טיפולי שיניים לילדים
טיפולי שיניים לילדיםצילום: FREEPIK

משרד הבריאות קבע כי ניתן לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לילדים, רק במקרים שהילד אינו משתף פעולה עם רופא השיניים.

טיפול זה כלול בסל הבריאות, במידה וטיפולי השיניים לילדים מתבצעים דרך קופות החולים.

ישנם הרבה ילדים, אשר סובלים מחרדה דנטאלית ויש לאפשר להם טיפול שיניים אשר מתבצע תחת הרדמה כללית. הילד ישן במהלך הטיפול ואינו חש בכאב או באי נוחות וכן, רופא השיניים יכול לעבוד בראש שקט. ישנם מקרים שמדובר בילדים קטנים אשר זקוקים לטיפול שיניים מורכב ולכן אין מנוס מאשר לבצע טיפול זה תחת הרדמה כללית.

יש לקבוע עם רופא מרדים, אשר יהיה בפיקוח מלא של הילד או הילדה אשר עוברים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לילדים. יש להיות בסמוך לילד למטרת התאוששות מההרדמה, גם לאחר טיפול השיניים. יש לעשות הבחנה בין סוג החרדות של הילדים, היות וישנם רמות שונות של חרדות דנטאליות.

למשל חרדה אובייקטיבית, אשר מקורה בחוויה שלילית שהילד חווה על בשרו, לבין חרדה סובייקטיבית, כאשר תחושות של חרדה, נובעות בגלל השפעה של המבוגרים על הילדים, אשר ראו את הוריהם סובלים מכאב לאחר טיפול שיניים, מה שחודר בתודעה של הילדים שמפתחים בגלל סיבות אלה חרדות דנטאליות.

תהליך רגיש אשר מצריך רמת מומחיות גבוהה

לפעמים המרדים אשר נמצא יחד עם רופא השיניים בעת טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים, יצטרך להשתמש במסכת חמצן לילד או לילדה המורדמים בזמן הטיפול. יש לוודא, כי הרופא המרדים הוא מומחה להרדמה, כזה שעבר הסמכה בתחום ושהוא בעל רישיון מאיגוד המרדימים בישראל. בגלל שמדובר בטיפול שיניים לילדים, יש לוודא כי הרופא המרדים הוא בעל ניסיון רב בעבודה עם ילדים.

יש לציין, כי ילדים אשר עוברים טיפולי שיניים, חייבים לשתף פעולה מלאה עם רופא השיניים לילדים. ילדים רבים פוחדים מרופאי שיניים, מהקליניקה, הכיסא והמכשירים המאיימים. זו הסיבה, כי טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים, היא די נפוצה. יש לציין, כי קיימים סיכונים של טיפול שיניים לילדים תחת הרדמה כלית, כגון: פגיעה במיתרי הקול, דלקת ריאות או שינויים בקצב הלב או בלחץ הדם. יש להתייעץ לפני עם רופא השיניים והרופא המרדים ולעבור את כל הבדיקות הנחוצות לפני תהליך זה.

מה כוללות הבדיקות לילדים הצריכים לעבור טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה?

מרפאות שיניים לילדים, אשר מדי פעם צריכות לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים, עורכות בדיקות מקיפות הכוללות צילומי רנטגן, צילום CT ובדיקה רפואית מקיפה, על מנת להיות בטוחים, כי לא קיימת סכנה לילדים אשר עוברים טיפול שיניים תחת הרדמה כללית. יש לקבוע תכנית עבודה מסודרת לילד שצריך לעבור טיפולי שיניים מורכבים. זו הסיבה כי יש לעשות גם בדיקות חשובות נוספות, כגון בדיקות דם למיניהן.

הרופא המרדים, יבקש את הגיליון הרפואי של הילד. באמצעות טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים, ניתן יהיה לבצע טיפולים רבים של השינים, היות וזו הזדמנות טובה השלים את כל טיפולי השיניים שעל הילד לעבור, על אחת כמה וכמה, כאשר טיפולי השיניים הם מורכבים. בדרך זו, נמנעת מהילד, הגעה נוספת בכל פעם לקליניקה וכן, עדיף הרדמה כללית אחת, על כמה הרדמות שהן אינן מומלצות לבריאות הילד/ה.

על מנת להימנע מתהליך של טיולי שינים לילדים תחת הרדמה כללית, יש להקפיד בחינוך של היגיינת השיניים, מניעת אכילת ממתקים ועל תזונה נכונה. הקפידו על ביקורת קבועה על שיני הילדים באופן קבוע, מה שלבטח יפחית את רמת החרדה בקרב הילדים. רופאי שיניים המתמחים בטיפולי שיניים לילדים, יש להם את הגישה המיוחדת שלהם, כך שטיפול השיניים אף יכול להוות לילד, חוויה משעשעת.