נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץצילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יש שיאמרו שהתוכנית לחלק חיסונים נגד הקורונה למדינות זרות ברחבי העולם, היתה עשויה להיות שעתה היפה של מדינת ישראל. אלא שמה שנדמה כצרות עין פוליטית קטע את התוכנית באיבה, וספק אם תצא לפועל כלל.

בעיתון 'ישראל היום' חושפים הבוקר (שביעי) את המהלך כולו: כך נוהל - והוכשל - המבצע.

מפרטי התוכנית שנעצרה עולה כי כבר בתחילת ינואר עדכן המל"ל (המטה לביטחון לאומי שבמשרד ראש הממשלה) את שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מטפל בסוגיה.

מאז התקיימו במשך חודשיים חילופי מסרים בין הגורמים השונים בנושא, עד שלפני שבועיים שינה שר הביטחון את עמדתו לגבי התוכנית - והחל לטעון כי "נתניהו פועל במחשכים".

זמן קצר לאחר שנודע כי ישראל השיגה מלאי עצום של חיסונים, החלו מדינות זרות לפנות אליה בבקשה לקבלם.

כבר ב־29.12.20, כשבוע לאחר שכלי התקשורת בעולם החלו לדווח על "נס החיסונים הישראלי", הגיעה למל"ל הבקשה הראשונה. היא עלתה בשיחת טלפון של ראש הממשלה נתניהו עם אחד ממנהיגי המדינות שעימם הוא עומד בקשר, שביקש "אפילו רק כמה אלפים" מהחיסונים.

עוד ועוד פניות דומות הגיעו אל שגרירים של ישראל בעולם, אל המוסד, אל המל"ל ואל נתניהו עצמו. בקשה מיוחדת הגיעה משר הביטחון בני גנץ, בנוגע לכוח הרב־לאומי בסיני, המפקח על קיום הסכמי השלום בין ישראל למצרים.

גורם המעורה בפרטים אומר כי "כבר בתחילת ינואר היה ידוע על תרומת החיסונים לחו"ל, ושראש הממשלה והמל"ל מטפלים בה ומרכזים אותה, הבקשות לקבלת החיסונים מגיעות גם משר הביטחון וממשרד החוץ. הכל היה ידוע, ואיש לא הביע שום הסתייגות".

---