חנן פרידמן
חנן פרידמןצילום: באדיבות בנק לאומי

בנק לאומי פרסם הבוקר (שלישי) את דוחות סיכום שנת 2020.

הרווח הנקי בשנת 2020 הסתכם ב-2,102 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-3,522 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

הקיטון ברווח נובע בעיקרו מהגידול המשמעותי בהוצאה להפסדי אשראי, שעיקרו בהפרשה הקבוצתית, ומירידה בהכנסות מימון שאינן מריבית אשר כללו אשתקד גם הכנסות ממכירת לאומי קארד בסך של כ – 314 מיליוני שקלים.

ההוצאה להפסדי אשראי בשנת 2020 הסתכמה לסך של 2.6 מיליארדי שקלים, בהשוואה לסך של 609 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. כ–74% מההוצאה להפסדי אשראי נבעה מגידול בהפרשה הקבוצתית, על רקע משבר הקורונה. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי לשנת 2020 הסתכם ב-0.88%, בהשוואה ל-0.22% בתקופה המקבילה אשתקד.

יחס היעילות בשנת 2020 השתפר - 53.8%, בהשוואה ל-58.1% אשתקד (בנטרול השפעת ההכנסה ממכירת לאומי קארד). השיפור הינו כתוצאה מירידה בהוצאות השכר ובהוצאות התפעוליות האחרות. ההוצאות התפעוליות והאחרות בשנת 2020 הסתכמו לכ-7 מיליארדי שקלים, ירידה של כ-10.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות השכר והנלוות ירדו בשיעור של 13.5%, בעיקר על רקע היעדר הפרשות למענקים, בהתחשב בתוצאות הכספיות, וירידה במצבת העובדים.

יחס היעילות לרבעון הרביעי של השנה עמד על שיעור של 50.7%, בהשוואה לשיעור של 61.7% ברבעון המקביל אשתקד.

צמיחה בתיק האשראי – הבנק המשיך למקד את הצמיחה שלו בתיק האשראי במגזר העסקי, המסחרי ובמשכנתאות. התיק העסקי גדל בשנה האחרונה בשיעור של 10.7%(כולל נדל"ן), התיק המסחרי גדל בשיעור של 9.8%, ותיק המשכנתאות גדל בשיעור של 6.9%.

מפרוץ המשבר ועד בסמוך למועד פרסום הדו"ח הכספי, לאומי אישר אשראי לעסקים בהיקף של כ-6.4 מיליארדי שקלים במסגרת קרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה והקרן להלוואות לעסקים בסיכון מוגבר. מתוך סכום זה, כ-3.8 מיליארדי שקלים הועמדו לטובת עסקים קטנים.

הקפאת הלוואות לעסקים קטנים וזעירים – עד ליום 31 בינואר 2021, לאומי הקפיא תשלומים שוטפים של הלוואות לעסקים קטנים וזעירים בהיקף של כ- 1.2 מיליארדי ₪. מתוכם, נכון ליום 31 בינואר 2021, כ-170 מיליוני שקלים בלבד עדיין נמצאים בסטטוס הקפאת תשלומים.

הקפאת משכנתאות – עד ליום 31 בינואר 2021, לאומי הקפיא תשלומים שוטפים של החזרי משכנתאות בהיקף של כ- 0.9 מיליארדי שקלים. מתוכם, נכון ליום 31 בינואר 2021, כ-360 מיליוני שקלים בלבד עדיין נמצאים בסטטוס הקפאת תשלומים.

יו"ר דירקטוריון לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא: "בימים אלה, אנו עדים להתקדמות משמעותית, תוך מובילות בינלאומית, במבצע חיסונים בארץ, אשר יחד עם תקווה להמשך עמידה בכללי הזהירות, נותן לנו קצה אור של אופטימיות לפוטנציאל היציאה ממשבר הקורונה, שפקד את השנה החולפת, 2020.

''קבוצת לאומי מסכמת את שנת 2020 ברווח נקי של 2,102 מיליון ש"ח. עיקר ההכנסות והרווחיות נובעות מפעילות בעסקי הליבה. תרומת לאומי לקהילה בשנת 2020 הסתכמה בכ-37 מיליון ש"ח ומעל לכ-2,300 מעובדי לאומי התנדבו במהלך השנה החולפת בהיקף של כ-16,000 שעות התנדבות במגוון רחב של פעילויות בקהילות שונות, כולל בתחומי הבריאות, החינוך, דור המחר, והגיל השלישי'', הוסיף.

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן: ''אנו צופים שמבצע החיסונים יוביל אותנו במהלך 2021 ליציאה הדרגתית מהמשבר הבריאותי, ובעקבות זאת גם ליציאה מהמשבר הכלכלי. האתגרים הרבים עדיין כאן וילוו אותנו עוד תקופה ממושכת, אולם התובנות מהמשבר מאוד חזקות וברורות. האסטרטגיה הדיגיטלית שלנו, שהוכיחה את עצמה במשבר, תימשך ואף תתרחב. ניקח אותה, את יכולות הבינה המלאכותית ואת המודלים החכמים שלנו צעדים רבים קדימה, על מנת להבטיח את המובילות הטכנולוגית של לאומי, גם בעידן של בנקאות המחר.

''נמשיך למנף את היכולות שהעצמנו במשבר - ואת המחויבות של עובדינו להצלחת הבנק - לשם צמיחה מואצת בתחומי הפעילות שתואמים את האסטרטגיה שלנו. נעשה זאת באמצעות יכולות הדיגיטל והחדשנות שלנו; מודל שירות שמותאם אישית למאפייני הלקוח; סגירה מהירה של מעגל הטיפול בלקוח, לרבות בחיתום אשראי; ובאמצעות שימוש ברובוטיקה ובכלים טכנולוגיים מתקדמים נוספים. ראינו, שאלו הפרמטרים החשובים ביותר עבור שביעות רצון הלקוחות, והם מהווים את המנוע העיקרי לצמיחה בריאה וחכמה''.

פרידמן הוסיף: ''עידן הבנקאות הפתוחה, לצד יכולות החיתום הדיגיטליות שלנו, המבוססות AI והתשתיות לשיתוף פעולה עם פינטקים, יוצר עבורנו הזדמנויות להציע את מוצרינו בצורה מושכלת ובאופן ישיר - ללקוחות כל הבנקים. אנו רואים בכך פוטנציאל משמעותי להמשך".