חיילי הסדר בבקו"ם
חיילי הסדר בבקו"םאיגוד ישיבות ההסדר

מדי שנה בעת הזו הטלפון של סמנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר, אליעזר (לייזו) דויטש זוכה למבול טלפונים מצד תלמידי כיתות יב' והוריהם מודאגים שאינם מצליחים לדחות את צו הגיוס.

"האחריות על דחיית הגיוס היא אחריות אישית המוטלת קודם כל על התלמיד עצמו", הוא מדגיש.

"הזכות לדחיית גיוס קיימת רק עבור הציבור הדתי לאומי והציבור החרדי", מסביר סמנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר אליעזר (לייזו) דויטש. "הזכות עומדת לתלמידי י"ב כאשר התאריך הקובע הוא ה-31 במרץ, ואני תמיד נוהג לומר עד פורים כדי שיהיה למתגייסים 'זמן פציעות נוסף' לשבת ולהחליט באופן רשמי לגבי המסלול הצבאי שהם מבקשים לבחור, אבל פורמלית התאריך הסופי להגשת בקשת דחייה הוא ה-31 במרץ. עם זה, ראוי להדגיש שלא מדובר כאן בשום אופן בפטור משירות, אלא בדחייה בלבד המקנה לתלמיד אפשרות לבחור את אחד ממסלולי ההמשך המשמעותיים עבורו ומשאירה בידיו את האופציות פתוחות".

לדברי לייזו תהליך הדחייה הוא פשוט מאוד. "כל מה שצריך לעשות זה לקחת דף לוגו של הישיבה ולכתוב: 'אני, החתום מטה, עם מספר תעודת זהות, מבקש לדחות את גיוסי לצורך לימודי בישיבה גבוהה או ישיבת הסדר או מכינה'. אפילו אין צורך לציין את המוסד המיועד. הצבא מבין שאתה מתלבט בשל אפשרויות הבחירה הרבות שכוללות אפשרויות בחירה בין 70 ישיבות הסדר, 30 ישיבות גבוהות ו25 מכינות. ההתלבטות מובנת והצבא מאפשר לך לקחת את הזמן בשלב זה ולשלוח רק את הבקשה הראשונית של דחיית גיוס".

"השנה", מדגים לייזו, "היה מקרה של תלמיד שנרשם למכינה ולאחר שבועיים החליט שהוא רוצה לעבור לישיבת הסדר, אך הצבא לא ידע על כך ודרשו לגייס אותו במרץ לשלוש שנים. ומדוע? כי הוא לכתחילה הצהיר שהוא מבקש להצטרף למכינה. בפועל, אם הוא לא היה מפרט בפנייה לצבא את הנושא הזה הוא היה חופשי ללכת לאיזה מסלול שירצה. "אל תצהיר אם לא מבקשים ממך תשאיר את האופציות פתוחות".

לייזו מסביר את המשך התהליך הבירוקרטי הנדרש לצורך דחיית גיוס. "לאחר שהכנו את הדף אנו שולחים אותו במייל הזה לכתובת של מיטב דיגיטל [email protected] ותוך זמן קצר יתקבל מסרון בנייד שפנייתנו התקבלה, ולאחר חמישה ימי עבודה נוספים יתקבל מסרון נוסף: 'הרינו לאשר שפנייתך אושרה והינך מועמד לתלמיד ישיבה'. כעת, ישנם חודשים ארוכים לגבש החלטה ורק לאחר חגי תשרי יבקשו ממך הצהרה מפורטת לגבי סוג המסלול שבחרת- הסדר, מכינה או ישיבה גבוהה".

כאן מבקש לייזו להעניק טיפ נוסף: "חשוב לשים לב אם לא התקבל כל מסרון מהצבא. אולי לא הגיע המייל או אולי טעית בפרטים שרשמת ובמצב כזה אתה עשוי שלא לקבל את הפטור המיוחל".

באיגוד ישיבות ההסדר מדגישים כי האחריות על דחיית הגיוס הינה אחריות אישית המוטלת על כל תלמיד ותלמיד. "לא מזמן מזכירה מסוימת מאחת הישיבות התיכוניות שגתה בפרטי תעודת הזהות של אחד התלמידים ולכן הוא לא קיבל דחייה. בנוסף, ישנם תלמידים שלא גמרו את הליכי הגיוס המנהליים אל מול הצבא, והם מסווגים כ'תלמידים עם צו 12'- מדובר בצו אדום שמציין כי התלמיד אינו משתף פעולה עם הצבא ולא סיים את תהליך הצו הראשון; נמנע מלהגיע לבדיקות רפואיות או לחילופין לא עשה מבחני קב"א ודפ"ר וכו', ואז גם במידה והוא יחזור בו בשיעור א' הצבא לא יעזור לו ולא ידחה לו את הגיוס כי הוא לא עשה את המוטל עליו בכיתה י"ב".

"מי שלא קיבל את המסרון צריך לברר אל מול לשכת הגיוס את הסיבות לכך. בנוסף, חייבים לתעד הכל, ראשית כי גם הצבא מתעד הכל וחשוב שתשמור את ההתכתבויות השונות שהיו לך אל מול הצבא ואם תהיה לך בעיה בשנה הבאה תוכל להוכיח. כמו כן, תלמיד שקפץ כיתה חייב לדחות גיוס כמו כולם. הצבא יודע ומסונכרן עם משרד החינוך".

עוד מוסיף לייזו כי גם אדם שקיבל פטור זמני חייב לדחות את הגיוס. "מעשה שהיה, תלמיד ישיבה נפצע וקיבל פטור זמני מהצבא ולא דחה את הגיוס ולאחר מספר חודשים הפטור הסתיים והיה נאלץ להתגייס. לכן בכל מקרה של פטור זמני חייבים גם לדאוג במקביל לדחיית הגיוס".

לגבי השירות הלאומי מסביר לייזו כי מי שמתנדב למסלול של שירות לאומי לא יוכל לקבל מסלול המשך לאחר השירות הלאומי. כמו כן, תלמיד שדוחה גיוס ועושה גיבוש צריך לוותר על מעמדו ומפספס את הלימודים. "לכן", מדגיש לייזו, "אין לעשות גיבוש בכיתה י"ב. אל דאגה, את ימי הסיירות והגיבושים ניתן לעשות במהלך הלימודים בישיבה. יתרה מכך, בגיבושים ובימי סיירות בודקים גם ערכיות ומוסריות ולא רק כושר גופני, כך שככל שתלמד יותר זמן בישיבה או מכינה יהיו לך נתוני פתיחה טובים יותר וסיכויי ההצלחה שלך יגדלו".

לסיכום דבריו מציין לייזו כי "אחד מראשי אכ"א בעבר אמר לי שהלוואי וכולם היו מתגייסים בגילאי 19.5-20. הצבא היה מרוויח מכך כי הוא מצרף לשורותיו אנשים טובים, ערכיים ובוגרים יותר. חשוב לאחר כיתה יב' להצטרף למסגרת מעצימה, אם זו ישיבת הסדר, ישיבה גבוהה או מכינה, וללא ספק תגיע לצבא ממקום הרבה יותר מגובש ומעוצב מבחינה אישיותית".