נריה ומרים זארוג
נריה ומרים זארוגצילום: אברהם שפירא

בית משפט השלום בירושלים קיבל את הסכם הפשרה וקבע כי נריה זארוג מגבעת קומי אורי יקבל פיצוי בסך 5,500 שקלים ממשטרת ישראל ופרקליטות מחוז ירושלים, בשל מעצר שווא שהתבצע לפני כשנה.

את התביעה הגיש עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, בה טען כי בשל המנגנון הכושל של המשטרה לא עודכנו השוטרים כי צו ההבאה שעמד כנגד זארוג בוטל 12 יום קודם לכן ומעצרו של זארוג היה מעצר שווא.

האירוע התרחש לפני כשנה. כשחזר זארוג מירושלים בחצות הלילה אל ביתו ביצהר, ויחד איתו היו ברכב אשתו עם שני הפעוטות שלהם ובן משפחה נוסף, מחסום משטרתי שהוצב בצומת העלייה ליישוב לקח את פרטיו ומיד לאחר מכן מסר השוטר לזארוג כי הוא עצור ואזק אותו.

בכתב התביעה תואר כי "נריה מסר לשוטר כי אשתו עם התינוקות ברכב ולא יכול להשאיר אותה שם לבד בלילה. אשתו של נריה וגיסו לא מחזיקים ברישיון נהיגה ולא יכולים היו לעלות בעצמם לביתם ביצהר". למרות זאת הועלה זארוג אל הניידת והובא אל התחנה.

רק לאחר מכן, נמסר לזארוג כי עילת המעצר היא צו הבאה שתלוי ועומד כנגדו. למרות הסבריו לשוטרים כי צו ההבאה בוטל כשבועיים לפני כן בהחלטת שופט, לא קיבלו השוטרים את הסבריו וגם בתחנת המשטרה התבקש זארוג לשלם 1,000 ₪ על מנת להשתחרר.

עו"ד יאדו תיאר בכתב התביעה: "נריה נשאר בתחנה עד חמש וחצי לפנות בוקר תוך כדי שנריה טוען בפני השוטרים כי זו טעות והוא צריך להשתחרר. בשלב מסוים מפקד התחנה אמר שמישהו יביא 1,000 ₪ מזומן ואז ייכתב מזכר כדי שנריה ישוחרר. לאור הדברים התנדב מכר של נריה להביא לנריה מזומן לתחנה ונריה שוחרר. למשך כל הלילה ישב נריה אזוק ברגליו על כיסא מול היומנאי בתחנה".

בנוסף, כתוצאה ממעצר השווא של זארוג, אשתו וגיסו נתקעו עם רכב באמצע הלילה בצומת יצהר ללא אפשרות להגיע לביתם, ונאלצו להמתין עד שמתנדב שמצאו ירד למטה מיצהר להסיע אותם לביתם.

בכתב התביעה נטען כי עילת התביעה היא בשל הכשל בהעברת המידע וגרימה בעקיפין למעצר שווא: "בשל האחריות של יחידת התביעות בין אם בשל האחריות של יחידת האיתורים בין אם בשל האחריות של השוטרים משטח - אחת החוליות שהיא אמורות להעביר את מידע על ביטול צו ההבאה ועל יישום החלטת הביטול כשלה וגרמה למעצר שווא".