הביטחוניסטים באתר מזבח יהושע
הביטחוניסטים באתר מזבח יהושעצילום: דוברות

בכירי תנועת הביטחוניסטים סיירו היום (חמישי) באתר "מזבח יהושע" בהר עיבל, בעקבות ההרס הארכיאולוגי במקום שבוצע על ידי הרשות הפלסטינית.

בסיור השתתפו האלוף במיל' גרשון הכהן, ניצב בדימוס שלום קעטבי, השגרירים לשעבר דני איילון ויורם אטינגר, מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים תא"ל אמיר אביבי ובכירים נוספים. אל הסיור הצטרף יו"ר מועצה אזורית שומרון יוסי דגן.

הסיור החל בשבי שומרון, שם קיבלו הביטחוניסטים סקירה על מצב הארכיאולוגיה ביהודה ושומרון ועל הרס העתיקות ביהודה ושומרון על ידי הרשות הפלסטינית באתרים שונים ברחבי האזור.

האלוף במיל' גרשון הכהן סיפר: "הגענו על מנת לבטא את משמעות החיבור של קיומנו בארץ ישראל, בזיקה למורשת התנ"ך ולמזבח יהושע, שנבנה בימים ראשונים של התנחלות שבטי ישראל בארץ ישראל שממערב לירדן.

''נגענו באבנים העתיקות ועמדנו מקרוב על ההרס שבוצע על ידי קבלן פלסטיני בחומת אתר המזבח. מדינת ישראל הרשמית ניסתה להקטין את ההשפלה בטענה שההרס לא נעשה בזדון ובהודעה שהמזבח עצמו לא נפגע. אלא שחומת המתחם שאף היא מיוחסת לימי יהושע, היא מרכיב חיוני באתר השלם''.

הכהן הוסיף: ''היו שביקשו לטעון שההריסה נעשתה ב"תום לב" במסגרת עבודות לפריצת דרך חדשה מעצירה אל-שמאליה לשכם, בטענת "הקבלן היה זקוק לכמה אבנים". אלא שביקור בהר עיבל שכולו זרוע אבנים יפיפיות בשפע מגלה עד כמה ההרס לא יכול להיות בלתי מכוון.

''אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת במילוי חובתה למורשת עם ישראל במולדתו, ולהקים במקום אתר מבקרים רשמי עם נוכחות ישראלית קבועה. חשוב לציין כי בהשוואה לאתרים היסטוריים מרכזיים בתולדות האנושות, "מזבח יהושע" בהר עיבל עומד בשורה אחת עם המשמעותיים שבאתרי תבל, דוגמת האקרופוליס באתונה. כך צריך להיות היחס לאתר זה", כך גרשון הכהן.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: "מדינת ישראל מחוייבת להגן על אתרים אלו ודומים להם הן כדי לשמר את האתרים ההיסטוריים החשובים לעם ישראל והן בכדי להגן על המורשת התרבותית של האנושות כולה.

''כפי שהתערבה מדינת ישראל ואכפה את עצירת זיהום האוויר גם בכפרים היושבים על שטח B מתוך הבנה שבמקום שבו לא פועלת הרשות הפלסטינית שם היא צריכה להתערב, כך גם כאן ברור שעל מדינת ישראל לפעול לאלתר להגנה על אתרי המורשת ביהודה ושומרון ובראשם מזבח יהושע''. דגן הוסיף: ''יש להכריז על מזבח יהושע כגן לאומי על כל המשתמע מכך".

חבר תנועת הביטחוניסטים, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר דני איילון: "בהר עיבל אנחנו רואים את התנך קם לתחייה. ערש לידתו של העם בארצו הוא בהר עיבל. יש כאן 3000 שנים של תרבות יהודית עשירה. עם ישראל חי".