רק רבע מיוצרי המוזיקה בישראל – נשים

בכדי לנסות ולאזן את המצב, יצאו גלגלצ ויוטיוב ישראל בשיר וקמפיין בשם 'יוצרות את הבום' בו משתתפות קרן פלס, נסרין, נטע ברזילי ועוד זמרות

אריאל פייגלין - ערוץ 7 , כ' באדר תשפ"א

רק רבע מיוצרי המוזיקה בישראל – נשים-ערוץ 7
יוצרות את הבום
כל החומרים באדיבות YouTube וגלגלצ

על רקע תת הייצוג של נשים בתעשיית המוזיקה ולקראת יום האשה הבינלאומי, YouTube וגלגלצ חברו לקרן פלס, דורון טלמון (ג'יין בורדו), נטע ברזילי, נסרין והראפרית עדן דרסו בפרויקט מוזיקלי מיוחד שחוגג את העשייה המוזיקלית של יוצרות וזמרות בישראל.

במסגרת שיתוף הפעולה, הקליטו האמניות את "בום": שיר מקורי שנכתב והולחן על ידי קרן פלס (מילים יחד עם עדן דרסו) המשלב בין העולמות המוזיקליים של כל אחת מהמשתתפות. ברוח התקופה, הקליפ לשיר, שביימה לליב סיון, צולם ברובו בבתי המשתתפות עם צוות מצומצם.

לצד הקליפ, YouTube וגלגלצ הפיקו סרטון בכיכובן של חמש המוזיקאיות. הסרטון קורא לאיזון הפסקול הישראלי, בכך שיותר נשים יצרו, יכתבו ויפיקו מוזיקה, יותר נשים ישתלבו בתעשייה, וישתפו ביניהן פעולה. כך יגדל ההיצע, והציבור הרחב יוכל להאזין ליותר זמרות ישראליות.

את הסרטון מלווה פעילות ברשתות החברתיות שתזמין גולשות וגולשים לבחור במוזיקאית ישראלית שהם אוהבים במיוחד, במטרה להציף את הרשת ביצירה של נשים עם התיוג #יוצרות_את_הבום.

״אני מודה על הזכות להוביל פרויקט מעצים וחשוב כזה ששם בפרונט את המוזיקאיות הישראליות והיצירה שלנו" אומרת קרן פלס, "כל הנשים שתרמו מכשרונן לשיר, הגיעו לאולפן בפתיחות ונדיבות הדדית, מתוך אהבת המוזיקה ותחושת שליחות לדבר. עברתי חוויה מעוררת השראה ואני גאה בתוצאה ובחברותיי המדהימות למקצוע. בום עליכן!״.

מדי שנה מפרסמת יוטיוב את עשרת הקליפים האהובים בישראל, ובחמשת השנים האחרונות רק 20 אחוז מהם היו של נשים. ״YouTube מאפשרת ליוצרים מכל העולם להציג את הכישרון שלהם" אומרת חנית מרינוב מגוגל ישראל, "ללא שומרי סף. אך לאורך השנים, אנחנו רואים שפחות נשים נהנות מכך. מכאן נולד הרעיון לפנות לגלגלצ לקידום פרויקט מוזיקלי משותף שיעביר את המסר שלא מדובר בגזרת גורל, אלא במצב שצריך לשנות".

כיום, במצב המדובר, רק כ-30% מהסינגלים שיצאו בשנת 2020 הם של נשים או ‏עם מעורבות שלהן, ורק כרבע מכלל היוצרים בארץ, הן נשים (27% לפני נתוני אקו"ם). מאחורי הקלעים של תעשיית, המוזיקה הנוכחות של נשים דלה אפילו יותר: נדיר מאוד לפגוש מפיקות מוזיקה, טכנאיות סאונד, נגניות ועוד.

עם זאת, הסוגיה לא ייחודית לישראל. מחקר אמריקאי מ-2020 מצא שמקרב 800 השירים הפופולריים ביותר בארה״ב בין השנים 2012-2019, נשים היוו רק 21.7% מקהילת המבצעים, 12.5% מכותבי השירים ו- 2.6% בלבד ממפיקי המוזיקה.

״כתחנת הרדיו המואזנת בישראל וכתחנה ציבורית" אומר מנהל גלגלצ נדב רביד, "יש לגלגלצ אחריות לא רק לשקף את המציאות, אלא גם, לפעמים, לנסות לתקן אותה. 40% אחוז מהשירים שאנחנו מנגנים, או מבין אלה שאנחנו מוסיפים לפלייליסט, הם שירים שנשים מעורבות בביצועם, על אף שרק כרבע מהשירים שנשלחים לגלגלצ מדי שבוע הם כאלו".

"לצערי, בכל פעם שבחירת המוזיקה היא בידי הקהל, כמו בדירוגי המצעדים השנתיים, אנחנו רואים ייצוג חסר ליוצרות וזמרות. לכן, כש-YouTube פנתה אלינו, שמחנו על ההזדמנות לכונן שיתוף פעולה בין שתי פלטפורמות המובילות בישראל. ביחד נוכל אולי לעורר השראה ולאזן קצת את המגרש בו פועלות היוצרות״.