הרב ד"ר חיים שיין
הרב ד"ר חיים שייןצילום: עופר עמרם

בספרי "מדינת היהודים שלב הסיכומים - הרב עובדיה יוסף והנשיא אהרן ברק", שפורסם לפני 16 שנה, טענתי שיבוא יום והוא קרוב שבו תתנהל מערכה כבדה על דמות המדינה. מערכה בין אלה שעבורם ישראל מדינה יהודית לבין אלה שרוצים את מדינת כל לאומיה.

בהחלטתם בעניין הגיורים, כמו בפסקי דין אחרים, הוכיחו שופטי בית המשפט העליון את מה שרוב אזרחי המדינה כבר מבינים, שהם - ביחד עם התקשורת ומפלגות השמאל - מניפים את נס מדינת כל לאומיה, מגבירים קיטוב פנימי שגורם לשנאת אחים ועושים כל מאמץ לנתק את המדינה מהיהדות המוכרת מימים קדמונים. נוסף על כך, פסק הדין מהווה תרומה שלהם למערכת הבחירות הקרובה, שמזכירה תרומה מסוג אחר של היועמ"ש מנדלבליט מהבחירות הקודמות.

המשורר יהודה עמיחי בשירו "היהודים" כתב כי "היהודים הם לא עם היסטורי/ ואפילו לא עם ארכיאולוגי, היהודים/ הם עם גיאולוגי עם שברים/ .../ את תולדותיהם צריכים למדוד בסולם מדידה אחר". אכן הקיום היהודי הוא מפלאי תבל. לא חזרנו הביתה לאחר מסע ייסורים בן אלפיים שנה, כדי שעובדים זרים יוכלו לעבור תהליך גיור מזורז ולזכות בהטבות שמעניק חוק השבות ובכך להקל את ההתמודדות עם הגידול הטבעי בציבור הדתי והחרדי. גרי התנועה הרפורמית בארה"ב לא עומדים בתור לעלייה, פסק הדין כלל לא משפיע עליהם. רבני התנועה הרפורמית רוצים הכרה ולצורך כך הם מוכנים לפרום אריגים עדינים שמאפשרים את הקיום המשותף בתוך החברה הישראלית.

הגיור, קרי ההצטרפות לעם היהודי, הוא מושג הלכתי. אין בנמצא דרך אחרת להצטרף לעם ישראל. מבחני הכניסה מעוררים לעיתים דילמה קשה, בעיקר לאלה שלדעתם יהודי הוא מי שמרגיש יהודי, או משרת בצה"ל. לשיטתם קל יותר להצטרף לעם היהודי מאשר להיכנס למועדון חברים תל־אביבי. בכנס עם יהודים רפורמים בארה"ב נשאלתי בהתרסה "מיהו יהודי?". תשובתי היתה "מי שנכדו יהיה יהודי". הקהל באולם הבין מייד את המסר ונרגע.

ישנם שני נושאים עקרוניים, שלמען עתיד העם ושלמותו חייבים להישאר בידי הממסד הרבני. הגיטין והגיור. נושאים אחרים גם הם חשובים, אך אין להם משמעות קיומית לעתיד העם. ברגע שבישראל יופרט נושא הגיור, יתעורר הצורך לחזור אל ימי המנדט ולנהל ספרי יוחסין. בטוחני שרוב הציבור מבין שהמחיר על אחידות הגיור נמוך, לעומת חשיבות השמירה על שלמות העם. בה בעת, הממסד הרבני חייב להפנים שיש מחיר לשמירה על מונופול הגיור. התקופה שבה אנו חיים היא מופלאה. לשיבת ציון יש משמעויות מטפיזיות ותיאולוגיות בלתי רגילות. הגיע הזמן שנצא מחפירות חיינו הגלותיים אל המרחב. לכן בנושא הגיור יש לנהוג בגישת בית הלל, שיש לה תרומה מובהקת בהלכות גרים.

למרות הביקורת, חשוב להודות לבית המשפט העליון שהבהיר על מה הבחירות הקרובות. יועצי תדמית ותקשורת הנדסו תודעה כאילו מדובר בבחירות בין "רק נתניהו" ל"רק לא ביבי". האמת שונה, הבחירות הן על עתידה, ביטחונה ודרכה של מדינת ישראל. תקוותי שתהיה הכרעה בבחירות הקרובות והכנסת תוכל לממש את אחריותה לעתיד האומה.

המאמרבאדיבות העיתון ישראל היום