה בכוונה' וראש הממשלה - ההוא מהימין - שותק. השתיקה הזו של מנהיגי המדינה, הוציאה הפעם את כל אנשי המדע להרים קול זעקה בדרישה להגנה על המורשת.

בצדק הם כתבו שזו איננה סוגיה פוליטית. איננה סוגיה של ימין ושמאל. איננה סוגיה של מורשת יהודית דווקא. בתור העם שהוריש לעולם את נכס התרבות החשוב ביותר- התנ"ך ותורת ישראל, בתור העם שאת ספריו שרפו פעם אחר פעם, החלטנו לכונן כאן מדינה ובה כבוד למורשת, לתרבות, ולנכסי רוח.

מנגד, עומדים אלו שעוסקים במחיקת מורשת, כל מה שלא מתאים לנראטיב שלהם, ועוזריהם, מדינות אירופה ששרפו את ספרינו בכיכר העיר ובגלגול המודרני מממנים את הרס אתרי המורשת.

אם ראש הממשלה לא ימצא לצידו מפלגת ימין חזקה, שהמורשת בראש ערכיה - הרס המורשת יימשך. יש לנו דרך. של אלפי שנים. ואנו נשמור עליה. ועל כך שתקום גם תקום כאן ממשלת ימין אמיתית. לא רק בכותרת.

אדוני ראש הממשלה, קום והראה משילות, הכרז על הפסקת ההרס הברברי כאן ועכשיו.