השואה
השואהצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ארה"ב הסגירה לגרמניה נאצי בן 95 שהצליח להימלט מאימת הדין עד היום. פרידריך קרל ברגר, 95, מואשם כי עבד כשומר במחנה הריכוז נוינגמה בהמבורג, גרמניה, שם נרצחו כ-55 אלף אסירים.

התביעה בגרמניה כבר פתחה בחקירה נגד ברגר בעבר, אך נאלצה לסגור את התיק עקב חוסר בראיות. ברגר הודה כי שירת כשומר במחנה הריכוז בשנת 1945 אך טען כי לא היה עד לרצח אסירים ולא ידע על הפשעים המתרחשים במחנה.

למרות סגירת התיק נגדו, ביקשה התביעה הגרמנית את הסגרתו על מנת לחקור אותו, ואם הוא יאמר דברים שיפלילו אותו ויוכיחו כי הוא היה שותף או ידע על הרצח השיטתי במחנה הריכוז, התיק נגדו ייפתח מחדש.

הסגרתו של ברגר בן ה-95 התאפשרה לאחר פסיקתו של שופט בממפיס, טנסי, שקבע כי "האסירים במחנה הוחזקו בתנאים מחרידים ועבדו עד תשישות ומוות", וקיבל את בקשת ההסגרה של גרמניה. במהלך משפטו בארה"ב הודה ברגר כי שירת במחנה הריכוז בגרמניה במשך מספר שבועות בשנת 1945 ומנע מאסירים לברוח מהמחנה, אך הכחיש כי היה מודע או לקח חלק במעשי הרצח של האסירים.

לאחר המלחמה הוא עבר להתגורר בארה"ב בשנת 1959. בראיון ל"וושינגטון פוסט" הביע ברגר הלם מההחלטה להסגירו לגרמניה בגיל 95 ואמר כי "אחרי 75 שנים, זה מגוחך. אני לא מאמין. אתם מוציאים אותי בכוח מביתי".

התובע הכללי בארה"ב, מונטי ויליקינסון, אמר כי ההחלטה להסגיר את ברגר "מוכיחה את המחוייבות של הממשל להבטיח כי ארה"ב אינה מהווה מקלט בטוח למי שהשתתף בפשעים הנאצים נגד האנושות והפרות אחרות של זכויות אדם בעולם". מחנה הריכוז נוינגמה הוקם בשנת 1938 ופעל עד שנת 1945. לאורך המלחמה נכלאו בו 101 אלף אסירים, מתוכם מתו 55 אלף כתוצאה מרציחות ותנאי רעב קשים.