מנואל טרכטנברג
מנואל טרכטנברגצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

פרנק לאוי, יו"ר הוועד המנהל של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הודיע על מינויו של פרופ' מנואל טרכטנברג לראש המכון.

פרופ' טרכטנברג ייכנס לתפקידו בחודש מאי 2021 ויחליף את אלוף (מיל') עמוס ידלין, שניהל את המכון בעשור האחרון, והביא אותו למעמד רם בתחומו בעולם ולדירוגו כמכון החשיבה המוביל במזרח התיכון ובצפון אפריקה ולאחד מ-12 מכוני החשיבה המובילים בעולם בתחום הביטחון הלאומי.

לאחר עשור בראשות המכון למחקרי ביטחון לאומי, עמוס ידלין החליט לסיים את כהונתו בתום חוזה ההעסקה שלו ב-1 במאי 2021.

יו"ר הוועד המנהל של המכון, פרנק לואי, הביע את תודתו והערכתו העמוקה לידלין: "עמוס ידלין מיצב את המכון כמרכז מוביל למחקרי בטחון וחשיבה אסטרטגית בישראל בעולם. בראשותו התבסס המכון כגורם מייעץ לקובעי ההחלטות והמדיניות בניהול אתגרים אסטרטגיים, החל בסוגיות 'מסורתיות' כגון סוגיית הגרעין האיראני, וכלה במשברי ביטחון לאומי ייחודיים, כגון משבר הקורונה המשולב שבשנה האחרונה שינה את חיינו מהקצה אל הקצה".

הוועד המנהל הפקיד בידיו של טרכטנברג את המשימה להרחיב את תחומי הפעילות והמחקר של המכון על ידי הקמת תכנית חדשה למחקר חברתי וכלכלי, בנוסף להמשך פעילות תכניות המחקר הקיימות.

טרכטנברג הינו פרופסור אמריטוס בבית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס באוניברסיטת תל אביב, אליו הצטרף לאחר שסיים דוקטורט בכלכלה באוניברסיטת הרווארד. במהלך פעילותו האקדמית טרכטנברג רכש מוניטין עולמי במחקריו המקוריים על חדשנות, מו"פ, פטנטים וצמיחה. בשנת 2006 ייסד את המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, כיהן כיו"ר הראשון שלה, ושימש חבר מרכזי בוועדת ברודט לתקציב הביטחון אשר הוא יזם את הקמתה בעקבות מלחמת לבנון השנייה.

בעבר כיהן גם כיו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, ובראש "הוועדה לשינוי חברתי כלכלי" שנודעה כ-"ועדת טרכטנברג" להתמודדות עם יוקר המחיה בישראל. בבחירות של מרץ 2015 נבחר לכנסת ה-20 מטעם המחנה הציוני. בשלוש השנים האחרונות טרכטנברג מוביל את "פרויקט מאה הימים" במוסד שמואל נאמן בטכניון, לגיבוש אג'נדה כלכלית-חברתית בתחומים מרכזיים כגון בריאות, תחבורה, חינוך הגיל הרך ומדיניות פיסקלית.

פרנק לאוי, יו"ר הוועד המנהל של המכון, ציין לרגל המינוי: "פרופ' מנואל טרכטנברג ראוי להוביל את המכון לקראת תפיסה רחבה של ביטחון לאומי הכוללות מחקר מעמיק בתחומי החברה והכלכלה, בנוסף לפעילות המחקרית המעולה של צוות החוקרים של המכון. אני סבור כי מגפת הקורונה הוכיחה ביתר שאת כי ביטחון לאומי תלוי לא רק בכוח צבאי כי אם גם בחוסנה ובלכידותה של החברה הישראלית. אני רוצה להביע בשם הוועד המנהל הכרת תודה עמוקה לעמוס ידלין על הצלחה יוצאת דופן בהובלת המכון בעשור האחרון, והפיכתו למוסד מחקרי ראשון במעלה בישראל ובאזור".

עמוס ידלין בירך על מינוי טרכטנברג: "בעשור בו הובלתי את המכון, יחד עם חוקרי וחוקרות המכון בחרנו לגבש אסטרטגיה ממוקדת של התמחות והצטיינות בתחומי הביטחון הלאומי הקלאסי. העולמות בהם חוקרי המכון מתמחים: ביטחון ישראל, דיפלומטיה ויחסי חוץ, המזרח התיכון, צבא ואסטרטגיה, מודיעין ודיפלומטיה. בתחומים אלו התקדמנו להיות מכון החשיבה והמחקר המוביל בארץ ואחד המובילים בעולם. המכון הוא היום מכון מחקר וחשיבה מוכוון מדיניות שנקרא, נשמע ומשפיע מול מקבלי ההחלטות, המטות המקצועיים, התקשורת והציבור בארץ ובעולם".

"אני מאחל לפרופ' טרכטנברג שידע להוביל את המכון לתחומים החדשים והמאתגרים", סיכם ידלין. "המפתח להצלחה בהמשך הוא מחקר איכותי, מקצועי ובלתי תלוי, יכולת השפעה על ידי נגישות למקבלי החלטות ולתקשורת, מיקוד והובלה בתחום הבטחון הלאומי, הבנת היתרון היחסי של המכון והרלוונטיות שלו".

טרכטנברג שיבח את קודמו בתפקיד באומרו: "עמוס ידלין משאיר אחריו מורשת מפוארת של מצוינות מחקרית בלתי מתפשרת, עליה נבנה בעמל רב המוניטין יוצא הדופן של המכון. אני בטוח כי על סמך מורשת זאת ובעזרת הצוות המעולה של ה-INSS נצליח לעמוד באתגרים ואף לטפס לגבהים חדשים".