הרב צבי ארנון והרב אריאל וידר - ראשי אגף 'קדושת החיים' במכון פוע"ה
הרב צבי ארנון והרב אריאל וידר - ראשי אגף 'קדושת החיים' במכון פוע"הצילום: מוטי לוריא, מכון פוע"ה

מגפת הקורונה מלווה אותנו כבר למעלה משנה, ובמהלכה משפחות רבות נאלצות לעמוד מהצד מבלי להיות מעורבות כמעט כלל ברגעים קריטיים ובהחלטות רפואיות חשובות הנוגעות ליקריהם בעקבות הריחוק החברתי הכפוי.

מיזם 'קדושת החיים' של מכון פוע"ה מאפשר למשפחות שיקירם נמצא במצב קשה ואף סופני להתייעץ עם מומחי רפואה והלכה הנמצאים בקשר הדוק עם הרופאים ויכולים לתת הכרעה אובייקטיבית מה הדבר הנכון ביותר לעשות.

המיזם מלווה את המשפחות ומחזק אצלם, ולו במעט, את תחושת הנחמה והרוגע שהם עשו כל מה שיכלו, ובעיקר שקיבלו החלטה נכונה המושתתת על דרך התורה במיוחד בתקופה זו. משפחות רבות, מהמגזר החילוני, המסורתי והדתי מבקשות להתייעץ, והפניות רבות ומורכבות.

הכנס הקרוב, בהשתתפות אנשי מקצוע מתחום הרפואה וכן דמויות העוסקות ברפואה והלכה, יגע לראשונה ברגישויות ובמורכבויות הקיימות אצל משפחתו של החולה המורכב והסופני מהיבטי רפואה הלכה והאתגרים הרגשיים.

את הכנס יפתחו הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה והרב דוד לאו שליט"א, הרב הראשי לישראל שיעסקו ברלוונטיות של מיזם 'קדושת החיים' לכלל הציבור.

פרופ' דרור מבורך, ראש מחלקת הקורונה במרכז הרפואי הדסה, ידבר בכנס על התסמונות והנזקים בקרב המחלימים מהנגיף.

"אנו נתקלים ביותר ויותר אנשים החלימו מקורונה אך נשארו עם נזק משמעותי להמשך חייהם. חשוב שהציבור ידע שנגיף הקורונה משפיע על החולה לאורך זמן. בכנס תינתן סקירה רחבה על ההשפעות השונות בקרב המחלימים ודרכי ההתמודדות איתן. כדי למנוע הידבקות אני ממליץ ללכת ולהתחסן", מספר פרופ' מבורך.

כמו כן, הטיפול הרפואי באשפוז בית עלה לכותרות בעקבות הציבור החרדי שלעיתים בוחר להשאיר את חולי הקורונה בביתם במקום לשלוח אותם לבתי החולים. ד"ר רוני צבר, מנכ"ל ומייסד צבר רפואה, שהקים את מערך האשפוז צבר המעניק שירותי הוספיס בית לחולים סופניים ידבר בכנס על המורכבויות שעוברות משפחות החולים, למי מתאים הוספיס בית ומה המשמעות של החלטה זו.

עוד ישתתפו בכנס הרב פרופ' אברהם שטיינברג, מנהל היחידה לאתיקה רפואית. הרב פרופ' יגאל שפרן, פרופ' לאתיקה רפואית ומומחה לרפואה והלכה. ד"ר איריס שירן, מומחית אונקולוגיה ורפואה פליאטיבית מכון דוידוב המרכז הרפואי רבין ועוד מומחי רפואה והלכה נוספים.

מעבר לכך, ראשי המיזם הרב צבי ארנון והרב אריאל וידר יספרו על השאלות הרבות בנושאי חיים ומוות המופנות למיזם 'קדושת החיים' כמו: האם לבצע הנשמה בחולה? מתי להימנע מדיאליזה? מהו היחס לחולה המתייסר? ועוד.

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה: "הרגשנו עוד לפני שפרצה המגפה שצריך לעזור למשפחות להגיע להכרעה הנכונה. הרופאים עושים עבודת קודש ונותנים מספר אפשרויות תואמות לטיפול בחולה. אנו בודקים כל מקרה לגופו, מתייעצים עם הרופאים ופוסקים לפי דעת ההלכה. בתקופת הקורונה במיוחד משפחות רבות חשות ייאוש, תסכול וחוסר מענה כיוון שהן לא יכולות להיות לצד יקיריהן ברגעים הקשים ומחפשות את ברכת הדרך להחלטה היהודית הטובה ביותר שתסייע ליקירם מרחוק. אנו עומדים לצידם, מסייעים להם ומחזקים את ידם. רבני קדושת החיים עוסקים יום יום בשאלות החיים והמוות ומזמינים כל מי שעומד בפני הדילמות המורכבות הללו, כשיקירו נמצא במצב רפואי מורכב וקשה, אל תשארו לבד, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל ליווי, תמיכה והדרכה לשם קבלת החלטה נכונה".

'על החיים ועל המוות' הוא כנס ראשון מסוגו ביוזמת מכון פוע"ה שיתקיים ב-3.3 שיידון בשאלות מורכבות איתן מתמודדות המשפחות מזווית רבות, ואתגרי הגיל השלישי.

***

הכנס דיגיטלי . ניתן להירשם באתר מכון פוע"ה