ולדימיר בליאק
ולדימיר בליאקצילום: ערוץ הכנסת

חבר הכנסת ולדימיר בליאק מסיעת ''יש עתיד'', המדורג במקום ה-15 ברשימת המפלגה בבחירות הקרובות, סיפק התבטאויות קשות על הציבור החרדי, רבנים ומנהגיו.

עורך העיתון ''שביעי'' ישי פרידמן דיווח כי בליאק חוזר בטקסטים שונים ברשתות החברתיות כי לפי גישתו, את הרבנים והפוליטיקאים החרדים מעניין רק דבר אחד: "כסף, והרבה כסף".

כך, למשל, בפוסט שפירסם ב-2018 הוא קבע כי האדמו"ר מגור "רק נראה כמו איש דתי", אך למעשה "הדת עבורו היא כלי להשיג כוח וכסף. קודם כוח, ובאמצעות הכוח - כסף. תקציבים. במיליארדים". לדבריו, האדמו"ר מגור פועל ב"תחכום לא מבוטל" להעביר תקציבים למאמיניו על חשבון אזרחי ישראל, וגם אם זה יבוא על חשבון "מיטות בחדרי מיון וניידות בדרכים".

בפוסט אחר, בתחילת אותה שנה, טען כי מטרתם של הפוליטיקאים החרדים היא "לשבש את אורח החיים של הציבור החילוני והמסורתי. לדרוס אותו. להשמיד אותו ללא רחמים וללא התחשבות בשום דבר. אני לא מגזים".

עוד ב-2018, בעקבות שיחה של ח"כ משה גפני שפורסמה בתקשורת ובה סיפר נציג יהדות התורה על המאבקים בנוגע לתקציבים ושמירת הסטטוס קוו בממשלה, כתב בליאק כי החרדים הם "כת קיצונית אשר חטפה בשבי את ממשלת ישראל, שנלחמת על המונופול (בסוגיית הגיור; י"פ) שמטרתו היחידה היא רווח עודף. עוד כסף למוסדות, למקורבים ולחברים. ומעבר לכסף, רק דבר אחד מעניין אותם באמת - רק כסף".

בשנת 2014 זעם בליאק על כך שקרוב ל-80 אחוז מהעולים החדשים שבאים לגור בעיר הם שומרי תורה ומצוות. הוא מתח ביקורת על התנהלות העירייה בנוגע למדיניותה בעניין בניית בתי כנסת. לדברי הח"כ לעתיד מיש עתיד, למודיעין אין מדיניות ציבורית, ועל כן הוא דרש לחדול מהקצאת קרקעות ציבוריות לטובת בתי תפילה.

נקודה נוספת שהפריעה לבליאק הייתה מחיצה שהוצבה בהקפות שמחת תורה מטעם העירייה. "נשגב מבינתי מדוע צריך להיות קיר המפריד בין נשים לגברים באירוע הקפות שניות בעיר שלנו", כתב ברשת. בראיון לעיתון מקומי הסביר כי המחיצה בהקפות השניות מצטרפת למהלכים רבים המתחוללים בעיר המשווים לה "צביון דתי". בוויכוח ברשת כתב שאירוע בהפרדה "מדיר אותי מאירוע עירוני בעיר שלי".

מתברר שבניגוד לעמדתו יו"ר מפלגתו יאיר לפיד, בליאק מתנגד נחרצות לשיתופי פעולה עם המפלגות הערביות. "על איזה בסיס ניתן להרכיב קואליציה עם טיבי, ששולל את מדינת ישראל כמדינה יהודית? לא טיבי ולא כהניסטים. יש קווים אדומים", כתב.

ח"כ ולדימיר בליאק מסר בתגובה: ״אני כמו חבריי למפלגת יש עתיד תומך בשילוב מלא של החרדים בחברה הישראלית הכללית בשירות בצבא, בעבודה ובנטל המיסים. לצערי בגלל הכניעה של נתניהו לקבוצות לחץ נוצרת אוטונומיה של ציבורים שאינה בריאה למרקם החברתי של ישראל ומסכנת את עתידה. רק לאחרונה חווינו כולנו עלייה מדאיגה בתחלואה בין היתר בגלל אכיפה לא שוויונית וניתוק של חלקים בחברה החרדית מהמדינה והחוק. הגיע הזמן להקים ממשלה שפויה וליברלית שבה הזכויות והחובות של כלל אזרחי המדינה יהיו שוות ויהיה פה חוק אחד לכולם. זו היא עמדתי שעולה מהציוצים שלי, לפני ומאז כניסתי לכנסת, ואני עומד מאחוריה גם היום״.

הכתבה המלאה תתפרסם בעיתון "שביעי" בשבת הקרובה