בני קצובר
בני קצוברהלל מאיר

בני קצובר מראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון יפוצה בסכום של חמישים אלף שקלים מהפקת התכנית 'ארץ נהדרת', לאחר שהוא הוצג בה כמנהיג הפורעים האלימים ביהודה ושומרון. ב'קשת' מבהירים שבכוונתם לעתור לעליון נגד החלטת המחוזי.

בראיון לערוץ 7 מסביר קצובר מה הביא אותו לעתור לבית המשפט ומשיב לשאלה אם נכון לצאת למאבק על כל הכפשה תקשורתית כלפי אנשי ימין, או שמא מאבק שכזה רק מאדיר את הבמה הניתנת למכפישים.

"לקחת נוער גבעות ולהראות אותם בקטעי אמת של שריפת מסגדים ופגיעה בחיילים ולהציג את התמונה שלי כ'סבא פוגרום' זו הוצאת דיבה", אומר קצובר המגדיר את הצגתו כך כ"הוצאת הדיבה" ומדגיש כי אפילו העיתון 'הארץ' הגדיר את העניין כהכפשה מכוערת.

בהקשר זה הוא מציין כי כלל כתבי ההתיישבות מכירים אותו, את פועלו ואת התנהלותו המתונה, מה שהביא גם את 'הארץ' ביושרו להגדיר את האופן בו הוצג ב'ארץ נהדרת' כהכפשה מכוערת. לטעמו אמנם הצדק נעשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי השופטת אביגיל כהן, אם כי הסכום שחויבו בו מפיקי התכנית לפצותו יכו וצריך היה להיות גבוה יותר.

הוא מזכיר עוד כי פסיקת המחוזי מגיעה לאחר "פסק דין אבסורדי בבית משפט השלום שדחה את התביעה שלי וגם חייב אותי בהוצאות משפט. השופטת אביגיל כהן שמה דברים על אמיתתם וקבעה שמדובר בהוצאת דיבה וכו'".

על התלבטות אם נכון לצאת למאבק שכאמור יתכן ומאדיר את מכפישיו אומר קצובר כי אכן שאלה זו העסיקה אותו לא מעט. "התלבטתי לא מעט והתייעצתי עם הרבה אנשים. בעבר ספגתי הרבה השמצות והכפשות, אבל לא היה לי זמן להתעסק עם זה. עכשיו, כשיש לי קצת יותר זמן, החלטתי לקחת מקרה או שניים מאוד בולטים ואמרתי שאי אפשר להבליג".

קצובר מדגיש בדבריו כי לאורך השנים הוא מקפיד למנוע בכל דרך פגיעה ברכוש ערבי, בהתאם לרוח הנחייתו של הרב צבי יהודה קוק שהורה כך לתלמידיו, "אבל הם רוצים להפיל את כולנו בפח קיצוני, ואם לא נאבק בזה הם לא יעצרו, כפי שאפשר לראות מהחלטתם לעתור לעליון".

באשר לסיכוייו בעליון מביע קצובר תקווה שגם שם תתברר האמת שהוא נושא, אם כי הוא מודאג מההתנהלות בזירה זו.

עוד שאלנו את קצובר אם לטעמו נכון וראוי לאנשי ימין המוצאים את עצמם מוכפשים לצאת למאבק מסוג זה, והוא משיב כי "נכון לקחת מקרי קיצון ובהם להשקיע מאמץ וכסף כדי שיהיה סיכוי לבלום את הדבר הזה, הפכנו, כל אנשי הימין, למשיסה. הלשון המשולחת של רוב אנשי הימין כלפי אנשי הימין היא משולחת כל רסן וצריך להתמודד גם עם החזית הזאת".

כאמור, ב'קשת' מתכוונים לעתור לעליון ובתגובה שנמסרה לתקשורת נאמר כי "פסק הדין בערעור אינו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון בעניין סאטירה ומצמצם את חופש הביטוי. קביעת השופטת לפיה שימוש בתמונה מקורית (לא 'איור', כלשונה) אינה נחשבת סאטירה, סותרת את המקובל בתכניות מובילות בז'אנר כמו ה'דיילי שואו' בארה"ב ו'גב האומה' בישראל. בשל חשיבות הסוגיה לחופש הביטוי קשת תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון".