אריה מינקוב
אריה מינקובצילום: באדיבות המצולם

בשנת 1894 העיתון האנגלי "טיימס" פרסם תחזית שחורה ביותר. הידיעה מבשרת הרעות בישרה כי בעקבות מגמת הגידול במספר הכרכרות, בעוד חמישים שנה רחובות לונדון יקברו מתחת גללי סוסים שיגיעו עד לגובה של 2.5 מטר. תרחיש האימים לא התגשם כמובן, בעקבות המצאת המכונית.

הקולות הנשמעים מידי פעם ומזהירים מפני צפיפות אוכלוסין הם לא חדשים. בעולם קיימת תנועה שקוראת לאנושות להיכחד כדי שלא להגיע למצב כזה, ופרופסורים מלומדים מסבירים שזה אסון שהולך ומתקרב.

בדברי חז"ל אפשר לראות גישה מאוד ברורה בנוגע לצמצום ילודה משיקולים שונים. חזקיה המלך נענש בגלל שעשה חשבונות ונמנע מהולדת ילדים בגלל שידע שהם יהיו רשעים, ועמרם אביו של משה שמע בקול הבת שלו והוליד עוד בנים למרות שידע שהמצרים כנראה ישליכו אותם לנהר. יש חיוב לאדם להמשיך להוליד ילדים גם אחרי שהוא קיים כבר את מצוות פריה ורביה והוליד בן ובת.

ולמרות זאת, מן הראוי להתייחס בצורה עניינית לטענות שכנגד. הדמוגרף יעקב פייטלסון התייחס לשאלה זו בצורה מפורטת והשיב על כל הטענות, ואפילו הוכיח ממדינות שונות בעולם שגידול באוכלוסייה משפר את רמת החיים. בנוגע לטענות של עומס על המשאבים כמו הכבישים הוא מזכיר פיתוחים טכנולוגיים שונים שיאפשרו תעבורה מהירה וקלה יותר, ובנוגע למקומות מגורים הוא מזכיר את העובדה ש53.2% מאוכלוסיית מדינת ישראל מתרכזת במחוז ירושלים, תל אביב והמרכז, כאשר שלושת המחוזות יחד הם 9.6% מהשטח הכולל של מדינת ישראל. יש עוד הרבה מקום.

מעניין לראות את המענה המקורי של הרב קוק לשאלה זו. לפחות בשני מקומות הרב קוק מתייחס לבעיה אפשרית של צפיפות אוכלוסין, במקום אחד הוא שואל מה היה קורה אילו לא היה חטא אדם הראשון ואנשים לא היו מתים, ובמקום שני מה יקרה אחרי תחיית המתים ('לנבוכי הדור', עמוד 43, קבצים מכתב יד קדשו, ח"ב, עמוד יז, יא).

בשני המקומות הרב עונה את אותה התשובה: "המקום ודאי לא יהיה צר לבני אדם, כי ברב ההשתלמות ההדרגית יתגלו עוד בנקל דרכים להתיישב בכוכבים רבים ועולמות אין מספר..".

"אין חזון רחוק שלא יבצרו עצות להתישב בהמון כוכבים ולהתרגל גם כן בשינוי התנאים של דרכי החיים על ידי עצות רבות, ובפרט שתנאי היצירה של תחית המתים יוכלו להתאים ביותר עם התנאים ההם..."

כשיגמר המקום על כדור הארץ, אנשים יעברו לגור בחלל! ברגע הראשון זה נשמע מוזר, אבל מסתבר שגם בזה הרב ידע להסתכל רחוק. נאס"א וחברות מסחריות (חברת "ביגלו אירוספייס" לדוגמא) עובדות בימים אלה במלוא המרץ על פיתוח אפשרות של מגורים קבועים בחלל.

נסיים בציטוט מתוך מאמר של הרב שמואל אליהו בנושא זה לפני 19 שנה: "אין פיצוץ אוכלוסין. אין סכנת רעב. אין צפיפות דיור. יש רק אנשים נצלנים שרוצים לאכול את כל העולם לבד".

הדברים כאן מבוססים על מאמר מקיף בעניין שנכתב בעבר