שמעון שיפר
שמעון שיפרצילום: תומריקו

הפרשן והעיתונאי שמעון שיפר הוציא באחרונה ספר חדש 'לעיניך בלבד' העוסק בפרשיות ובחומרים משמעותיים וסודיים שנתקל בהם במהלך הקריירה שלו.

"אחד הדברים שמאוד מייחדים את התקשורת הישראלית, לפחות עד לפני שנים אחדות, הוא שלעיתונאים הייתה גישה לראשי ממשלה, שרים, בכירים במערכת המדינית וגם אני זכיתי לקיים שיח עמוק ואינטימי עם ראשי ממשלה מאז ימי מנחם בגין ועד ימי בנימין נתניהו", מספר שיפר בראיון לערוץ 7.

לאורך השנים צבר שיפר הרבה מאוד 'שעות נתניהו'. "אני מכיר את בנימין נתניהו מ-1985. הייתה לנו תקופה שהיינו ביחד בארה"ב – הוא היה שגריר ישראל באו"ם ואני הייתי כתב רשות השידור שם והיו לנו שם הרבה מאוד שיחות עומק ושיחות רקע. אחר כך סיקרתי אותו בארץ כקדנציה הראשונה של כראש ממשלה. עד 2014 היה בינינו שיח מאוד קרוב אבל אני חייב לומר שמאז לא דיברתי איתו".

העיתונאי הוותיק נשאל על ההצהרות של ראש הממשלה נגד עבודת העיתונאים וענה, "אני חושב שהקשרים בין עיתונאים לראשי ממשלה ומושאי סיקור אחרים תמיד בנויים על מתח מובנה. מצד אחד ראש הממשלה רוצה לעשות דברים ושהפרסום שלהם יהיה בדיוק כפי שהוא היה רוצה".

עטיפת ספרו של שמעון שיפר
עטיפת ספרו של שמעון שיפרצילום: יח"צ

"ראשי ממשלה וגם עיתונאים שונאים ביקורת. אני בהחלט יכול להבחין בין ראשי ממשלה שונים. ראש הממשלה הדמוקרט ביותר לדעתי היה מנחם בגין. אני מזכיר בספר דברים קשים מאוד שהוא הטיח בי במהלך מלחמת לבנון הראשונה. הוא התקשר אלי והטיח בי בקול מצמית: 'מר שיפר, אתה מוכן למכור את אמא שלך למען סקופ? סליחה, את אמא מולדת?'. הוא מאוד כעס על כך ששידרתי ב'קול ישראל' על הסיכום בינו לבין נשיא ארה"ב רונלד רייגן שהבטיח לשלוח 800 חיילי מארינס לביירות כדי לאפשר את יציאתו של יאסר ערפאת מהעיר הנצורה. ראש הממשלה אז גם אמר שהפרסום עלול להאריך את המלחמה. אבל הוא סיים את השיחה במלים, 'צה"ל מאיצים בי כל הזמן לחקור מי המדליפים שלך. אבל אני אומר להם שאצלי זה לא יקרה משום שזוהי תהיה סופה של הדמוקרטיה'", מספר שיפר.

"בניגוד למנחם בגין ראשי ממשלות שבאו אחריו אכן הפעילו מדי פעם אמצעים בניסיון לגלות ולחשוף מדליפים. בנימין נתניהו היה אחד מהם והוא עשה את זה פעמים אחדות. אני חייב לומר – והדברים מופיעים בספר לפחות בשתי דוגמאות – שכשהיה מדובר ביריבים פוליטיים הוא ידע להדליף ולהשחיר ותהיתי עד לאן מוכן להרחיק ראש ממשלה עם סודות שנמסרו לו בתוקף תפקידו", הוא מוסיף.

שיפר נשאל האם יש סיפור מסויים שהוא גאה בו במיוחד. "כולם היו ילדי ואני לא מתגאה. אחד הדברים שאני מציע במבוא לספר שלי לכל עיתונאי זה לגלות ענווה וצניעות. הסיפור הוא לא הכל ואני מציע לעיתונאים לזכור שמאחורי כל סיפור יש אנשים, דמויות ולכן כדי לגלות קודם כל ענווה. לבדוק את הסיפור כמה פעמים שמא מישהו ייפגע. אני לא יכול להצביע על סיפור מסוים אחד אך עם זאת אין ספק שאני חש סיפוק עמוק מחשיפת הסכמי אוסלו על כל פרטיהם. יש עוד לא מעט סיפורים בספר שעוסקים בפרשיות שונות ושווים קריאה לעומק".