ח"כ אלכס קושניר
ח"כ אלכס קושנירצילום: חזקי ברוך

עתידם הכלכלי של חיילים משוחררים עולים חדשים, נדון היום (שלישי) בפעם המי-יודע-כמה בוועדת העלייה והקליטה.

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, אלכס קושניר (ישראל ביתנו) הזהיר כי "היות ואנו נכנסים ל"ואקום שלטוני" מהבחירות ועד לכינונן של ועדות הכנסת ה-24 - כל מה שנוגע לכספי החיילים הבודדים והסיוע שניתן להם על ידי משרדי הממשלה, חייב להמשך ברצף ללא הפסקות ותקלות למיניהן.

זאת, לאור הודעת משרד הביטחון הבוקר - כי החל מחודש יוני הקרוב יסתיים תקציב הסיוע בשכר-דירה בקרן לחיילים-משוחררים, בסך 1,000 ש"ח בחודש.

קושניר הדגיש, "המלחמה בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון שומטת לחיילים משוחררים את האפשרות לחיות בכבוד. כל חייל בודד משוחרר שנפגע ולא קיבל כסף הוא תוצאה של שערורייה בירוקרטית בחסות המדינה. איך מתוך כל הבירוקרטיה אתם שוכחים את החייל בקצה, שתכנן את חייו לפי הבטחותיכם לסיוע".

"חייל שתכנן לחתום חוזה שכירות, נקלע למצוקה אמיתית כתוצאה מהמאבקים שלכם. משרדי האוצר והביטחון חייבים לשאת באחריות על החיילים הבודדים המשוחררים, ולא לנהל אליפות 'זריקת אחריות למרחק' אחד עם השני", הוסיף.

נטע בר-זיו, רכזת ביטחון באגף התקציבים, השיבה לגבי תקציב הקרן לחיילים המשוחררים – כי חלוקת התקציב במשרד הביטחון, הוא בסמכותו המשרד עצמו, ועל המשרד לתעדף את הנושא החשוב לו.

סא"ל ליטל שוורץ, תקציבנית בקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, ציינה המשרד יעשה כל שביכולתו שהסכום של 1,000 ש"ח לסיוע בשכר דירה מדי חודש, יגיע לחיילים בודדים, והטילה על משרד האוצר את האחריות להבטיח את המשך העברת התקציב. קושניר תקף אותה, ואמר, "מדובר רק ב-15 מיליון ש"ח, סכום זניח בתקציבי האוצר והביטחון, וחובה עליכם להגיע לפיתרון ולא להשאיר את החיילים הבודדים באי-וודאות".

בנוסף, דנה הוועדה בסיוע בשכר-דירה המועבר לחיילים-בודדים, ע"י משרד השיכון. לדברי קושניר, העברת המידע בין משרדי הממשלה צריכה להיות באופן שוטף ורציף מבלי לפגוע בחיילים. "המידע על החיילים הבודדים העולים המשרתים והמשוחררים נמצא בצה"ל ועליו להעבירו באופן שוטף למשרד הבנוי והשיכון שאחראי על תשלומי שכר הדירה בפועל".

עד לתקופה האחרונה, לא התקיימה, העברת מידע שוטפת בין צה"ל למשרד הבנוי והשיכון עם שחרור החיילים הבודדים מצה"ל. המשוחררים היו צריכים להגיע באופן פיזי לחברות ההרשמה לסיוע בדיור, ולהגיש בקשה להמשך קבלת הסיוע. משוחררים שלא הגיעו, לא קבלו המשך סיוע בשכר דירה.

ההערכה כי אלפי חיילים לא מימשו את זכותם לקבלת הסיוע בשכ"ד, מיום שחרורם מצה"ל. הזכאות לסיוע בשכר דירה לעולים החדשים, נמשכת 5 שנים. קושניר הזהיר כי "לאחר השחרור – החיילים הבודדים נעלמים מהרדאר של משרד השיכון ועליהם לפנות מיוזמתם, ולהעיר את המשרד – על זכאותם לקבל סיוע בשכר-דירה".

לקראת הדיון הנוכחי, התברר כי לאחרונה המידע אכן הועבר מצה"ל למשרד השיכון והמשרד עוסק בעיבוד נתונים ובהסדרת העברת הכספים לחיילים-הבודדים המשוחררים, אך אין עדיין התחייבות על מועד ודאי לקבלת הכסף בחשבונות הבנק, ואין ודאות על קבלת הכסף באופן רטרואקטיבי מעבר ל-3 חודשים.

קושניר ציין כי הבעיה הדחופה עבור החיילים-הבודדים היא זכאות רטרואקטיבית הקיימת במשרד השיכון רק 3 חודשים לאחור. במשרד העלייה והקליטה משך הזכאות הרטרואקטיבית הנו שנה, אך מדובר במדיניות שנהוגה במשרד השיכון ויש לשנותה בכל מה שנוגע לחיילים העולים הבודדים.

לדברי המשנה למנכ"ל משרד השיכון, יעקב שנרב, שיתוף הפעולה עם משרד הקליטה וצה"ל הוא מצויין, העברת מידע הייתה בעייתית מבחינה משפטית ונפתרה בשיחה ביני לבין ראש אכ"א, והחודש כבר שולם לחיילים המשוחררים את הסכום. שנרב הדגיש כי הנושא מטופל בידיו באופן אישי, וצה"ל העביר רשימת 23,621 חיילים-עולים שהשתחררו בחמש השנים האחרונות וזכאים לסיוע כחיילים בודדים עולים חדשים, אך לדבריו, מתוך הרשימה צריך עתה לאתר את החיילים-העולים שהוגדרו כ"בודדים". לדברי שנרב, מעתה ואילך, כל חייל-עולה יהיה זכאי לסיוע בשכר-דירה ללא כל צורך לפנות למשרד השיכון. ההחזר הרטרואקטיבי, עוגן בהחלטת ממשלה לפני כ-18 שנה, וכדי לשנות זאת יש צורך בהחלטת ממשלה חדשה. אלכס קושניר ביקש כבר מוועדת ההסכמות בכנסת, לקיים בנושא דיון-מעקב בשבוע הבא.

רן קלדרון, מנהל תחום צה"ל במשרד הקליטה, הוסיף כי מדי שנה משתחררים כ-1,200 עולים חדשים מצה"ל, שחלקם אינם בודדים. בחמש השנים האחרונות השתחררו, אם-כן, כ-6,000 עולים – ואין לו כל מושג איך הגיעו ל-23,000 איש. סא"ל קרן וייס, ראש ענף פרט בצה"ל, השיבה כי בקובץ הובאו כלל העולים החדשים ששירתו בצה"ל, והקובץ ינופה עתה ויעובד במדויק לגבי הנתונים הנדרשים.