בני קצובר
בני קצוברצילום: עצמי

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אביגיל כהן, קיבלה את ערעורו של בני קצובר וקבעה כי על הזכיינית "קשת" בה משודרת התכנית "ארץ נהדרת", לפצותו בסכום של 50 אלף שקל.

קצובר הגיש נגד קשת והפקת התכנית תביעה לאחר שבמסגרת התכנית שודר מערכון של "ערוץ הכיבוד" ושמו "הנערים ממעלה טפיוקה", שם הוצג קצובר תחת הכיתוב "סבא פוגרום — מזג"ן היישוב".

בית משפט השלום בתל אביב דחה את התביעה, ואף חייב את קצובר בהוצאות משפט, אך על פי הדיווח הבוקר (חמישי) בעיתון "ידיעות אחרונות" בית המשפט המחוזי הפך אתמול את ההחלטה.

"כיוון שתמונתו של המערער הוצגה במערכון כפי שהיא ולא בדרך של איור/צייר או מוטיב פארודי אחר אין צורך בכתובית של שמו על מנת לקשר בינו לבין נושא המערכון. הוספת המילים 'סבא פוגרום' יוצרת קישור בין המערער ובין מעשי ונדליזם/פוגרום הן בענייני רכוש, ובאלימות המוצגת בקטעי הארכיון ששולבו במערכון", ציינה השופטת.

לדבריה, "המערכון סאטירי בעיקרו אך תמונת המערער אינה חלק מהסאטירה או מהקטע המבוים שהוצג במערכון, אין שום סיבה לפתור את המשיבה מאחריות לפרסום לשון הרע רק מאחר ומדובר בתכנית סאטירה. הפרסום ביחס למערער אינו נכנס בגדר סאטירה".

מקשת נמסר: "פסק הדין בערעור אינו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון בעניין סאטירה ומצמצמת את חופש הביטוי. קביעת השופטת לפיה שימוש בתמונה מקורית (לא 'איור', כלשונה) אינה נחשבת סאטירה, סותרת את המקובל בתכניות מובילות בז'אנר כמו ה'דיילי שואו' בארה"ב ו'גב האומה' בישראל. בשל חשיבות הסוגיה לחופש הביטוי קשת תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון".