הרב אייל ורד
הרב אייל ורדצילום: דוד שטיין

כולנו מכירים את הלחץ הקבוע סביב משלוחי מנות, להכין , לעטוף, להביא , להחזיר, להשיב, ולזכור את כל החשבון, או שלא, וההתלבטויות שלפני- לקנות או להכין, מתוק או מתובל, לשכן מלמטה או לזה שמעל. לפעמים נדמה שעד שחז"לינו תיקנו לנו חג נעים כזה, עם משתה ושמחה, ומשלוח מנות לאדם אחד, אז בא היצר היהודי הידוע שמחפש לחץ ועצבים, והכניס אותנו לסחרור הזה.

לכן, יש מקום לחפירה ארכאולוגית קלה, שתחשוף מחדש את יסודות המצווה, לפני שהשתלטה עליה הסערה הנוכחית. רבינו שלמה הלוי אלקבץ מבאר שטעם המצווה הוא להרבות אהבה ואחווה בין אוהבים - בין אוהבים שכבר מכירים זה את זה. ביניהם יש עניין להרבות אהבה ואחווה. כל קשר צריך תחזוק, ופורים בא על הנקודה הזו, לחזק את המחוזקים, לכנוס את היהודים, את הנקודה הפנימית , המצומצמת, המעגל המוכר , אליו חוזרים ובו עוסקים. ממילא ברור שהעיקר במשלוח מנות לפי שיטה זו הוא לא רק המזון שבו, אלא הלב שהושקע, והפתק שנכתב, ותשומת הלב שהושקעה כדי להרבות אהבה ואחווה אמיתית.

אמת שכך כתב הרמב"ם. "מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארת אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר (ישעיהו נז, טו): לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים", אך הרמב"ם דיבר על ריבוי מול ריבוי בעוד לאחרונה התפתחה דווקא תופעה של חיסול. משלוח מנות עושים לצאת ידי חובה ואת כל הכסף שנחסך מעבירים לעניים. אכן צדקה היא עניין חשוב מאוד, אך למה על חשבון מצווה אחרת? וכי חכמים לא הכירו את 'הטריק' הזה.

למשלוח מנות יש מטרה שמצוות צדקה לא יכולה להשיג. משלוח מנות מאפשר לנו להגיד לחבר, לקרוב, משהו שהתביישנו לומר לו כל השנה עד כמה אנו אוהבים אותו, מעריכים אותו, שמחים בו. הדבר הזה נותן כח, ומחזק מאוד את מעגל החברה והקהילה ויגרום אחר כך לצדקות רבות לבוא לעולם. אין להחליף מצווה במצווה – אולי זה בכלל היצר הרע שקשה לו מאוד עם העניין הזה של אהבת חינם והתכנסות, שמצא לו תחפושת מוצלחת במיוחד, בדמות מצוות צדקה? אדרבה- ניתן וניתן צדקה, אבל לא במקום משלוח מנות אלא יחד עם משלוח מנות.

וחוץ מזה - לעיתים דווקא משלוח מנות יכול לתפקד כמתנות לאביונים. יש אביונים בכסף ויש אביונים בדברים אחרים. וכמה כדאי לעבור על רשימת אנשי הקשר ולשאול - את מי זה ישמח במיוחד אם אני אשלח לו משלוח מנות? תשומת הלב והיחס יהיו לו משמעותיים. לא תמיד זה מישהו מן המעגל הקרוב דווקא. אבל זה מישהו שהמשלוח הזה ישמח אותו וייתן לו כוח. במשלוח מנות יש בו סוד ועניין והוא מרבה אהבה ואחווה. וכשיש אחווה וקהילה – זה מוליד גם צדקות רבות. שנזכה.

הרב אייל ורד, ראש מיזם 'צהר לשבתות ולחגים'