לוחמים ב'צוק איתן'
לוחמים ב'צוק איתן'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג הודיעה היום (רביעי) על פתיחת חקירת פשעי מלחמה ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

בהודעת התובעת נמסר כי החקירה תעסוק בפשעים לכאורה שבוצעו בשטחים אלה ובמזרח ירושלים לפני מבצע "צוק איתן".

בהודעת בית הדין נכתב כל חקירה תעשה באופן "בלתי תלוי ואובייקטיבי, ללא מורא וללא העדפה".

לפני שבועות אחדים פרסם בית הדין הודעה לפיה החליט שיש בסמכותו לדון באירועים שהתרחשו ביהודה ושומרון, בניגוד לחוק הבינלאומי.

ראש הממשלה: ההחלטה בהאג - תמצית האנטישמיותדוברות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג. "מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפה הערב. בית הדין הבינלאומי המוטה בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות ותמצית הצביעות".

לדבריו, "בית הדין קבע שחיילינו הגיבורים והמוסריים שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות - דווקא הם פושעי מלחמה. הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתנו הנצחית ירושלים - זה פשע מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי פונה נגד מדינתו של העם היהודי מבלי לומר מילה נגד איראן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים חדשות לבקרים".

"במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים וממשלות נגד הכוונה הזו. אבל כשבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל יש רק דבר אחד שנשאר לעשות: להילחם על האמת. בכל המדינות, בכל הבמות, בכל הפורומים. להגן על כל חייל וחייל וכל מפקד ואזרח", הוסיף ראש הממשלה.

הוא הצהיר, "אני מבטיח שנילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזו".

שר החוץ, גבי אשכנזי ציין כי "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים. העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי".

"ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי. החלטת התובעת רק תתרום לקיטוב בין הצדדים, ומרחיקה את הדיאלוג הנחוץ ליישוב הסיכסוך".

"מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית. אנחנו קוראים למדינות הרואות חשיבות בשמירה על מערכת המשפט הבינ"ל מפני פוליטיזציה לדחות את החלטת התובעת ולא לשתף איתה פעולה", הוסיף אשכנזי.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל, שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו".

"מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך. אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה", דברי ריבלין.

מפלת ימינה אמרה כי "בית הדין בהאג הוא גוף אנטישמי וטבול בשנאת ישראל שמעודד את הטרור במקום להילחם בו. החלטתו לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל מבזה אפילו את מעט הכבוד שעוד נותר למוסד זה".

"בזמן שאויבנו יורים טילים, מניחים מטענים, דוקרים ורוצחים ישראלים כחיות אדם, בית הדין מחליט לחקור את ישראל במקום את רוצחי הילדים ושולחי המתאבדים. צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם וימשיך להיות כזה. שום פייק חקירה לא תימנע ממדינת ישראל להגן על אזרחיה", אמרו בימינה.

שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד, ציינה כי "החלטת בית הדין בהאג היא החלטה פוליטית, אומללה ואנטישמית. צה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, מגדלור לצבאות אחרים. בית הדין חרג מסמכותו וטוב יעשה אם יתמקד במדינות באזור שמבצעות פשעי מלחמה. נגן משפטית על חיילנו הגיבורים בכל מקום אשר יהיו".

ח"כ מתן כהנא תקף את בית הדין. "ההחלטה האנטישמית של בית הדין בהאג לא תשנה את העובדה שצה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם. בהאג ימשיכו לפעול נגד דמוקרטיות ולהעלים עין מפשעים נגד האנושות שמבצעות דיקטטורות. עם ישראל תמיד ניצח את האנטישמיות. גם את זו המחופשת ננצח".

במפלגת הציונות הדתית אמרו כי "שוב החלטה של פוליטיקאים בגלימות. שום החלטה אנטישמית לא תצליח לנתק את הקשר היהודי וההיסטורי של עם ישראל לאדמתו בכל מרחבי ישראל וביהודה ושומרון בפרט".

