מעשי עמלק כראי לאי סולידריות שהפגנו כלפי החלשים בחברה

בציווי לזכור את חוסר מוסריותו של עמלק, הוא משקף לנו את ההתנהלות הלא מוסרית כעם שבחר להפקיר את הקבוצות החלשות וחסרות ההגנה בחברה

הרב בני וורצמן , ו' באדר תשפ"א

מעשי עמלק כראי לאי סולידריות שהפגנו כלפי החלשים בחברה-ערוץ 7
הרב בני וורצמן
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבת זכור אנו קוראים מספר פסוקים מפרשת כי תצא שיש בהם בין השאר הציווי לזכור את שעשה עמלק לעם ישראל.

אחת מהשאלות הנשאלות היא לא על עמלק אלא על עצמנו– איך קרה שנוצר זנב של החוליות החלשות שדווקא אותם תקף עמלק? היכן היו הגברים שהיו יכולים להגן על אותם חלשים? ומה זה בעצם אומר עלינו שאפשרנו מצב של פגיעה באותן קבוצות חלשות.

מסביר הרב מנחם ליבטאג שקרה כי לאחר הגעת המים לרפידים מי שיכל התקדם לאורך שפת הנחל אל משה שכנראה עדיין נמצא בחורב. החזקים התקדמו מהר יותר והחלשים נשארו מאחור. נוצר זנב כי כל אחת מקבוצות העם הלכה לפי הקצב ויכולתה לאורך הנחל, ואלו שנשארו מאחור מטבע הדברים היו החלשים שאותם תוקף עמלק.

כשהשמועה מגיעה אל משה בהר סיני כי עמלק תוקף את אותן קבוצות חלשות הוא מיד שולח את יהושע ואומר לו לבחור אנשים ולהילחם בעמלק. למחרת משה יתפלל, ונשאלת השאלה  מדוע מחר ולא מיד? הסיבה לכך היא שיהושע חייב לחזור לרפידים, ובדרך לגייס את האנשים והחזקים כך שכנראה רק למחרת יוכלו להילחם בעמלק ולהשמידם. 

אולי כל הרעיון של מחיית עמלק והחובה לזכור מה שהם עשו לנו הוא פחות שנזכור את החוסר מוסריות שלהם אלא שנתבונן בעצמינו – כיצד הפקרנו את החלשים? במעשיו שימש לנו עמלק כמראה על התנהלותנו הקלוקלת כעם ואת זה עלינו לזכור.

אולי בשל העובדה הזו מצוות מחיית עמלק מופיעה בספר דברים בפרשת כי תצא – פרשה עשירה מאד עם מצוות שחלקן הגדול עוסקות בצורך להתחשב להפגין סולידריות חברתית ולהתחשב באחר. ודמה כמשפט מסכם שהתיקון הגדול של מעשה עמלק הוא מתנות לאביונים שדרכם אני מחזק את מעמדם של החלשים בחברה ובכך מתקן את היסח הדעת שהיה לנו כלפיהם בסיפור רפידים. 

כמי שפועל יחדיו עם בני נוער ממאות בתי ספר בישראל, מרגש אותי כל פעם מחדש לראות עד כמה ערך הנתינה והיכולת שלנו לתמוך ולחזק את החוליות החלשות בחברה מחזקים אותנו כעם, ועד כמה ערכי החסד, ההתנדבות של בני הנוער הם הגלגל הכי חשוב במנוע הזה שמרכיב את החברה הישראלית.

גם כאשר לאורך השנה בני הנוער לא יכלו לקחת חלק בהתנדבות הרגילה, הם חיפשו כל דרך אלטרנטיבית להעניק מזמנם ומרצם לחיזוק "הזנבות"- אותן חוליות חלשות ופגועות בחברה הישראלית שזקוקות לסיוע ולעיתים תכופות קולן לא נשמע.

זהו חלק מהצו המוסרי וערך הערבות והסולידריות המושרשים בנו חזק כל כך כעם וחלק מהציווי שהורישה לנו פרשת העמלקים; בערכים הללו בדיוק נמדדת חוסנה של חברה, כך נמדדת עוצמתו של עם. 

הרב בני וורצמן הוא יו"ר ומייסד ארגון "לאורו נלך" הפועל בחסות משרד החינוך ומפעיל לאורך שנת הלימודים תוכניות התנדבות שונות בכ-180 בתי ספר ברחבי הארץ