הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףסטודיו סולם יעקב

הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף תוקף את החלטת בג"ץ בעניין הגיורים הרפורמיים והקונסרבטיביים.

"החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק".

"מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם", דברי הרב יוסף.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הוסיף, "ערב עצוב. מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג"ץ לא תשנה את העובדה הזו. בית המשפט מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים שבינם לבין היהדות אין דבר".

במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נוכרי יכול להיות אזרח?", תהה הרב לאו.

גם במערכת הפוליטית נרשמו תגובות נזעמות להחלטה. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מסר כי "החלטת בג"ץ להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים מוטעה, מצערת מאד ותגרום מחלוקת וקרע קשה בעם. אני מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל".

במפלגת ימינה אמרו כי "פעם נוספת בג"ץ מתערב בהחלטות הממשלה ושוכח את תפקידו. ההכרה של מדינת ישראל בגיור תיקבע על ידי נציגי העם שנבחרו באופן דמוקרטי, ולא על ידי משפטנים".

"מתווה ניסים היה ונשאר הדרך הנכונה להסדיר את סוגיית הגיור בישראל. נדאג למסד בחוק את הליכי הגיור", נמסר מטעם המפלגה.

סמוטריץ': פסק דין שערורייתי

מפלגת הציונות הדתית הגיבה ואמרה כי "מדובר בפסיקה מסוכנת לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בג״ץ ממשיך לרמוס ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל וממשיך לפעול באופן אקטיבי ולא דמוקרטי כשלוחה של ארגוני השמאל ע״מ להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".

"בשנה האחרונה התריע יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ שוב ושוב בפני ראשי הסיעות החרדיות שהיו שותפים לממשלה על הסכנה הצפויה בפסיקה המדוברת והפציר בהם לקדם את חוק הגיור הממלכתי כדי לקדם את פני הרעה. למרבה הצער הם לא התעקשו על זה והיום קיבלנו את התוצאה", אמרו במפלגה.

עוד הוסיפו, "בממשלה הבאה נהיה חייבים לבטל את הפסיקה הזו בחקיקה שתקבע כי בישראל יוכרו רק גיורים ממלכתיים. רק ממשלת ימין שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי תוכל לקדם חקיקה כזו, כמו גם פסקת התגברות שתמנע את המשך השתלטות בג״ץ על הזהות של מדינת ישראל. מי שחושב שניתן להניח את הערכים בצד ולהקים קואליציה עם השמאל קיבל הערב הוכחה לנזק הבלתי הפיך שהוא עלול לגרום לזהותה היהודית של מדינת ישראל".

עו״ד שמחה רוטמן, מועמד הציונות הדתית לכנסת אמר, "השופט מינץ, שמצטרף לדעת הרוב בפסק הדין השערורייתי שיאפשר לכל מסתנן ושב"ח לארגן לעצמו 'גיור' כדי לקבל כאן זכויות על פי חוק השבות. סמכות ללא אחריות - קווים לדמותה".

מנגד, יושב ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד אמר, "אני מברך על פסיקת בג״ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים", דברי לפיד.

במפלגת העבודה הוסיפו, "המפלגה תמשיך במאבקיה למען חברה פלורליסטית ושיוונית, המכירה בכל הזרמים ביהדות. לא בכדי, הרב גלעד קריב שהיה בין מובילי המאבק בעשרים שנה האחרונות נמצא בצמרת רשימת המפלגה לכנסת ישראל. בזכות מאבקו של הרב קריב ושותפיו, אזרחים ותושבים רבים החיים בישראל יוכלו להירשם כיהודים", אמרו במפלגה.

תנועת נאמני תורה ועבודה: פסיקת בית המשפט העליון הייתה צפויה

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לפסק הדין בבג״צ הגיור: "פסיקת בית המשפט העליון הייתה צפויה בעקבות ההתעקשות החרדית ארוכת השנים שהגביהה יותר ויותר את חומות הגיור. בפועל, פסק הדין לא יביא לשינוי גדול במציאות, בהיותו מהווה המשך לגיורים המוכרים ממילא על ידי הזרמים מחוץ לישראל. צר לנו שכאשר הפוליטיקאים אינם מסוגלים להסכים על פתרונות, הם מגוללים את ההחלטה לפתחו של בית המשפט שיעשה את העבודה במקומם. אנו מקווים כי הציבור הדתי ילמד את הלקח ולא יחשוש להיות להבא, היוזם והמוביל בסוגיות דת ומדינה".

הרב גלעד קריב, אחד העותרים לבג"ץ הגיב, "פסק הדין ההיסטורי של בית המשפט העליון מגן לא רק על הזכויות של המתגיירות והמתגיירים אלא בראש ובראשונה על ערכי היסוד הציוניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית, כמדינת העם היהודי כולו וכמדינה דמוקרטית. אין לנו ספק שזו נקודת מוצא להישגים נוספים בתחום חופש הדת והפלורליזם ובראשם הנהגת נישואין וגירושין אזרחיים במדינת ישראל"

הרב גלעד קריב, אחד העותרים מגיב על פסיקת בג"ץ