מספר 4 ברשימת הציונות הדתית עו"ד שמחה רוטמן הגיע לאולפן 'בחירות אישיות' המועבר בשידור חי באתר 'וואלה' ובדיגיטל של 103fm והביע את דעתו על מצבה של מפלגתו בסקרים, המתייצבת על ארבעה מנדטים.

רוטמן שלל ישיבה עם יש עתיד, העבודה וישראל ביתנו; והפנה אצבע מאשימה כלפי נפתלי בנט וגדעון סער, בטענה כי הם פוגעים במאמצי הימין לבסס קואליציה. בהמשך, הציג את התיקונים שירצה לבצע במערכת המשפט, טען שצריך לבטל את תיקי נתניהו, לחוקק פסקת התגברות וחוק צרפתי.

עו"ד רוטמן התייחס למצב הפוליטי, חודש לפני מועד הבחירות הרביעיות תוך שנתיים, ואמר: "יש טרגדיה שצריך להסתכל עליה במשקפיים של הימין הישראלי. בכנסת מתמודדים כ-80 ח"כ שהם אנשי ימין, העבודה ומרצ הם שמאל מובהק, האחרים מתחפשים לימין. יש לראשונה מזה הרבה שנים הזדמנות להקים ממשלת ימין על מלא. אבל יש כל מיני גורמים שהולכים במורשת ליברמן ואומרים 'ניקח קולות מהימין ונעביר אותם לממשלה עם השמאל'. בנט אומר במפורש שהוא יקים ממשלה עם העבודה ולפיד".

בשביל קורונה לא מוכרים את ישראל

רוטמן מתח ביקורת חריפה על יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער בטענה כי הם 'סוכני שמאל': "הם מעבירים חד וחלק קולות. השאלה מי עומד בראשות מאוד מטרידה את סער ובנט, אנחנו לא עובדים בדרך הזאת. מעניינת אותנו הדרך, מי השותפים הקואליציוניים. מבחינתי שניהם אותו דבר, הולכים לעשות את אותה טעות. הייתה ממשלה בר' נתניהו, בה הייתה ברית האחים של בנט ולפיד, הממשלה הייתה רעה מאוד לערכי המשילות ולזהותה היהודית של המדינה".

רוטמן לא שלל ישיבה עם סער, אך כן שלל ישיבה תחת סער, והסביר: "ממשלה בראשותו של גדעון סער, לפי מה שהוא אומר כרגע, תישען בהכרח על העבודה ולפיד. בממשלה כזאת אי אפשר לקדם רפורמות ימין. את הבעיות שיש לבנט וסער עם נתניהו אני מציע שיפתרו בדרך אחרת שלא דורשת העברת קולות מהימין לשמאל. בשביל קורונה לא מוכרים את מדינת ישראל וקולות הימין לשמאל. יש קווים אדומים, הדבר הזה לא לגיטימי".

על תיקי נתניהו: "צריך לזרוק את כתב האישום מזמן"

על אף שרשימת הציונות הדתית לא חתמה על הצהרת נאמנות לנתניהו, הם כן מתכוונים לשבת בממשלה בראשותו: "אני חושב שבגדול הוא הרבה יותר טוב מהאלטרנטיבות. נתניהו יכול ללכת לכל מיני כיוונים, אנחנו נמשוך אותו ימינה".

הרשימה הביעה את תמיכתה במתן חסינות אוטומטי לחברי כנסת, והדבר עורר סערה גדולה, לאור משפט נתניהו שכבר החל. רוטמן הסביר כי "אנחנו לא נשנה את האמונות שלנו והערכים שלנו לא בשביל ביבי ולא נגד ביבי. יש לנו דרך ואיתה נלך". הוא ציין כי הייתה חסינות אוטומטית עד לשנת 2005, ולכן "הרפורמה נדרשת מאז באופן גורף, היא לא קשורה לבנימין נתניהו. אני לא אמנע מלעשות משהו נכון וטוב וצודק כי זה עוזר לביבי, ולא אעשה משהו רע רק כדי לדפוק את ביבי"

עוד הוסיף כי: "התיקים של נתניהו צריכים להיפתר בלי קשר לשאלת החסינות, היועמ"ש היה צריך לחזור בו מכתב האישום מזמן, ביהמ"ש היה צריך לזרוק את כתב האישום מזמן. התיק הזה הוא תיק בעייתי, אסור היה לו לצאת לפועל, היה צריך לבטל אותו ולא מאוחר לתקן אותו. וואלה לא נתנו סיקור אוהד לנתניהו". כמו כן, עורך הדין הבהיר כי "אנחנו תומכים בחוק הצרפתי", וציין כי בעבר תמך בו "יאיר לפיד, כל זמן שזה התאים לו".

