רבה של המבורג הרב שלמה ביסטריצקי (משמאל)
רבה של המבורג הרב שלמה ביסטריצקי (משמאל)צילום: שמחה סטודיו

יוזמה להקים מחדש את בית הכנסת הראשי בהמבורג, שנהרס ע"י הנאצים, נתקלת בהתנגדות עזה מצידם של גרמנים חלקם תומכי תנועת החרם האנטישמית ‭ BDS‬ ופעילי שמאל ישראלים, כך מדווח הבוקר העיתון 'ישראל היום'.

מבקרי היוזמה טוענים שבניית בית הכנסת מחדש שקולה ל"שכתוב ההיסטוריה ומחיקתה". בקהילה היהודית של המבורג טוענים מנגד: "ההתנגדות היא עלבון נורא וניצול פוליטי לרעה של כוונה טהורה לתקן אי-צדק שלא תוקן מאז השואה".

ההתנגדות לפרויקט כבר גרמה לכמה גופים גרמניים לחזור בהם מתמיכתם בפרויקט. זאת, אף שממשלת גרמניה ועיריית המבורג כבר התחייבו לממן את המיזם.

את ההתנגדות החלה ההיסטוריונית מרים רירופ, מנהלת מרכז משה מנדלסון ללימודים יהודיים אירופיים בפוטסדאם. נוסף על כך, יש גם ישראלים שמביעים התנגדות, וביוזמתו של הפרופסור הישראלי משה צימרמן, פורסמה עצומה של ‭ 45‬ ישראלים, ובהם השגריר לשעבר אבי פרימור, המתנגדים ליוזמה.

צימרמן השווה בראיון ליומון "המבורגר אבנדבלאט" את יוזמת הבנייה לקריאתו של פוליטיקאי ימני קיצוני ל"שינוי של ‭ 180‬ מעלות בתרבות הזיכרון הגרמנית". "המסר מסוכן: כאן מחדשים את מה שהיה בעבר ומוחקים עקבות".

בהמבורג חברים כיום כ-‭2,500‬ איש ואישה בקהילה היהודית. לפי ההערכות, עוד כ-‭,1,000‬ חלקם ישראלים, מתגוררים בעיר. לאחר שצעיר ניאו-נאצי ניסה לבצע טבח בבית הכנסת בהאלה ביום כיפור לפני שנה וחצי, החליטו פוליטיקאים מקומיים לנקוט מחווה כלפי הקהילה היהודית, ולפעול להשבת שטח בית הכנסת לקהילה ולהקמת בית הכנסת החדש.

החלטה בעניין עברה פה אחד בסנאט של המבורג בפברואר ‭ ,2020‬ גם בתמיכת חברי מפלגת הימין הפופוליסטית "אלטרנטיבה לגרמניה". עם זאת, היוזמה נותרה על הנייר עד הקיץ האחרון.

רב הקהילה, שלמה בסטריצקי, פנה לדניאל שפר, איש עסקים יליד ישראל החבר בקהילה, וביקש ממנו להצטרף אליו לביקור בחנות עתיקות שם נמצא כתר תורה, שהוקדש לרב הראשון של בית הכנסת בכיכר בורן, אברהם מרקוס הירש. שפר קנה את הכתר ותרם אותו לקהילה.

שפר גם הקים ארגון בשם "נגד אנטישמיות, בעד בית הכנסת בכיכר בורן" והחל בגיוס תמיכה ציבורית ופוליטית למימוש הפרויקט. בתוך זמן קצר החליט הבונדסטאג להקדיש לבנייה המחודשת ‭ 65‬ מיליון יורו. הסנאט של המבורג אישר מצידו סכום זהה.

‭107,000‬ מתושבי המבורג חתמו על עצומה שקוראת למימוש היוזמה. פוליטיקאים, ובהם סגן הקנצלרית ושר החוץ של גרמניה, אמנים ומועדוני ספורט הצטרפו לתמיכה בפרויקט.