ד"ר שמעון אוחיון
ד"ר שמעון אוחיוןצילום: אבי בורכוב

לרגל יום האישה הבינלאומי החל היום (שני) ערך מרכז דהאן שבאוניברסיטת בר-אילו כנס ייחודי בנושא נשות חיל בקהילות ספרד והמזרח. הכנס נערך בשיתוף מכון בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח.

בטקס הוצגו מגוון דמויות נשיות משמעותיות יוצאות המזרח אשר קולן ופעלן לא נשמע עד לימים אלה ואין ספק כי כנס זה מהווה נדבך משמעותי בחשיפת פעלן ותרומתן למען קהילתן וההתיישבות היהודית בארץ ישראל.

את הכנס פתח ד"ר שמעון אוחיון, מנהל מרכז דהאן אשר ציין, "בשני המקומות במקרא בהן קיימת התייחסות למושג אשת חיל היא מתוארת כאשה שתורת חסד על לשונה והיא מסורה פעילה דינמית ותורמת למשפחתה ועמה. במהלך ההיסטוריה צמחו מנהיגות ייחודיות אשר שימשו דמויות מופת לחברה כולה והתאפיינו כנשות החיל של הקהילה נשים אלו נבחרו להצגה הכרה והעלאה על נס של פעלן ותרומתן במהלך הטקס".

"לצערנו סיפור דמויות אלו לא נחשף לא סופר ולא נלמד כפי שסיפורם של עדות המזרח ככלל לא נחשף עד היום. רק עתה אנחנו מתחילים לראות תיקונים בתכניות הלימודים", הוסיף.

מטרת הכנס הייתה להעלות את המודעות אודות חייהן ופועלן של אותו נשים, עו"ד הלן בן עטר במרוקו ופעילותה למען פליטים יהודיים בשואה, שמסיה מורדפור איקמט מאירן שלחמה למען זכויות נשים ונשאה את הדגל של זכויות הנשים בפרס ועוד.

בהמשך הוסיף אוחיון, "באנו היום לעשות תיקון ולהעיר את תשומת הלב של מערכות התרבות והחינוך במדינת ישראל. לפיכך פניתי היום אל שר החינוך שלקראת יום האישה הבינלאומי יש להנחות את מערכת החינוך ללמוד ולהכיר דמויות אלו ונשות חיל אחרות בעדות המזרח שסיפורן לא סופר ולא נלמד. מהלך זה יעשה צדק עם דמותן ופעלן למען הקהילה ועם ישראל בכלל ובוודאי גם יעצים את הקהילה שבה צמחו הדמויות הללו ואני מקווה שבקשתי תענה ותזכה להתייחסות מיוחדת לקראת יום האישה הבינלאומי."

מי שעוד לקח חלק בכנס, הוא שר התרבות חילי טרופר אשר בירך את המשתתפים ואת מרכז דהאן וציין כי ישנה חשיבות ומשמעות עצומה לקיום של כנס מסוג זה. כנס של נשים אשר הותירו חותם משמעותי בהיסטוריה וסיפורן טרם זכה לפרסום, אך ללא ספק עקבותיהן הותירו במעשיהן והם הזיכרון המשמעותי ביותר. מי שעוד לקחה חלק בכנס היא הגברת אוה מז'יבוז, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אשר ציינה :" נשים משפיעות יוצאות קהילת ספרד והמזרח תרמו רבות לאורך השנים תרבותית וחברתית למען הקהילה היהודית בארץ ישראל. אך למרות מגמת השינוי שהחלה ביחס לשוויון המגדרי והעדתי עדיין דרך ארוכה עוד לפנינו וכנס זה הוא נדבך נוסף משמעותי בדרך זו."

את הכנס סיכם חיים כהן יו"ר הנהלת הפדרציה הספרדית העולמית אשר ציין כי הוא מייחל ליום בו לא יהיה צורך ביום האישה וכל הימים יהיו פשוט ימים בהן דמותן וחשיבותן של הנשים בחברה יבואו לידי ביטוי משמעותי. ואף הביא יוזמה ברוכה לפיה החל משנה הבאה יערכו בכנס זה טקס לציון 12 נשים משפיעות בחברה הישראלית כיום ויעלו את פעלן על נס.