הרב שלמה שיבר
הרב שלמה שיברצילום: עצמי

שאלה: "אני חש שאני במצוקה גדולה. אני מרגיש שאני מפחד להתחתן, ואני לא ידוע מה לעשות. בכל מפגש עם בחורה אני חש את הפחד שבלב ואת דפיקות הלב העולות. ככל שהבחורה יותר מתאימה לי אני חש את הפחד יותר בעוצמה! אין לי יכולת שליטה על המצב הזה, מה אני יכול לעשות? איך אצליח אי פעם להתחתן?"

תשובה: ראשית, מלבד הקושי שאתה חווה, שהוא בהחלט לא פשוט, אתה צריך לשמוח על המצב שלך, משום שאתה מודע למצבך: הפחד מציף אותך וחוסם אותך מלהתקדם לחתונה. המודעות היא כבר יותר מחצי פתרון! יש רווקים רבים שהפחד אומנם חוסם אותם, אך הם אינם מודעים אליו כלל וממשיכים להיפגש עוד ועוד מתוך דמיון שרק לא מצאו את הבחורה המתאימה. מלבד התסכול התמידי הנגרם לשני הצדדים, הם בכלל לא בכיוון של לנסות להתמודד עם הבעיה האמיתית שמעכבת אותם מלהתחתן.

שנית, חשוב שתדע שאינך הרווק היחיד המתמודד עם הפחד. רוב האנשים שצריכים להחליט החלטה משמעותית כל כך, שיש לה השלכות גדולות כל כך, עם מעט כל כך ידע וכלים בנושא זה חשים את הפחד, וזה נורמלי לחלוטין!

מה אפשר לעשות בפועל?

הפחד ביסודו הוא מהנעלם ומהלא נודע, לכן הוא ניזון בעיקר מן הדמיון, שמראה לו קושי גדול בהתמודדות, תסריטי אימה מפחידים ותוצאות נוראות. הבעיה של הדמיון היא שהוא לא תמיד מחובר למציאות, ולרוב מפריז הרבה מעבר למה שבאמת קיים! לכן הדבר הראשון שאנו צריכים בשביל למתן אותו הוא לעצור את ההשתוללות שלו לכל עבר.

הפחד מחתונה הוא כללי מאוד, ולכן הוא יכול להיראות גדול ומאיים. אבל אם ננסה למקד אותו ולהבין ממה אנחנו מפחדים, נוכל להתמודד איתו. נעשה לנו רשימה של כל הדברים שיכולים להפחיד אותנו בלהתחתן, ונגלה שהפחד יכול להיות הרבה יותר מוגדר וממוקד, ולא סתמי, כללי ומאיים.

בשלב השני ננסה לבדוק אם כל הדברים שרשמנו באמת מפחידים אותנו ואנו לא מצליחים להתמודד איתם או שרק חלק מן הרשימה כזה, וננפה החוצה את מה שלא באמת מפחיד.

בשלב השלישי ננסה לדרג את הפחדים מהחמור ביותר אל הקל ביותר, ואז נקבל רשימה מסודרת של כל הדברים שמאיימים עלינו ומפחידים אותנו מלהתחתן, אבל הם הרבה פחות מפחידים מהפחד הכללי לחתונה, שמשתק אותנו, אלא הם דווקא מזמינים אותנו לעבודה.

ברביעי הקרוב, י"ב אדר (24.2 למניינם) בשעה 20:15, יתארח הרב שלמה שיבר בפרוייקט 252 לשיחה בנושא: "התמודדות עם הפחד".

הצטרפו למנויי פרוייקט 252 דרכו תלמדו זוגיות ותמצאו בקלות - בלחיצה כאן.