כלא
כלאצילום: איסטוק

כלא 4 הוותיק, הקיים עוד מימי הבריטים, צפוי להיסגר השבוע, כך פורסם בעיתון 'ישראל היום'. זמן לא רב לאחר מכן ייסגר גם כלא 6 שבצפון והחיילים שיישלחו למחבוש, ייכלאו בכלא חדיש בקריית נווה צדק" שבבית ליד, שצפוי להיפתח בקרוב.

ההכנות לסגירת שני בתי הכלא הוותיקים, כלא 4 שבצריפין וכלא 6 המיתולוגי סמוך לעתלית, החלו כבר לפני כשבע שנים.

במקור, הכלא המרכזי בקריה המשפטית "נווה צדק" צפוי היה לקום בשנת ‭ .2017‬ בפועל המכרז לבניית הקריה התפרסם רק בשנה זו, מתוך כוונה שהעבודות תסתיימנה בשנת ‭ .2020‬ בפועל, הקריה צפויה להיפתח רק כעת.

על פי התכנון, ב"נווה צדק" ימוקמו הפרקליטות הצבאית, בתי הדין הצבאיים ומתקני הכליאה הצבאיים. מדובר בפרויקט בנייה ענק, בהיקף של יותר מ-‭30‬ אלף מ"ר. בית הכלא צפוי להכיל כ-‭1,000‬ מקומות כליאה. השטח במתחם החדש יעמוד על כ-‭4.5 ‬ מ"ר לכלוא, וחדרי הכלואים יאובזרו בטלוויזיה, בשירותים ובמקלחת בכל תא.

התנאים בבית הכלא החדש והחדיש צפויים להיות משופרים משמעותית עבור הכלואים, ולכלול תנאים סניטריים הרבה יותר טובים בהשוואה לתשתיות העלובות כיום. לשם השוואה, בכלא 4 שייסגר השבוע, ישנו עצירים במשך שנים בהאנגרים ישנים, ששימשו בעבר אורוות סוסים של הצבא הבריטי בימי המנדט, כשבסיס צריפין היה סראפנד.

לקריה המשפטית החדשה יועתקו יחידות הפרקליטות הצבאית, בתי הדין הצבאיים מכל הארץ (חיפה, יפו, קסטינה וצריפין), וכמובן בתי הכלא. המבנים נבנים בבנייה ירוקה, עם ניצול מרבי של אנרגיית השמש ומיחזור המים להשקיה.