הרצוג עם הרופאים העולים יעל כהן מספרד וארי שרובסקי מארגנטינה
הרצוג עם הרופאים העולים יעל כהן מספרד וארי שרובסקי מארגנטינהצילום: דוברות

חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית המתכנס השבוע בצל שנה לפרוץ מגיפת הקורונה, יאמץ "מתווה להמשך העלייה לישראל ולשיקום קהילות בארץ ובעולם" שבבסיסו תכנית מקיפה לעליית רופאים ובעלי מקצועות הרפואה שיצטרפו למערכת הבריאות הישראלית על רקע ההתמודדות עם אתגרי הקורונה.

הכינוס הבינלאומי יערך באופן וירטואלי, בהשתתפות מאות מנהיגי קהילות יהודיות, בראשות יו"ר חבר הנאמנים מייקל סיגל ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג.

בשנת 2020 עלו לישראל כ- 950 בעלי מקצועות הרפואה והפרא רפואה, ביניהם למעלה מ- 300 רופאות ורופאים שעלו בסיוע הסוכנות היהודית ממדינות ברחבי העולם ובהן צרפת, ארה"ב, ארגנטינה, אוקראינה, בריטניה, רוסיה, דרום אפריקה, ברזיל, מקסיקו, בלגיה ועוד.

בעקבות זאת החליטה הסוכנות היהודית לפתח ולהרחיב תכניות ייחודיות לרופאים עולים שבמסגרתן ילוו אנשי הרפואה באופן מקיף עד להשתלבותם המהירה בבתי חולים ובמרפאות ברחבי הארץ. ע"פ המתווה, אנשי הרפואה יוכלו להתחיל את לימודי העברית עוד בחו"ל ועם הגעתם לישראל ישתלבו בתכניות משותפות עם משרד העלייה והקליטה ומשרד הבריאות ובמסגרת פרויקט מסע של הממשלה והסוכנות היהודית.

בין היתר הם יזכו למגורים במרכזי קליטה ובקיבוצים, חונכות לילדים בשעות אחה"צ, הכנה למבחני הרישוי, השמה בהתמחות ועוד. במהלך כינוס חבר הנאמנים יפגשו נציגי הקהילות עם רופאים שעלו ארצה וישמעו מהם על ההחלטה לעלות לישראל בשיאו של המשבר.

המתווה שגיבשה הסוכנות היהודית מתייחס גם להמשך זרם העלייה ארצה על רקע ההתעניינות הגוברת בישראל בשנת הקורונה ולזינוק של 41% בפתיחת תיקי עליה בקרב צעירים בגילאי 18-35 ממדינות המערב.

ע"פ המתווה הסוכנות היהודית תפעיל חמ״ל עליה ותמשיך במבצעי הסיוע והחילוץ של עולים מרחבי העולם. במקביל, יפותחו תכניות עליה לאקדמאים צעירים בשיתוף עם משרדי הממשלה ומעסיקים. חבר הנאמנים ידון גם במבצע צור ישראל שאושר בממשלה ולפיו תושלם בקרוב עלייתם של 2,000 עולים מאתיופיה שיתאחדו עם בני משפחותיהם אחרי שנות המתנה ארוכות.

המבצע שהחל בראשית דצמבר נוהל ברגישות יתרה, בצל המגבלות הקשות של הקורונה, בהובלת משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, בתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, קרן היסוד ותורמים נוספים בארץ ובעולם.

יו״ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג: "אין שעה חשובה מזו לחזק את החברה בישראל גם באמצעות הגעתם של מאות רופאים עולים חדשים שיצטרפו לצוותי החירום הרפואיים בישראל, שפועלים לילות כימים כדי לסייע במצב המורכב שיצרה המגיפה. לעליה לישראל יש תמיד וגם בתקופה מאתגרת זו תרומה עצומה לחיזוק הכלכלה הישראלית".

במקביל להבאת העולים לישראל, תפעל הסוכנות היהודית לחיזוק חוסנה של החברה הישראלית באמצעות סיוע לאוכלוסיות בסיכון ובהם אלפי קשישים וניצולי שואה ואלפי ילדים ומשפחות בסיכון. בד בבד, תפעיל הסוכנות היהודית תכניות מנהיגות לצעירים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, בין היתר באמצעות שילובם בתכניות שנת שירות בארץ ובעולם ובמכינות קדם צבאיות חצי שנתיות.

עוד תתמוך הסוכנות היהודית בעמותות ובעסקים קטנים שנפגעו מהקורונה, ביוזמות שהיא מובילה עם קבוצת עוגן. פעילות הסוכנות היהודית תשפיע על כלל המגזרים בישראל ובהם החברה החרדית, הערבית, הדרוזית ועוד.

הסוכנות היהודית גם תפעל לשיקום קהילות יהודיות שמשבר הקורונה היכה בהן קשה והן מבקשות לפתח מנגנוני חוסן בקהילה. בין היתר יועברו הכשרות מקצועיות לראשי קהילות ולארגונים מקומיים בהתמודדות עם מצבי חירום וטראומה באמצעות JReady - הרשת הבינלאומית של הסוכנות היהודית, המחברת בין מומחים מכל העולם ומישראל. נציגי חבר הנאמנים יפגשו בכינוס עם ראשי קהילות מתורכיה, מדרום אפריקה, מברזיל ומאיטליה וישמעו מהם על ההכשרה בקהילותיהם.

הסוכנות היהודית גם תפעיל קרן מיוחדת שתסייע לביטחון של קהילות יהודיות בעולם ואף תשגר שליחות ושליחים ישראלים ל- 65 מדינות, שיתמכו במערכות החינוך והרווחה בקהילות היהודיות. בנוסף, יפותחו פלטפורמות דיגיטליות שיאפשרו לחזק את הקשר בין ישראל לבין יהדות התפוצות ולהעביר תכנים חינוכיים למאות אלפי אנשים למרות מגבלות הריחוק החברתי.