אלקין ונתניהו
אלקין ונתניהוצילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

השר לשעבר זאב אלקין, מועמד מפלגת תקווה חדשה לכנסת לא חוסך ביקורת מהתנהלות הליכוד בפרשת הפנייה של סגן השר פטין מולא לרשות הפלסטינית.

"זו בדיוק אחת הסיבות שאני לא בליכוד. נתניהו של היום זה לא נתניהו שהיכרתי בעבר ואין קווים אדומים. צריך להבין שפטין מולא הוא סגן שר של נתניהו במשרד ראש הממשלה. הסיכוי שהוא היה יוזם כזה צעד בלי לתאם עם ראש הממשלה או אנשיו שואף לאפס. אם באמת הוא היה עושה זאת באופן עצמאי הוא פשוט היה מפוטר ועובדה שזה לא קרה", אומר אלקין בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "ברור שיש כאן מהלך שאולי הוא היה בבחינת 'שלח לחמך' אבל ברור שהוא קיבל את האישור של ראש הממשלה ואנשיו. אני רואה את זה בחומרה גדולה מאוד. הרי פנייה לרשות הפלסטינית בניסיון להשפיע על הבחירות, היתה טענה שנתניהו טען שהשמאל פעל כך נגדו. עכשיו הוא בעצמו עושה את אותו דבר בניסיון להבהיל את הפלסטינים בטיעון ש'סער ובנט יקימו ממשלה'. מבחינה מסויימת אני גם רואה בצעד שלו כמחמאה כי הוא מבין שגדעון סער נמצא ימינה ממנו, אבל עצם הפנייה היא חצייה של כל הקווים האדומים".

אלקין גם מסביר מדוע לדעתו מדובר במהלך שרק פוגע בישראל. "זה קורה שבועות ספורים לאחר החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, שהיא תוצאת פעילות של בכירי הרשות הפלסטינית. במקום לקבל את הצעתי לייצר הרתעה מול אותם בכירי רשות וללכת להם על הראש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שהם יבינו שמי שפוגע במדינת ישראל משלם מחיר, נתניהו מגיב בקול ענות חלושה על החלטת בית הדין ושולח את פטין מולא לטקס עם אותם בכירי רשות עצה אם יסייעו לו לנצח את הבחירות. שוב, נתניהו של פעם בחיים לא היה פועל כך ומבין מה המסר ההרסני של זה, בדיוק כמו שנתניהו של פעם לא היה משתף פעולה עם מנסור עבאס מנהיג התנועה האסלאמית – תנועה אחות של חמאס".

"אני אמנם לא יודע מה היתה תשובת הרשות הפלסטינית, אבל אני יודע בודאות שנתניהו מכיר היטב את הנוסחה לפיה אין ארוחות חינם. אני לא רוצה להעלות על הדעת מה התמורות שהרשות היתה מבקשת על דבר כזה".

בראיון באולפן ערוץ 7 אמר אתמול עמיתו של אלקין למפלגה, דני דיין, כי תקווה חדשה תקים ממשלה שתהיה בבסיסה ימנית אבל תשלב גם אלמנטים מהשמאל.

השר לשעבר מסכים עם העמדה הזו. "אני חושב שמדינת ישראל צריכה היום – כדי לצאת מהמשבר הכלכלי – ממשלה כמה שיותר רחבה בתוך הגבולות האידיאולוגיים. כמובן שהרשימה המשותפת לא יכולה להיות בשום פנים ואופן פרטנר".

"בסופו של דבר, אם נצליח לצרף גם גורמים מתוך המרכז-שמאל לממשלה, זה יהיה דבר נכון כדי שהממשלה תוכל להוביל רפורמות. אני מאוד הייתי שמח אם הליכוד יצטרף לממשלה בראשותנו, אבל לדעתי גם אחרי הפסד נתניהו לא ישחרר את הליכוד ולא ייתן לאנשיו לעשות שום צעד מסוג כזה. אני לא מאמין שלאנשי הליכוד, באוירה שיש שם היום, יהיה מספיק כוח לעשות זאת לבד", מוסיף אלקין.

הוא גם תוהה כיצד בליכוד מנסים להאשים את סער בהקמת ממשלת שמאל ומזכיר כי נתניהו תמיד חיפש שותפים דווקא מהגוש הנגדי לו. "כשאני שומע האשמות בעניין הזה מנתניהו זה קצת מגוחך. כי נשלחתי בשמו למגעים קואליציוניים וכמעט בכל הממשלות שהקים ישבה מפלגת מרכז-שמאל כזו או אחרת. ב-2009 זו היתה מפלגת העבודה ובניגוד להמלצתי הוא לא צירף את האיחוד הלאומי שהמליצה עליו בראש ממשלה. ב-2013 אלה היו ציפי לבני ויאיר לפיד. ב-2015 אמנם הקמנו ממשלת 61 שהענף הכי מרכזי בה היה כחלון אבל ב-2016 זה לא סוד שהיתה מחלוקת ביני לבין נתניהו שניהל משא ומתן מתקדם עם בוז'י הרצוג ואני דחפתי לכניסה של ליברמן כדי למנוע את צירוף מפלגת העבודה ולהשאיר את הממשלה ימנית יותר".