תפילות מוסלמיות בשער הרחמים
תפילות מוסלמיות בשער הרחמיםצילום: סלימן קאדר, פלאש 90

לפני ימים אחדים קיימו מוסלמים אירוע חגיגי לציון מלאת שנתיים להקמתו של המסגד הבלתי חוקי בשער הרחמים. על המסגד שלפני שנתיים זכה למעט כותרות אך התפוגג מהר מאוד מהתודעה אך לא מהמציאות שוחחנו עם סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג.

"הפרשייה הזו לא רק שהיא לא מאחורינו אלא היא תלווה אותנו עוד שנים רבות, כל עוד ממשלת ישראל תמשיך, ואני מאשים את כל חברי הממשלה ב-3-4 שנים האחרונות. זו לא ירושה מרבין פרס או שרון. כל הליך הכשרת המתחם למסגד קרה בחסות ממשלת ימין מובהקת".

"זה לא עבר מהעולם. זה ימשיך לטמא את המקום הקדוש ביותר לנו והחגיגות שלהם מובנות לגמרי", אומר קינג וקובע כי חגיגות המוסלמים במקום אינן רק על הבניה, אלא "הם מציינים בכך את המשך רמיסת הריבונות הישראלית".

"מדובר על מבנה שהיה נטוש, מבנה שמעולם לא היה מסגד", אומר קינג ומספר כי המניע שהוביל לבניה הבלתי חוקית של המוסלמים הוא שמועות שהחלו נפוצות אצלם ולפיהן ישראל מתכוונת להקים בית כנסת במבנה או על גגו. "כדי להעביר את המסר שהיה לא יהיה, הם העבירו מקום ששימש כמחסן שבו היו קורות העץ בנות אלפיים השנה, והחלו להכשיר את המקום כמסגד".

"התריעו על זה כל הגורמים שקשורים לריבונות בירושלים ולביטחון בהר הבית, ולמרות זאת כל גורמי הממשל, ממשטרת ישראל ועד שרי ירושלים וראש המשלה, לא נקפו יותר אצבע סמלית אחת", הוא אומר ובהתייחס לעיריית ירושלים בה הוא חבר זה שנים לא מעטות אומר קינג: "ניסינו לפעול, אבל ממשלת ישראל כולה לא איפשרה לעירייה לאכוף את החוק בהר הבית. היום פקח שינסה לאכוף את החוק יכול למצוא את עצמו במעצר יחד עם המפוקח. ההחלטה היא פשוט היעדר אכיפה".

האם לערביי ירושלים יש מגמה להמשיך ולהרחיב את מבנה המסגד? קינג אינו יכול לומר בוודאות, אך לכך הוא מוסיף כי "מהיכרותינו את שכנינו, כשהם רואים שהם מצליחים גדל אצלם התיאבון, ולא אתפלא אם הם ימשיכו הלאה לבניה נוספת. הכול מתחיל בממשלת ישראל שהפקירה את הר הבית ואזורים נוספים מחוצה לו".