מייק פומפאו זכה בפרס המנהיגות של התנועה למאבק באנטישמיותCAM

הוועידה השנתית של התנועה למאבק באנטישמיות (Combat Antisemitism Movement), התקיימה היום (שני) באופן וירטואלי ומזכיר הגנה בממשל טראמפ, מייק פומפאו זכה בפרס המנהיגות של התנועה.

הוועידה נערכה בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרת התפוצות עומר ינקלביץ, שגריר ישראל באו״ם ובארה״ב גלעד ארדן, שגריר מרוקו באו״ם עומאר הילאל, חברי הקונגרס האמריקאי טד דויטש וג׳וש גוטהיימר, חבר הנהלת התנועה למאבק באנטישמיות נתן שרנסקי, הנשיאה היוצאת של IHRA מיכאלה קושלר, השליח היוצא של הממשל האמריקאי למאבק באנטישמיות אילן קאר שהצטרף לאחרונה לבורד של התנועה, נציגים מארגונים יהודים, נוצרים ומוסלמים החברים בקואליציה של התנועה, אקטיביסטים ועוד.

הקואליציה של התנועה מונה 310 ארגונים מרחבי העולם, ולמעלה מ-300 אלף אנשים שחתמו על העצומה נגד האנטישמיות מטעם הארגון.

במסגרת הופעתו בוועידה (הווירטואלית) התייחס מזכיר המדינה לשעבר להסכמי אברהם כשינוי הפרדיגמה במזרח התיכון ואמר: "כשהפלסטינאים המשיכו לומר לא ולא ולא, והסכסוך הישראלי-פלסטיני לא התקדם, החלטנו להמשיך קדימה ועודדנו מדינות אחרות במזרח התיכון לקיים יחסים עם ישראל. המנהיגים שם אמרו שהם לא רוצים שהפלסטינאים ימנעו מהם את היחסים עם ישראל ואמרו שהם רוצים יחסים שלא מבוססים על שנאה".

פומפאו העריך שההסכמים יחזיקו מעמד ואמר "האנשים בסודאן, בבחריין ובאיחוד האמירויות לא יחזרו אחורה". עוד אמר פומפאו שהוא אופטימי לגבי העתיד: "אני מאמין שעוד מדינות יצטרפו למומנטום שנוצר ואני מקווה שגם הפלסטינאים יצטרפו לתהליך תוך הכרה בזכותה הצודקת של ישראל להתקיים".

פומפאו ייחס את פריצת הדרך שהובילה להסכמי אברהם לוועידה שהתקיימה בוורשה (בשנת 2019): ״זה היה מפגש היסטורי. כאשר נתניהו הגיע, ובחדר ישבו שרי חוץ ממדינות המפרץ, זה היה הרגע שבו הבנתי שיש מחויבות של הצדדים למצוא את הדרך״.

לדבריו הסכמי אברהם קרו הודות למדיניות התקיפה של ארצות הברית כלפי איראן והודות למחויבות של ארה״ב למנהיגי האזור להגן עליהם מפניה, "הסכמי אברהם לא היו קורים ללא השינוי של מאה שמונים מעלות של הממשל האמריקאי בראשות הנשיא טראמפ כלפי איראן. הממשל הקודם החליט לעשות עסקה עם איראן, עסקה שסייעה בסופו של דבר לאיראן להמשיך לפתח את תוכנית הגרעין שלהם".

באשר לסנקציות האמריקאיות על איראן אמר פומפאו שבעולם חשבו שסנקציות אמריקאיות בלבד לא יעבדו ואמר "ובכן תשאלו את האייתולות, את זריף ורוחני אם הסנקציות שלנו עבדו או לא. הפעלנו לחץ משמעותי על איראן, מנענו מהם לתמוך בחיזבאללה ובמליציות שיעיות בעיראק, ומנענו מהם סכומי כסף עצומים, ואמריקה היתה חזקה. הלחץ שלנו על איראן הוריד את הסיכון לטרור באזור. הנשיא טראמפ היה מוכן לעשות את הדבר הנכון באשר לגנרל האיראני קאסם סולימאני, שהיה אחראי לכל כך הרבה מוות באזור, כולל מאות אמריקאים, והרגנו אותו. כשמנהיגים בעולם הערבי ראו שארצות הברית עושה את זה הם ידעו שארה״ב היא שותפה שלהם והם יכולים ללכת בדרך שהאנשים שלהם רצו: להילחם באנטישמיות ולבנות את הסכמי השלום".

פומפאו דיבר על ההתנגדויות להסכמים ואמר שהרוסים היו מעדיפים שההסכמים לא יקרו, וגם אנשי מדיניות בתוך ארצות הברית ובאירופה: "הם רצו לשמר את האשליה שהסכסוך הישראלי פלסטיני הוא המפתח ליציבות באזור. כשהם הבינו שלא תפרוץ אינתיפאדה, ושאפשר ליצור יחסים חמים בין המדינות באזור הם הבינו שהגישה שלנו הייתה נכונה״. פומפאו העריך שיהיו מדינות רבות שיצטרפו להסכמי אברהם ואמר שהוא מקווה שסעודיה תמצא את הדרך לכך וגם מדינות מוסלמיות נוספות מחוץ למזרח התיכון.

בהתייחסו להעברה השגרירות האמריקאית לירושלים אמר פומפאו כי הוא זוכר את ההתנגדות שהייתה לכך גם בתוך ממשל ארצות הברית וכי הוא זוכר גם את אלה שאמרו שמתקפה נגד קאסם סולימאני תצית את האזור אך בפועל קרה בדיוק ההפך: ״ההכרה שלנו במציאות בירושלים וההכרה שהגולן הוא חלק מישראל, ההכרה בעובדות האלה, הוכיחו לעולם כוח, בהירות ושקיפות״. פומפאו ציין שאחד הזיכרונות המשמעותיים שלו מביקוריו בישראל היה ביקורו ההיסטורי ביהודה ושומרון: ״הייתי מזכיר המדינה הראשון שביקר שם ופגשתי את האנשים הטובים שהמנסים לעשות את הדבר הנכון לעצמם ולמשפחות שלהם, לקהילה ולמדינה שלהם״.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בוועידה כי כפי שנאבקים בקורונה ביחד כך צריך להיאבק גם נגד נגיף האנטישמיות והשנאה.לדברי ריבלין כי יש לגלות מדיניות של אפס סבלנות לאנטישמיות, גזענות וקיצוניות.

שגריר ישראל לארה״ב ולאו״ם גלעד ארדן ברך את מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו על קבלת פרס המנהיגות בוועידה ואמר כי המחויבות שלו ופעילותו יוצאת הדופן לביטחון העם היהודי ולמדינת ישראל ראויה להערכה. השגריר ארדן אמר כי בכוונתו לפעול כדי שבאו״ם לא רק ידברו נגד אנטישמיות אלא ינקטו פעולות משמעותיות: ״אפעל לכך שמוסדות האו״ם יאמצו את ההגדרה למאבק באנטישמיות כדי שאפשר יהיה לנקוט פעולות נגד אנטישמיות שרווחות ביותר מדי גופים של האו״ם".

ארדן אמר כי בכוונתו לפעול נגד הכחשת שואה אותה כינה כמסוכנת מאוד. בהתייחסו לאיראן אמר השגריר כי המשך הסנקציות הקשות על איראן ואיום צבאי אמיתי כלפיה יוכלו להביא להסכם טוב יותר עם איראן: ״אסור לאפשר למשטר האנטישמי ביותר בעולם להשיג את הנשק המסוכן ביותר בעולם".