השופטים לעולם עומדים?

כמי שהיה שנים רבות במערכת המשפט, הציג עורך הדין רוטמן את תוכניתו לרפורמות במערכת המשפט. באשר לוועדה למינוי שופטים, אמר: "הוועדה לא דמוקרטית ולא שקופה, יש בה המון בעיות מבניות, נבחרי הציבור נמצאים במיעוט. ההצעה שלנו היא לשנות את השיטה מן היסוד, כמו רוב מדינות העולם - הממשלה תציע והכנסת תאשר. פוליטיקאים מתחלפים, שרי משפטים מתחלפים, השופטים לעולם עומדים. עצם ההתמדה מייצרת בית משפט שהפער בינו לבין העם הולך וגדל".

לדעתו, "המציאות של בית משפט שמתנתק מהציבור, מסוכנת קודם כל לבית המשפט שמאבד את אמון הציבור, ואנחנו מרגישים שאין לנו בית משפט מתפקד בישראל". כאשר נשאל האם יש לו אמון בבית המשפט, השיב: "ביהמ"ש שלנו פועל באופן פוליטי. האם יש לי אמון שבית המשפט נותן החלטות באופן לא פוליטי? התשובה היא לא".

רוטמן התייחס לסוגיית המסתננים, וטען כי "מדינת ישראל הוקמה כדי להיות בית לעם היהודי. האנשים שהגיעו לפה שלא כחוק, במטרה להסתנן כדי להשתלב בשוק העבודה, צריך לאפשר להם את הדרך הטובה והבטוחה לחזור לארצם". אך ציין כי כיום, "מערכת המשפט פועלת בכל דרך אפשרית כדי למנוע את ההגנה על הגבולות של מדינת ישראל. פעם אחר פעם הכנסת ברוב גדול תיקנה את החוק למניעת הסתננות, ובג"ץ ביטל אותו. צריך לייצר מנגנונים מעודדי הגירה, מונעי השתקעות, ופסקת התגברות היא תנאי הכרחי לטיפול בסוגיית המסתננים". אך הדגיש: "אנשים שנמצאים בסכנת חיים - לתת להם מקלט. אבל זה לא צריך להיות גן עדן למסתננים".

השבת צריכה להישמר במרחב הציבורי

כמו כן, הסביר עורך הדין רוטמן מה יהיה מקומה של הדת בחיי היום-יום במדינה, אם אכן תוקם 'ממשלת ימין על מלא' כרצונו: "השבת צריכה לקבל ביטוי במרחב הציבורי, השבת צריכה להישמר במרחב הציבורי על ידי המדינה באופן מלא. לא יכול להיות שמדינת ישראל תממן פעולות של חילול שבת". מנגד, הודה כי כאשר מדובר בגופים פרטיים, "אני נגד כפייה, לא רוצה לכפות עליהם את אורח השבת", וציין כי "צריך להותיר את זה כמה שיותר לרמת הרשות המקומית".

רוטמן, שהיה במערכת המשפטית במשך שנים, סיפר במהלך השיחה על הסיבות שגרמו לו לחצות את הגדר ולנסות להתמודד על מקום בכנסת: "8 שנים אני אומר לכולם הדרך לשינוי עוברת בכנסת עם נבחרי הציבור. לצערי, הרבה מאוד אנשים שמדברים על מערכת המשפט, ובנו את הפרסונה הציבורית שלהם סביב טיפול במערכת המשפט, אמרו הפעם – 'לא קורונה? לא מעניין'. המפלגה היחידה שבכלל היה על מה לדבר מבחינתי, זו מפלגה שמחויבת לקדם את ערכי הציונות הדתית וערכי המשילות".

על אף שנשאל מספר פעמים, הוא סירב להשיב לשאלה - האם קיים מגעים עם מפלגות נוספות לפני שבחר לחבור לרשימת הציונות הדתית.