הרב אבי ברמן, מנכ"ל OU ישראל
הרב אבי ברמן, מנכ"ל OU ישראלצילום: ערוץ 7

הגמרא במסכת מגילה אומרת כך "שאלו תלמידיו את רבי שמעון בר יוחאי מפני מה נתחייבו שונאים של ישראל שבאותו הדור כליה, ענה להם רבי שמעון בר יוחאי מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע".

שואלים המפרשים מה הסיבה לעונש חמור שכזה? בנוסף לכך אומר המדרש שכתוב "לעשות כרצון איש ואיש" אומרים חז"ל שכל אחד קיבל את האוכל כפי רצונו. אם כך שאפילו האוכל היה כשר, מדוע נענשו כל כך?

אלא שהמשך המדרש מסביר לנו מה הבעיה. המדרש אומר שהכוונה בפסוק "וכלים מכלים שונים" היא שאחשוורוש ערך את המשתה שלו עם כלי המקדש ומסעודה זו נהנו היהודים. צריך להבין, יש כאן משמעות חמורה. עם ישראל בעצם ביטל את הרצון והכמיהה לשוב לציון ובעצם במידה מסוימת ויתרו על זהותם היהודית.

מכאן אנחנו למדים שיעור חשוב ביותר. נכון, הכל היה כשר והכל כרצון איש ואיש, אבל בלי הזהות. זאת הסיבה שמרדכי לא היה מוכן לותר פה והוא התנגד להגעה למשתה. חסידים מסבירים את הפסוק "ומרדכי ידע כל אשר נעשה" שמרדכי ידע את מה שנעשה בביה"ד של מעלה. גם בהמשך המגילה אנחנו רואים שמרדכי לא כורע ולא משתחווה להמן, הוא מבין שזה בדיוק מה שרוצה לעשות המן, להשכיח את הזהות היהודית מעם ישראל.

חז"ל אומרים שלאחר שנגזרה הגזירה ונודע הדבר שהמן רוצה להרוג ולאבד את כל היהודים הלך מרדכי לבית המדרש וביקש משלושה ילדים 'פסוק לי פסוקך'. הילד הראשון אמר "אל תירא מפחד פתאום ומשאת רשעים כי תבוא", הילד השני אמר "עוצו עצה ותופר דברו דבר ולא יקום כי עמנו אל" ואילו הילד השלישי אמר "ועד זיקנה אני הוא וכו'".

הגר"א הסביר את המדרש ואמר ששלוש פעמים נפגשנו עם עמלק כאשר הוא בא להילחם בעם ישראל. את הפעם הראשונה קראנו בשבת שעברה בפרשת זכור שם נכתב "אשר קרך בדרך" וזה מכוון כלפי הילד הראשון. הפעם השנייה הייתה כאשר העמלקים התחפשו לכנענים, שמתחברת לנו עם הפסוק של הילד השני. ואילו הפעם השלישית באה כנגד טענתו של המן שבא להשמיד את עם ישראל בטענה פילוסופית ש"אלוהים של אלה זקן הוא" גם אם הוא קיים אין לו כבר את הצורך להשפיע על העולם כי הוא כבר הוכיח את השפעתו וממילא אפשר לפגוע בעם ישראל.

כאן מגיע הילד השלישי ואומר כנבואה קטנה אתה אומר שאני זקן?! - "ועד זיקנה" אבל אתה טועה "אני הוא". אני גאלתי את עם ישראל עד כה ואני אמשיך לגאול את עם ישראל. זאת הנקודה המרכזית של מרדכי שעליה הוא עומד לאורך כל המגילה. למרות שכולם אומרים לו שאין באמת בעיה שהוא ישתחווה להמן ומוציאים לו תירוצים שונים, מרדכי מסרב ולא מוכן. הוא לא מוכן להסתיר את הזהות היהודית, וק"ו לא לוותר או לבטל אותה. ואנחנו אכן רואים שלבסוף מרדכי צדק, והוא זה שיצא מלפני המלך בלבוש מלכות ועטרת זהב.

אחד הדברים המפתיעים הוא שגם בסוף לאחר הצלחתו של מרדכי והבירור כי צדק נאמר לנו "כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשוורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו". גם אחרי שעם ישראל ראה שמרדכי צדק, עדיין היה מי שחשב שהיה עליו לנהוג אחרת. ובכל זאת, "ומרדכי ידע את כל אשר נעשה" וההיסטוריה הוכיחה שהוא צדק, כי על הזהות היהודית לא מוותרים.

דווקא בחג הפורים הזה אני רוצה להצדיע לכלל המדריכים שלנו במרכזי הנוער ובזולה של חצרוני שתמיד יודעים לשלב את האהבה והדאגה יחד עם החיבור של בני הנוער לזהות היהודית שלהם. הם מבינים שבסופו של דבר מה שמקשר אותנו אחד לשני ומה שמקשר אותנו לארץ הזאת ולעם הזה זאת הזהות היהודית שלנו. היא זאת שמחברת לדורות שלפניניו ותחבר אותנו לדורות שאחרינו ובעז"ה זה מה שימשיך להציל אותנו ולהוביל אותנו לימים הרבה יותר טובים.

הרב אבי ברמן הוא מנכ"ל OU ישראל המפעילה מרכזי נוער ברחבי הארץ