נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפטצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר המשפטים לשעבר חיים רמון שוחח עם בן כספית וינון מגל על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, להתחיל את שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לאחר הבחירות.

לדברי רמון השופטים הבינו שעדויות שיישמעו לפני הבחירות ישמשו את הפוליטיקאים. "הפרקליטות עמדה על כך, וביקשה בכל תוקף, שעדויות יתחילו עוד לפני הבחירות - זה מעיד משהו עליה. למזלנו, ביהמ"ש יותר חכם, הבין שעדויות שיתחילו לפני הבחירות, לא יהיה להן שום קשר למשפט אלא יהיו במסגרת תעמולת הבחירות של כל אחד מהצדדים, ודחה את בקשת הפרקליטות".

באשר לטענת השופטים כי נפל פגם בחקירות ראש הממשלה, אמר: "ביהמ"ש אמר - אין דבר כזה הסכמה מהותית, נפל פגם. פגם פרוצדורלי, וברור שעל הפגם הזה לא יבטלו משפט, ודאי לא של רה"מ". לדבריו הדבר משמעותי כיוון שהשופטים אמרו "כאשר אנחנו נדון בראיות, ונבחן את הראיות, אם יהיו ראיות שהתקבלו לפני שהיועמ"ש היה מעורב, אפשר יהיה לפסול אותן. למעשה, אומר ביהמ"ש דבר שלצערי הפרקליטות כבר שנים מתנגדת לו, וזה הלכת פרי העץ המורעל. כלומר, שאם יהיו ראיות שהושגו לפני הסכמתו של היועמ"ש, אז הן יפסלו, כי לא הייתה הסכמה בכתב מפורשת".

רמון הביע את דעתו באשר לסיבה שהפרקליטות לא ניגשה לקבל מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט אישור בכתב כפי שנדרש: "באותן שנים, 2016-2017, היחסים בין היועמ"ש לרה"מ היו יחסים טובים ובאו לידי ביטוי בכמה מההחלטות שלו. למשל - לא לחקור אותו בצוללות, סגרו את רוב התיקים של רעייתו של רה"מ, את תיק ביבי טורס 2 וכדומה. אני משוכנע שהפרקליטות אמרה באותה העת 'יש סיכוי סביר שהוא לא יסכים אז בואו נתחיל לחקור, נראה אם יש מסד ועם המסד שנבוא לא תהיה לו ברירה'".

לא היה צריך להאשים את נתניהו בשוחד בתיק 4000

בהמשך, הודה שר המשפטים לשעבר כי אינו מבין את ההתנגדות של נתניהו ופרקליטיו לפתיחת שלב ההוכחות לפני הבחירות: "אם הייתי במקום נתניהו הייתי רוצה שהעדויות יתחילו לפני הבחירות, ואז הכול היה מתמקד בזה. לא קורונה, לא איראן ולא שום דבר אחר. אני מציע לפרקליטי נתניהו, תזמינו 20-10 ראשי רשויות ובעלי מקומונים באותן ערים ותחקרו אותם. תביאו את נתניהו עצמו שב-2015 בא ואומר 'סלחו לי, אני הלכתי ומנעתי פגיעה כלכלית בישראל היום, והלכתי לבחירות', לא שזה מדויק, 'ולא אמרתם שום דבר. למה לא חקרתם אותי אז על שוחד'?".

רמון טען כי אם הפרקליטות הייתה חכמה, היא "הייתה יורדת מעניין השוחד, ויש לה תיקים די חזקים בעניין תיק 1000 ו-4000 במרמה והפרת אמונים. אם היא הייתה יורדת מזה המשפט היה נמשך זמן קצר. מבחינת נתניהו, גם אם יהיו 5 ימי דיונים בכל שבוע, ולא יהיו גם 3 לאורך זמן, נתניהו יכול למשוך את המשפט 6-5 שנים בפרשת השוחד. אם היה צריך להגיש משהו על שוחד, זה היה בתיק 1000, ולא להגיש שוחד בנושא מסובך, בעייתי, בתיק 4000, תקדימי".

לסיום, נשאל האם הוא עדיין סבור כי נתניהו סיים את דרכו כראש הממשלה, על כך השיב: "אני חושב שהוא תלוי בבנט, אם בנט יהיה סביב ה-10 מנדטים, הוא לשון המאזניים. אם הוא ישחק נכון הוא יהיה ראשון ברוטציה, ככה אני חושב. ביבי עצמו מבין את זה ולכן הוא פועל בכל כוחו להקטין את בנט, כי הוא מבין שבנט זה האיום הכי גדול עליו. הוא יעשה הכול להוריד אותו ל-5 מנדטים, שתביעתו לרוטציה תהיה לא לגיטימית, ומצד שני מנפח כמה שיותר את לפיד, כי הוא יודע שהוא לא יכול להיות ראש הממשלה".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, צריך לפרוש?
"הסקרים יגרמו לו לפרוש אבל מה שעשו לו אתמול זה בושה וחרפה. החבורה הזאת היא בושה, לא הצביעו בשבילו, לא פעלו בשבילו מהרגע הראשון".