"בעז״ה אחרי הבחירות נקים ממשלת ימין אמיתית שתמשיך לדאוג שיהודים יתיישבו ביו״ש כפי שעשו אלפי שנים. על אפם וחמתם של שונאי ישראל נסדיר את ההתיישבות הצעירה ונחיל ריבונות ואף חקירה אנטישמית לא תמנע זאת", הוסיפו במפלגה.

מועצת יש''ע הגיבה להודעת בית הדין ואמרה כי "בית הדין בהאג הוכיח היום שאין לו שום רצון להביא צדק, אלא להלך אימים על מדינת ישראל. ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא חוקית וכל יישוב שנמצא בשטחה עומד בכל התקנות".

"האנטישמיות שמובילה את בית המשפט הבינלאומי בהאג, היא עוד חלק בשרשרת ארוכה של מעשיות שרחוקות מהמציאות. אנו ממליצים לשופטים במגדל השן לרדת לכאן, לראות את חייהם של המתיישבים ול הפלסטינים ולהבין עד כמה ההתיישבות הועילה לחיי השגרה של האוכלוסייה הערבית".

"אנו מצפים מראשי המדינה לעמוד בעוז מול הקולות האלה. יש להחיל את הריבונות לאלתר על כל שטחי C כדי שלא יהיה ספק לגבי מעמד ההתיישבות ביהודה ושומרון ולאשר בנייה נרחבת בכל מרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן. רק כך נוכל להראות לכל העולם שאנו בטוחים בצדקת דרכנו ושאנו לא מפחדים מאיומי סרק", לשון תגובת מועצת יש"ע.

תנועת "אם תרצו" מסרה כי מדובר ב"החלטה סהרורית זו הגיעה בזכות אותם ארגוני הדה לגיטימציה הפועלים נגד ישראל בזירה הבינ"ל כמו 'שוברים שתיקה', 'עדאלה' ו'בצלם'".

"יש להוקיע מכל וכל את הארגונים הפועלים במימון ממשלות זרות נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל ועל הממשלה הבאה החובה למסות את הארגונים שעיקר המימון שלהם ממשלות זרות ובכך לצמצם את האינטרס של הממשלות הזרות לחתור תחת הדמוקרטיה הישראלית. מדובר בהחלטה אנטישמית שהקשר בינה לבין המציאות לא קיים", אמרו ב"אם תרצו".

מנדלבליט: אין סיכון מיידי לאף ישראליערוץ 7

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס אז להחלטה ואמר, "צריך להצטער על ההחלטה הזו, החלטה מאכזבת של דעת הרוב לא החלטה מעמיקה של דעת הרוב ואני קראתי אותה בעיון. אני מציע לקרוא את דעת המיעוט שהוא אב בית הדין, הוא מתאר ומפרש את הדברים בדיוק כמו שאנחנו תיארנו אותם - אין דבר כזה מדינת פלשתין לפי המשפט הבינ"ל, אמרו את זה 8 מדינות משמעותיות שהצטרפו לעמדה שלנו ומלומדים בין לאומיים על פי הסכמי אוסלו אין דבר כזה מדינת פלשתין אין לה גבולות על פי הסכמי אוסלו ואין לה שום סמכות לשפוט ישראלים זה החלטה מצערת ושגויה של דעת הרוב", אמר מנדלבליט בראיון ליו"ר קבוצת 'בשבע' דודו סעדה בוועידה השנתית 'ישראל 2030' של 'בשבע' וערוץ 7 במתחם 'דיזיין סיטי' במישור אדומים.

מנדלבליט אמר כי אין סיכון מיידי לישראלים בעקבות ההחלטה. "חשוב להגיד שעדיין לא נפתחה חקירה אני לא רואה סיכון מיידי לאף ישראלי. אנחנו עושים הכנות למקרה שכן תיפתח חקירה".

לדעתו, "בית הדין הזה הוקם כדי להילחם בזוועות יש זוועות בעולם, מדינת ישראל לא מבצעת זוועות, יש לנו דיני מלחמה יש לנו בית משפט מפואר שהוא שם דבר בכל העולם בעניין שלטון החוק, זה דבר מתמיה דווקא למדינה כזאת לקבל החלטה כזאת אני מקווה שזה לא יבוא לידי ביטוי בחקירה".