מחלקת קורונה
מחלקת קורונהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פרופ' ערן סגל (מכון ויצמן למדע) שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM וניתח את נתוני התחלואה המעודכנים.

פרופ' סגל הביע אופטימיות זהירה נוכח מדדי התחלואה בנגיף קורונה, והסביר: "אנחנו יותר משבועיים אחרי הפתיחה הראשונה, ונכון שאתמול הייתה עלייה במקדם ההדבקה, אבל בשלב הזה בסגר השני אנחנו ראינו עלייה יותר גדולה. אנחנו מבינים שההבדל הוא החיסונים". עוד הוסיף כי על סמך כל הנתונים, עולה כי יש "יעילות גבוהה של החיסונים, התחלואה הקשה יורדת".

כמו כן, הוא הדגיש כי: "החיסון לא רק עוזר בלהוריד את התחלואה הקשה, אלא גם בהורדת ההדבקות. גם משרד הבריאות רואה את זה בנתונים, לכן אם גם הצעירים יתחסנו זה עוד יותר יעזור בעניין התפשטות המגפה. בניגוד אולי לדברים אחרים שהיו בהתנהלות במגפה, בהיבט של החיסונים, זו באמת גאווה גדולה לישראל. בגלל שהחיסון כל כך יעיל, זה שזה הגיע לפה ראשון והצלחנו לחסן בכזה קצב, זה ללא ספק הציל חיים של הרבה מאוד אנשים".

פרופ' סגל התייחס גם לנוכחות הווריאנט הדרום אפריקני בישראל, ועדכן כי הנגיף "לצערנו נמצא בקהילה, לא רק באנשים שחזרו מחו"ל, אלא בכל מיני הדבקות שאנחנו לא יודעים את המקור שלהם. הזן הדרום אפריקני מגיב בצורה חלקית רק לחיסונים, לפי המחקרים האחרונים, וגם יכול להדביק מחלימים".

בהמשך, הביע חשש נוכח חג הפורים המתקרב: "אנחנו צריכים באמת להקפיד ולא לתת לחג אחד להרוס לנו הרבה הישגים". פרופ' סגל התייחס גם לפתיחת המשק שהחלה אתמול, והודה: "איך זה יהיה אל מול החיסונים? אף אחד לא יודע להגיד", אך ציין כי החיסונים מסייעים בהורדת התחלואה הקשה ולכן "נוכל לחיות עם כמות יותר גדולה של מאומתים".

באשר לידיעה בדבר פתיחת כיתות ז'-י' ב-15 רשויות מקומיות, אמר: "אני חושב שנכון עכשיו ללכת לצעדי הפתיחה שעושים, אבל נצטרך לראות מה יהיה אפקט שלהם. את האפקט נוכל למדוד רק בעוד שבועיים־שלושה. אם אנחנו נראה, אני מקווה שלא נראה, שמקדם ההדבקה עובר את ה-1 בצורה משמעותית, לא יהיה מנוס באיזשהו שלב מלקחת צעד אחורה", והוסיף: "נקווה שזה לא יקרה".