זאב אלקין, סגן יו"ר 'תקווה חדשה', באולפן ערוץ 7

בכיר 'תקווה חדשה', השר לשעבר זאב אלקין, מתארח באולפן ערוץ 7 ומספר על הגורמים שהניעו אותו לנטוש את הליכוד ואת העומד בראשו לטובת מפלגתו החדשה של גדעון סער.

לדבריו מדובר לא בצעד של עריקה אלא בצעד של אין ברירה. "יכולתי להישאר בליכוד, להיבחר בוודאות ולהתמנות לשר בממשלת נתניהו. יציאה מאזור בטוח למהלך של סיכון פוליטי אינה עריקה אלא מהלך של אין ברירה".

"כמי שהיה בחדר בו מתקבלות החלטות וליווה את נתניהו בהרבה צמתים רגישים, פוליטיים, מדיניים וביטחוניים, הכול היה מול העיניים שלי ולא יכולתי להתעלם משני דברים. האחד הוא שהבן אדם משתנה לי מול העיניים. זה לא קורה מיידית. זה עוד אירוע ועוד אירוע ואתה שואל את עצמך אם זה האדם שהכרתי והערצתי במשך עשור וכשזה מגיע למאסה קריטית ורואים את החשיבה ואת מה שמנחה אותו ואת השיקולים שלו, מגיעים למסקנה שלא ניתן עוד לשקר לעצמך ולציבור", אומר אלקין הקובע כי ''נתניהו הוא אדם מוכשר מאוד ומדינת ישראל חייבת לו הרבה על הישגיו, אבל גם אדם כזה כאשר צורת החשיבה שלו מתחלפת והאמירה היא 'המדינה היא אני' גם המנהיג הטוב ביותר והמוכשר ביותר לא יכול לתפקד".

כשהוא מתבקש לתת דוגמאות לדבריו מציין אלקין את מה שהוא מגדיר כסוגיות פומביות על מנת שלא לחשוף פרטים חסויים להם נחשף בעבודתו לצד נתניהו. "למשל ההליכה לבחירות בתוך אירוע הקורונה שהוא כמו מלחמה. איבדנו בתוך חודש וחצי יותר מאלפיים איש, מה שלא קרה כמעט בשום מלחמה. זה קרה בגלל החלטות לא נכונות או שלא התקבלו בזמן. הטענה שצריך להדק את הפיקוח בנתב"ג החלו עוד בספטמבר כשהגיעו המוטציות. זה לא קרה לא בגלל רשלנות אלא בגלל שפוליטית נתניהו לא מסוגל לריב עם מירי רגב שהייתה אחראית על נתב"ג".

"כך קורה גם באכיפה הלא שוויונית. רואים את כל ההתנהלות בין גנץ לנתניהו. ממשלה לא יכולה לתפקד כך בתקופת מלחמה. אמרתי לו שאסור לצאת לבחירות במצב כזה, אבל יצאנו לבחירות האלה מסיבות אישיות ושיקולים אישיים של נתניהו".

אלקין מתייחס גם לשמועות לפיהן גישש אם יוכל להשתלב ב'ימינה' לפני שפנה לכיוונו של גדעון סער. את השמועות הללו הוא מגדיר כ"הזיה" ואומר: "לא אני ולא אף אחד מטעמי ששלחתי, לא דיברתי עם אנשי ימינה בשיח כזה. אנחנו בידידות ומדברים הרבה עם נפתלי, איילת ובצלאל, אבל לא היה שיח כזה".

על האיחוד שלא התרחש בן בנט לסער אומר אלקין כי "נכון שבהיבטים האידיאולוגיים יש לנו הרבה מהמשותף. אנחנו מפלגת ימין מרכז והעמדות דומות בנושא ההתנגדות למדינה פלשתינית, לגבי ההתיישבות ולגבי הכלכלה הליבראלית, אבל יש בינינו מחלוקת שאם היא תיעלם נוכל לשתף פעולה והמחלוקת היא אם צריך להחליף את השלטון נקודה, או שאפשר לעשות משחק כיסאות תחת נתניהו. זו שאלה של לאן המדינה הולכת".

