רישום למעונות - גם באמצעות הטלפון

במהלך דיון בכנסת התברר כי יתאפשר רישום למעונות באמצעות טופס רישום ידני באמצעות המוקד הטלפוני ולא רק באמצעות רישום אינטרנטי.

מיכל לוי , י"א באדר תשפ"א

רישום למעונות - גם באמצעות הטלפון-ערוץ 7
Yaakov Tesler Tessler טסלר
Noam Revkin Fenton/Flash90

בעקבות שדרוג מערך הרישום למעונות יום לשנה הבאה, קיימה הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר דיון פגרה שביקש להרחיב את אפשרויות הרישום.

הוועדה כונסה על רקע שדרוג מערכת הרישום למעונות יום והעברתה למערכת 'ממשל זמין'. מפניות רבות שהגיעו לח"כ טסלר עלה כי הורים רבים מתקשים להירשם באמצעות המערכת החדשה, עקב אי-גישה לאינטרנט או קושי בהזדהות במערכת הדורש דרכון או כרטיס אשראי.

במקביל, גם מפעילי המעונות הביעו את חששם שצורת הרישום החדשה תפגע בהם.

בפגישה שקיימו לפני כשבוע נציגי ארגון א.מ.א. המאחד מאות מפעילי מעונות חרדיים עם ח"כ טסלר וח"כ יצחק פינדרוס, הם טענו כי המעונות הם עסק פרטי והרישום המקוון נעשה ללא אבטחת אמצעי תשלום.

"איננו יודעים כמה נרשמו בכל זמן נתון, אין מידע על בעיות רפואיות המתקבלות בזמן הרישום ולא הותירו להם 10% לצרכים ארגוניים", נאמר.

בשל העובדה שהרישום עומד להסתיים בעוד כשבוע, אישרה וועדת ההסכמות בכנסת, שבסמכותה לאשר קיום ישיבות וועדה בתקופת הפגרה, את בקשת יו"ר הוועדה לקיים דיון בנושא.

"העברת הרישום למערכת מקוונת אמנם מייעלת את הבירוקרטיה, אבל, כמו בכל דבר חדש, עולים חששות לגבי נושאים שונים שאולי לא ניתנה הדעת ועליהם נשוא הדיון", אמר יו"ר הוועדה.

טסלר תקף את העובדה שאין תיעדוף גיאוגרפי וכל אחד יכול להירשם בכל מעון. "רשויות השקיעו משאבים כדי לבנות מעונות שיתנו מענה לתושביהם ולבסוף תושבים אחרים שיותר נוח להם על הדרך לעבודה להניח את ילדם בעיר אחרת, ייהנו מזה. זה יגרום שהרשויות לא ישקיעו יותר".

ח"כ פינדרוס: "אין ספק שכוונת המשרד במערכת החדשה לפתור בירוקרטיה, אבל אנשים לא רגילים לעבוד מול ממשל זמין וזה יוצר המון בעיות. אני חוויתי זאת בעצמי ורק הודות לכל שיש לי לשכה עם שלושה עוזרים פרלמנטרים, יכולתי להירשם לכנסת דרך המערכת הזו".

משה סויסה, יו"ר א.מ.א. הציג את הקשיים והחששות בעקבות המערכת החדשה: "אנחנו לא יכולים להתכונן כלכלית לקראת שנה"ל הבאה שכן היום הורה יירשם ויקבל באזור מרץ הודעה שהוא מתקבל או לא ואנחנו רק לקראת אפריל נוכל לדעת האם יהיה לנו שכר מותאם ולתכנן את ההיערכות הכלכלית והתפעול השוטף של המערכת. כמו כן, נושא התשלום צריך שיהיה מוסדר. כעת דרך הרישום החדש, ההורה מקבל כרטיסיה למעון אצלנו ומבלי שאנו יודעים שהוא שילם על כך ואכן אנו יודעים שהוא יוכל לעמוד בהסדרי התשלום".

מנהל האגף, אמיר מדינה, הגיב לחששות והקשיים במערכת החדשה: "יש מהפכה בתחום הרישום למעונות יום וזהו רק הצעד הראשון. אנו רואים שבממוצע נרשמים כ- 2500 ביום ועד כה נרשמו 60,000. התהליך קל ולוקח מס' דקות בודדות.

כמו כן אמר כי כל שנתקל בקשיים במערכת המקוונת הוא יוכל להירשם באמצעות המוקד הטלפוני על ידי טופס ידני.

בהתייחס לטענות מנהלי המעונות אמר כי לא השתנה ולו פרט אחד מנהלי האגף. "דווקא המערכת החדשה מייצרת ודאות גדולה כבר עכשיו כי המנהלים חשופים להרשמה וכל מנהל יוכל לדעת בכל רגע נתון כל אחד שנרשם אצלו".

לגבי הטענות על נושא הכספי, אמר כי מעולם האגף לא היו צד בעניין הצרכני בין ההורים למעון ובאותה דרך שהבטיחו את התשלום בשנים עברו, יוכלו להמשיך בכך גם בנוהל השנה".

אשר לטענת יו"ר הוועדה בנושא הגאוגרפי, אמר מדינה: "הקריטריונים נקבעו על ידי המדינה. המטרה היא להוציא אוכלוסיות לעבודה. הלוואי והייתי אומר שאנחנו נותנים פתרון לכל אלו. אבל זו השאיפה. המסגרות נועדות קודם כל לאוכלוסיות חלשות ע"מ לסבסד אותם וכן לעודד יציאה לעבודה".

יו"ר הוועדה ח"כ טסלר בירך בסיום הישיבה על הפתרונות שהציג מדינה ואמר כי ניכרת הירתמותו שלו יחד עם צוות האגף, לפתור כל בעיה שעולה באופן מיידי. כן שיבח את המאמצים לפשט את הבירוקרטיה ולהקל את הליך הרישום.