פרופ' ניצה בן דב
פרופ' ניצה בן דבצילום: באדיבות המשפחה

שר החינוך, יואב גלנט הודיע היום (רביעי) על זכייתה של כלת פרס ישראל בתחום חקר הספרות העברית והכללית לשנת תשפ"א, פרופ' ניצה בן דב.

ועדת הפרס התכנסה בראשותה של פרופ' עליזה שנהר, ובהשתתפותם של החברות: פרופ' יפה ברלוביץ וגב' יהודית רותם.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי "פרס ישראל לחקר הספרות העברית מוענק לפרופ' ניצה בן דב, מאוניברסיטת חיפה, אשר הגיעה להישגים במחקרי הספרות העברית מהיבטים אוניברסליים והשוואתיים, תוך בחינת הספרות העברית החדשה והעתיקה (מקרא) המתכתבת עם יצירות הספרות הגדולות של העולם המערבי".

עוד הדגישה הוועדה כי ספרה האחרון, "חיי מלחמה", "מפלס דרך בקריאה העמוקה של השתקפות המלחמות החל ממלחמת העולם הראשונה וכלה באינתיפאדה השנייה, לאורך ארבעה דורות של כתיבת פרוזה ישראלית. מחקריה בחקר עגנון הם פריצת דרך משמעותית בהבנת יצירתו של הסופר זוכה פרס הנובל ויכולתה הייחודית להנגיש את הספרות העברית לקורא הישראלי תוך קריאה עמוקה של טקסטים ויכולת השוואה אינטרטקסטואלית מרשימה. רבים ממחקריה תורגמו לשפות זרות".

בנוסף ציינה הוועדה כי "פרופ' בן דב הקימה באוניברסיטת חיפה תכנית לימודי נשים ומגדר לתואר השני וייסדה את סדרת ההרצאות 'בדרכן'".

במהלך השבועות הקרובים יפורסמו שמות הזוכים בתחומי החקר לתשפ"א: ספרות ושירה עברית ליוצרים ומתרגמים, חקר מדעי החיים, אומנות הקולנוע ומפעל חיים.