אלקין מוצא בדיווחים על הפניה מטעם נתניהו לרש"פ עדות לחציית קווים אדומים לאחר שבמשך שנים האשים נתניהו את כל מתנגדיו, החל משמעון פרס ועד בוז'י הרצוג, בשיתוף פעולה עם הרש"פ. "הוא עושה את זה שבועות ספורים אחרי ההחלטה של בית הדין בהאג", מדגיש אלקין ומספר: "ניסיתי לשכנע אותו שעוד לפני קבלת ההחלטה שם ללכת על הראש של בכירי הרש"פ שיזמו את המהלך הזה, ובמקום ללכת על הראש שלהם הוא שולח אליהם סגן שר להתחנן שיעזרו לו בבחירות. הוא יודע שאין ארוחות חינם והוא יצטרך לשלם את המחיר".

על הסיכוי לתפנית ביום שלאחר הבחירות, אומר אלקין: "אנחנו אלטרנטיבה שלטונית וכשאתה אלטרנטיבה שלטונית אתה צריך להיות כן עם עצמך ועם הציבור. אם אתה אומר שיש בעיה בהתנהלות נתניהו אתה צריך להגיד שאתה נלחם לשכנע את הציבור לשינוי שלטון, ואם אני לא מצליח, מותר לשרת את הציבור מהאופוזיציה".

"כמי שעוקב אחר הדינאמיקה של האירועים אני סבור ומקווה שלא יהיה לנתניהו 61. הוא מתרחק מהמספר הזה כי גם בציבור יש תהליך של הפנמה. אני פוגש הרבה אנשים וניגשים אליי מצביעי ליכוד מהעבר שאומרים ששינו את עמדתם ומתכוונים להצביע לנו. הם אומרים את זה בשקט, שלא ישמעו".

וגם 'תקווה חדשה' רואה כמטרה את ציבור הציונות הדתית ואלקין מבהיר כי אכן מפלגתו צריכה להיות בית לציונות הדתית על אף שאינה מפלגה מגזרית. על דבריו של דני דיין אודות הרפורמים אומר אלקין כי לטעמו מה שנאמר על ידי דיין הם דברים שכל איש ציונות דתית חותם עליהם. "דני דיין אמר שגם מנהיגי התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות בחו"ל ירגישו שיש להם דלת פתוחה אצל ראש ממשלת ישראל. אני חושב שזה א' ב'.

''התפיסה האידיאולוגית שלנו היא שהמדינה אינה רק לאזרחיה אלא לעם היהודי כולו, ולכן כשיש לי מחלוקת עם מנהיג מסוים בתפוצות, דתית או פוליטית, אני לא סוגר בפניו את הדלת בגלל המחלוקת הזו. אני רוצה שכאשר הוא צריך הוא יבוא אליי ויבקש סיוע. הערבות ההדדית לעם בתפוצות מחייבת את ראש ממשלת ישראל שכל יהודי ירגיש אתו בבית".

אלקין מספר על מפגשים עם רבנים ומנהיגים רבים בציונות הדתית ובהתיישבות. כשהוא נשאל אם תהיה תמיכה פומבית של רבנים במפלגתו, מה שעשוי להיות משמעותי ביותר, הוא משיב כי הוא חלוק על התפיסה שבשאלה: "פגשתי הרבה רבנים ויש לי מערכת יחסים משלי איתם. הרבנים שאני פוגש ישימו את הפתק שלנו בקלפי והם דווקא רבנים שחושבים שרבנים לא צריכים להתערב בפוליטיקה. ציבור גדול בציונות הדתית רואה במפלגה שלנו בית כמו שהייתי תמיד כתובת לארגוני הציונות הדתית".