ארכיון
ארכיוןצילום: דובר צה"ל

על רקע המאבק המתמשך של הפיקוד הבכיר של צה"ל בחיילים שמגדלים זקן, מצביע הכתב הצבאי של גלי צה"ל, צחי דבוש, על העובדה לפיה רוב מוחלט של הקצינים הטריים של צה"ל, שנקראו כמצטיינים לקדמת הבמה בבית הספר לקצינים בשבוע שעבר - מגדלים זקן:

"בטקס סיום קורס קצינים בשבוע שעבר שמתי לב שכמעט כל החניכים המצטיינים והחניכים למופת שנקראו לקדמת הבמה היו עם זקנים. אולי זה יכול ללמד משהו את בכירי הצבא שנלחמים בחודשים האחרונים בחיילים עם זקן וטוענים שזה מעיד על אי סדר", צייץ הכתב.

כזכור, בתחילת החודש הגיש ממלא מקום נציב קבילות החיילים היוצא, תא"ל איתן דהן, את מסקנותיו לוועדת החוץ והביטחון. מהדו"ח עלה כי פקודת גילוח הזקנים נאכפת בצה"ל באופן הפוגע בחיילים.

בארגון תורת לחימה הגיבו אז לממצאי הדו"ח וקראו לשינוי הפקודה ושינוי היחס לגידול הזקן במשך השירות הצבאי, "אין הצדקה בצה''ל, כצבא יהודי ממלכתי, לשלול מחיילים גידול זקן. מעולם לא הוכח כי זקן פוגע במשמעת הצבאית. אפילו בצבאות אירופה כמו פורטוגל גרמניה ואיטליה מאשרים לחיילים לגדל זקן. גם בישראל גברים לוחמים בכוחות מג"ב מגדלים זקן מסודר ללא הפרעה או פגיעה במשמעת. אין סיבה שבצבא יהודי מתקדם כמו צה''ל תהיה פקודה חסרת פשר, הגוזלת משאבי זמן ופוגעת במפקדים, בחיילים וביחס הפיקודי ביניהם.

נושא הזקנים חוזר ועולה בכל דו"חות נקח"ל בשנים האחרונות, הגיע הזמן לעשות שינוי תפיסה מערכתי ולא טיפול נקודתי וסלחני. אנו קוראים לרמטכ"ל כוכבי לבחון מחדש את העניין ולאפשר לכל חייל, דתי, מסורתי, חילוני ואף שאינו יהודי, לגדל זקן מסודר ללא אפליה או בדיקה בציציות".