יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'צילום: משה ביטון

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הסביר היום (רביעי) בשיחה עם בן כספית וינון מגל, מדוע לא הסכים לחתום על מסמך תמיכה בליכוד, והתייחס גם להצהרה של שותפו לשעבר נפתלי בנט כי לא יישב בממשלה בראשות לפיד, והביע את דעתו על האפשרות שרע"מ תהיה חלק מהקואליציה.

ח"כ סמוטריץ' סירב לחתום על הצהרת נאמנות לבנימין נתניהו, והסביר מדוע: "אני דרשתי לחתום על כל מסמך שמדבר בשפה של ערכים, דרך, קווי יסוד ותוכניות עבודה. אני לא מוכן לחתום על מסמכים שמדברים בסגנון של אנשים ומפלגות, וזו בעיניי אחת הבעיות הקשות של הפוליטיקה הישראלית. כבר שנתיים שאנחנו תקועים כי הכול אישי, הכול עלבונות, חרמות ומשקעי העבר".

הוא ציין כי "חתמתי עם נתניהו על הסכם שיש בו הסכם עודפים, והסכם לשיתוף פעולה פוליטי סביב ערכים. אני החתמתי את נתניהו על קווי יסוד מפורטים וברורים. אני הולך לממשלה עם הליכוד והמפלגות החרדיות ואני מקווה שגם בנט יבוא ב-61 מנדטים. אני רוצה לדבר בשיח על עקרונות, ממשלת ימין, אני דורש שהממשלה הזאת תהיה ימין בתוכניות עבודה, במה שהיא תממש. כמובן התיקון במערכת המשפט, כי בלי זה אין משמעות לממשלת ימין. אני רוצה להעביר חוק שיעגן את דוקטרינת פרי העץ המורעל".

למרות רצונו של סמוטריץ' כי בנט יחבור לקואליציה תחת נתניהו, יו"ר ימינה הצהיר לא אחת כי ברצונו להחליף את נתניהו בשלטון. כמו כן, בנט הצהיר כי לא יישב בממשלה בראשות לפיד. סמוטריץ' הגיב לדברים: "אני שמעתי את ההיפך וזה מצער אותי מאוד. אני שמעתי שפניו לממשלה עם השמאל. הוא אומר 'אני לא מוכן שלפיד יהיה ראש הממשלה', אבל הוא יכול לשבת איתו", והוסיף: "חבל לי שנפתלי מחליש את המאמץ".

בהמשך הביע את דעתו על האפשרות שמנסור עבאס יהיה חבר בקואליציה, והבהיר: "לא תהיה ממשלה עם אנשים שכופרים באתוס המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית, לא תהיה ממשלה עם תומכי טרור. זה לא יקרה".

יו"ר הציונות הדתית התייחס לאפשרות שנתניהו ינסה לחוקק חוק צרפתי רטרואקטיבי במטרה להתחמק ממשפטו, ואמר: "אני לא מכיר דרך משפטית לעצור את המשפט הזה. חוק צרפתי עוסק בחקירות ראש הממשלה, תיקי ראש הממשלה זה אירוע מסוג אחר. אני חושב שחוק צרפתי הוא נכון. קיבלנו רק השבוע החלטה של ביהמ"ש שאומרת שהיועמ"ש פעל בניגוד לחוק יסוד, שנועד לשמור על מדינת ישראל והדמוקרטיה הישראלית".