ח"כ מאי גולן
ח"כ מאי גולןצילום: חזקי ברוך

בשבוע שעבר הציג כאן מנהל המרכז למדיניות הגירה, עורך הדין יהונתן יעקובוביץ', נתונים מטרידים המלמדים כי ברוב מוחלט של המקרים בית הדין אינו מטיל הוצאות משפט על מסתננים שהפסידו במשפט, ובמעט המקרים שכן מוטלת חובת תשלום ההוצאות הם אינם משלמים, ואיש אינו אוכף זאת, גם כאשר הם מגיעים לערכאת ערעור. מעבר להפסד הכלכלי נמנע בשל כך הסינון הראשוני של תביעות סרק וכל מסתנן פונה לבית הדין ללא סיכון של תשלום כלשהו, גם אם יפסיד בדין והעומס על המערכת רק גובר.

חברת הכנסת מאי גולן שנחשפה לנתונים, פונה לשר הפנים אריה דרעי בדרישה להיאבק בתופעה. שוחחנו איתה על מכתבה לשר ועל הצעת חוק שהיא מתכוונת לקדם בכנסת הבאה, אם אכן תוקם קואליציה שתאפשר זאת.

"מכיוון שרשות האוכלוסין וההגירה תחת משרדו והוא אמון על פעילותה התקינה, עליו לאכוף את החוק", אומרת חברת הכנסת גולן ומזכירה את הוועדה שהקימה לבדיקת השלכות ההגירה הלא חוקית על הכלכלה בישראל, ולדבריה הנתונים קשים: "זה עולה המון בבתי חולים, במיסים, בילודה ועוד, וגם בבתי המשפט".

לטעמה הנתונים מלמדים על "פארסה בלתי נתפסת", כהגדרתה. "כל אזרח אחר, אם לא היה משלם היה ניצב מול עיקולים מיידיים בחשבון הבנק וכו', אבל כשמדובר במסתנן לא חוקי, שמגובה בפעילי שמאל שמפוצצים את בתי המשפט בתביעות לא מוצדקות, ומעבר לכך שמדובר בשני שופטים מסויימים שבכמעט כל המקרים נוטים לטובת המסתנן, יש גם מצב שבו המסתנן יודע שלא ייפסקו לו הוצאות משפט".

"שאלתי את שר הפנים איזה תמריץ שלילי נשאר כדי להסביר למסתננים שעליהם לחזור לארצם", אומרת גולן המזכירה כי שר הפנים הוא חלק מהמדיניות אותה בכוונתה לקדם בהתאם להצעת חוק שהגישה כבר בעבר, והיא מקווה שניתן יהיה לקדם בכנסת הבאה למניעת יכולותיו של בית המשפט לבטל חקיקת הגירה.

הצעת חוק היסוד שאותה מקדמת גולן היא "הצעת חוק-יסוד: ההגירה לישראל" ובה נקבע כי "החוק יאפשר למדינה להגביל את חירותם של מהגרים ומסתננים בלתי חוקיים בדרך של מאסר, מעצר, הגבלת מיקום שהייתם, הרחקתם מן המדינה, הסגרה, או בכל דרך אחרת. באם ייחקק חוק היסוד, לא יוכלו בבג"ץ למנוע גירוש מסתננים, וכן יתאפשר לממשלה לקבל החלטות בנושא בלא הפרעת בג"ץ".

"זו לא רק בעיה של המסתננים האריתראים והסודנים, אלא של מסתננים מכל מקום בעולם. יש מאות אלפים שאשרת התייר שלהם פגה והם נשארים כאן. הם מביני שהם יכולים להגיש תביעות סרק שלא משנה אם יצליחו בהן או לא".

מעבר למעורבות הנדרשת של שר הפנים כאחראי על רשות ההגירה "יש כאן בוודאי עניין של משרד המשפטים שנוטה שמאלה", אומרת גולן בהתייחס לעצם המציאות בה שופטים מחליטים שלא לחייב מסתננים בהוצאות משפט, "אבל המהות של גביית הוצאות שנפסקו על ידי בית המשפט, זה על ידי משרד ההגירה".

"רשות האוכלוסין בפשיטת רגל. יש פחות מעשרים פקחי הגירה בכל המדינה. אנחנו מתמודדים עם מאות אלפי מסתננים. ראש הממשלה הבטיח לי תקנים במיליוני שקלים לתגבור הכוחות ברשות ההגירה לאחר שנצא מהמשבר של הקורונה".

לדבריה ידוע לה כי "רשות האוכלוסין וההגירה מנסה ליישם את החוק, ולכן העניין לא ברור. אם זה היה רק מערכת המשפט הייתי אומרת שזה קרב אבוד, כי השופטים נוטים לטובת המסתננים ומבחינתם שתהיה כאן מדינת כל מסתנניה, אבל כשמדובר ברשות הגירה אין מניעה לקים את החוק הבסיסי".

להערכתה לו תוקם ממשלת ימין ניתן יהיה להוביל לחקיקת חוק היסוד אותו היא מעלה, ולבלום את כוחו של בית המשפט שפעם אחר פעם ביטל חוקי הגירה שנועדו לאפשר למדינת ישראל להתמודד עם גלי המסתננים הפוקדים אותה.