לוחמי צה"ל
לוחמי צה"לדובר צה"ל

דו"ח חדש של ארגון "עד כאן", שמנסה להיאבק בתופעות שלשיטתו פוגעות בתדמיתה של ישראל, מפריך באמצעות עדויות חיילים את טענות ארגון "שוברים שתיקה" לפשעי מלחמה, שבוצעו על ידי חיילי צה"ל במבצע צוק איתן.

כזכור, בית הדין הבינלאומי בהאג החליט לפתוח בחקירה נגד ישראל, בחשד לביצוע פשעי מלחמה יום לאחר חטיפת שלושת הנערים, ככל הנראה כדי להימנע מהתייחסות לחטיפתם ולרציחתם.

לאחר צוק איתן הפיצו בשוברים שתיקה חוברת עדויות שהכילה 111 עדויות חיילים אנונימיות, ובעקבותיהן נחקרו קציני וחיילי צה"ל בחשד לביצוע פשעי מלחמה. בסופו של דבר התברר כי אין להאשמות בסיס.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי המשטרה הצבאית בדקה האם החיילים פעלו על פי הנהלים, והתברר שכן, אך הביקורת של שוברים שתיקה עסקה בנהלים עצמם שלטענתם בעייתיים. הארגון יצא בקמפיין בינלאומי משולב ראיונות בתקשורת וטורי דעה מתורגמים לכמה שפות, שמבססים תודעתית את האשמה כי ישראל וחיילי צה"ל ביצעו פשעי מלחמה בצוק איתן.

הדו"ח של "עד כאן" מתמקד בכמה אירועים שפורסמו על ידי הארגון היריב, ומנסה להפריך את טיעוניהם באמצעות טענות שעדויות אלה של החיילים נאספו באופן מגמתי. חלק מהעדים הודו בחקירה כי לא היו נוכחים באירועים שעליהם העידו, או אף יותר חמור - ששוברים שתיקה ערכו את העדות שלהם בצורה מגמתית ששינתה את תוכנה.

לדו"ח המלא

ירון זאב, חייל שריון שעדויותיו פורסמו בעילום שם על ידי שוברים שתיקה, תיאר כיצד הוא וחבריו לטנק ירו ביוזמתו על חפים מפשע ללא צורך מבצעי - "כמו במשחק מחשב". זאב וחבריו לנשק נלקחו לחקירה במשטרה הצבאית ושם תיאר כיצד שוברים שתיקה ערכו את עדויותיו.

במוקד השני של האירועים, פרסמו שוברים שתיקה חמש גרסאות שונות לאירוע אחד, שבו נורה ונהרג פלשתיני מבוגר שהתקרב בצורה מחשידה לכוח של הנח"ל שלחם בבית חאנון.

העדויות פורסמו בנפרד, כך שהקורא מובל לחשוב שמדובר ברצף אירועים ולא באירוע בודד. מתשאול של כעשרה קצינים וחיילים שהיו באירוע, נטען בדו"ח של "עד כאן" כי הכוח פעל ללא דופי, לפי הפקודות. מתברר כי הפלשתיני התקרב בצורה מחשידה לחיילים, ולא עצר למרות קריאות בערבית וירי באוויר.

"פרסום העדויות, הגם שאין בהן ביסוס, הניב לארגון רווחים היות שהתרומות לארגון כתוצאה מהסערה שחולל ללא בסיס - כמעט הוכפלו", מתעקשים ב"עד כאן".

משוברים שתיקה נמסר: "מדובר בגיבוב של שקרים. כלוחמים לשעבר - הביקורת שלנו מעולם לא היתה כלפי חיילי צה"ל אלא כלפי המדיניות ומקבלי ההחלטות. את יתר הטענות השקריות של 'עד כאן' נפרק בבית המשפט, כמו שעשינו מול הליכים אחרים שהם ניהלו נגדנו.