כור מים כבדים באראק, איראן
כור מים כבדים באראק, איראןצילום: רויטרס

בישראל מגיבים לדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שפורסמה ביממה האחרונה וקובע כי איראן חורגת באופן משמעותי מהסכם הגרעין בעיקר בתחום העשרת האורניום".

"איראן ממשיכה לאגור אורניום מועשר, לרמות ולהסתיר את חתירתה לנשק גרעיני ועתה מרסקת את שאריות הפיקוח של סבא"א. צעדיה הקיצוניים של איראן מחייבים תגובה בינלאומית מיידית", אמרו במשרד החוץ.

עוד הוסיפו כי "פגיעת איראן באמצעי הפיקוח המיוחדים על מתקני הגרעין שלה והפסקת יישום הפרוטוקול הנוסף, הם צעדים קיצוניים, החוצים את כל הקווים האדומים שהגדירה הקהילה הבינלאומית ומרוקנים באופן סופי את הסכם הגרעין מתוכנו".

שר החוץ גבי אשכנזי אומר שאין ספק כלל לאן מובילה ההתנהלות של המשטר בטהרן. "המדיניות האיראנית היא הצהרת כוונות באשר לרצונה להמשיך ולפתח יכולות גרעיניות בהסתר. ישראל רואה במהלך זה צעד מאיים שאסור שיעבור ללא תגובה. לעולם לא נאפשר לאיראן לשלוט ביכולות להשגת נשק גרעיני".

"דו״ח מנכ״ל סבא״א מאתמול קבע במפורש כי איראן קיימה פעילות בחומר גרעיני בלתי מוצהר בלפחות ארבעה אתרים שונים ולא דיווחה היכן מצוי כיום אותו חומר גרעיני. משמעות השעיית הפיקוח היא, כי סבא"א לא תוכל לפקח אחר פעילותה הגרעינית של איראן או לשלוח פקחים לאתרים בהם איראן מבצעת פעילות גרעינית לא מוצהרת. ללא פיקוח תמשיך איראן לפעול במחשכים לקידום תוכנית הגרעין שלה. פעולה זו צריכה לשמש קריאת השכמה לאלו שנמנעו עד כה מלהגיב תגובה נחרצת ומעשית לרצף הפרותיה של איראן את מחויבויותיה הבינלאומיות", סיכם אשכנזי.