אלעזר שטרן באולפן ערוץ 7

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיע לאולפן ערוץ 7, השמיע ביקורת על התנהלות מנהיגי המתנחלים ביהודה ושומרון, רמז על הברית שעשויה להיות לאחר הבחירות לכנסת והאשים את הפוליטיקאים מהציונות הדתית ביצירת פירוד ושנאה.

בפתח הראיון נשאל שטרן מדוע יאיר לפיד לא מצהיר על עצמו כמועמד לראשות הממשלה. "בזמנים כאלה כל אחד רוצה להיות ראש ממשלה. אנחנו קודם כל רוצים באמת שתהיה פה מדינה יותר טובה, וברור לנו שנתניהו לא יכול להיות ראש ממשלה, מה שלא ברור לבנט, ללפיד זה כן ברור. הוא שם את האינטרס האישי בצד ואומר - בוא נציל את המדינה הזאת. אנחנו רוצים באמת להציל את המדינה.. אני דרך אגב רוצה להציל את הציונות הדתית".

להציל ממה?

"להציל מעצמה. אם אנחנו רואים בימים האחרונים שאישרו בבג"צ גיורים רפורמיים, ולי היה חוק ביד שיכולתי להעביר אותו, שרבני ערים ועוד דיין ועוד רב יישוב מקימים בית דין, כולם אורתודוכסים, כולם עברו הלכות מילה וגיור, ומי תקע את זה? בנט ושקד. כשהחרדים לא היו בקואליציה. אז אנחנו צריכים להציל את עצמנו, את הזהות היהודית של המדינה מידי הפוליטיקה העלובה כמו שהיא באה לידי ביטוי במפלגות של הציונות הדתית שכל הזמן עושים פירוד והשנאה".

מה דעתך על הכרה בגיור רפורמי?

"אני חושב שהרפורמים הם אחים שצריך לדבר איתם, ועדת נאמן שהחליטה על בית דין אורתודכסי דיברה עם רפורמים וקונסרבטיביים. מה הרבנות הראשית אמרה? זרקה את זה. ומה קרה לנו? ההתבוללות פה. ומי אחראי לזה? אנחנו, שזאת הרבנות הראשית שלנו".

עכשיו אחרי הפסיקה של בג"צ מה לדעתך צריך לעשות?

"לחזור להצעת החוק שאני שמתי, גם בהצעת החוק שלי בית הדין היה אורתודוכסי, והרפורמים והקונסרבטיבים הסכימו. עכשיו אני לא יודע מה יהיה. אנחנו תמיד חזקים בלדחות את הכל. אם היינו מקבלים את אמנת גביזון-מדן בזמנו, כאשר שם עסקים סגורים בשבת, עוד לא היו כל הקניונים האלה. היום תנסה לסגור אותם... בלתי אפשרי".

לגבי ההתיישבות הצעירה, מה המדיניות שלכם?

"אין אצלי כותרות כאלה של 'התיישבות צעירה', תביאו לי כל יישוב, נדבר נגיד לכם איפה צריך לעבור הגבול, איך להיפרד מהפלסטינים. אני 6 שנים הייתי בקראון בגליל, פעם שמעת אותי אומר לך 'המדינה שלחה אותי'?".

אבל לא איימו לפנות אותך

"כשביישוב עלי בנו כבישים ובריכה אצלי נסעו על דרך עפר שהביאו תרומה מיוחדת לזה, לא היו טלפונים. מה זה לא איימו? פעם אמרתי - 'המדינה שלחה אותי'?''.

מה המסר שלך למתגוררים בהתיישבות הצעירה?

"שיבינו שהם צריכים להיות חלק ממדינת ישראל, מהחברה הישראלית, ולא להגיד 'אני, אנחנו החלוצים'. הם לא יותר חלוצים ממני, בוא נדבר כחלוצים לחלוצים. כשאני באתי להושעיה הייתי 6 שנים בקראון. כשאני שומע את איילת שקד אומר 'השמאלנים האלה', אתה יודע כמה אותות גבורה יש אצל השמאלנים האלה לעומת הציונות הדתית? בוא נאחד יותר, נקרב יותר".

אתה תשתף פעולה עם בנט ושקד?

"אני מוכן לשתף איתם פעולה. אני בוחן את ההצבעות שלהם, ועד עכשיו כל ההצבעות שלהם חרד"ליות-חרדיות, זה נהיה אותו דבר. אני הבאתי חוק גיור של שלושה רבנים אורתודוכסים, כולם מאושרים על-ידי הרבנות הראשית ומי שתקע את זה, זה הם (בנט ושקד), אני הבאתי 32 נשים לגוף הבוחר, כששמרתי על 50%+10 רבנים אורתודוכסים, הוספתי רבנים מהתיישבות הצעירה\ותיקה תקרא לזה איך שאתה רוצה מיש"ע, הם שמו וטו על זה, אז מי תורם יותר לזהותה היהודית כפי שהציונות הדתית רואה אותה?".

יש סיכוי לברית עם בנט ושקד לאחר הבחירות?

"ברוכים הבאים, אני חושב שיש סיכוי טוב לייצר בלוק, סוג של ברית ולהציל את המדינה"

איך אתה, אלוף במיל', יכול לחשוב על הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת?

"אני רוצה להרגיע אותך, הממשלה שבעז"ה נקים תהיה ממשלה שבקווי היסוד יהיה כתוב 'ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית', לא מדינת כל אזרחיה, ירושלים מאוחדת ומה שאתה רוצה. מי שרוצה להצטרף, מוזמן. אני לא ביקשתי מאלה שהיו בקואליציה עם החרדים שיגידו שכל החברים החרדים שרים את התקווה ביום העצמאות".

אתה משווה בין חוסר הציונות החרדית לרשימה המשותפת?

"אני לא משווה אנשים, אני משווה עמדות, אני משווה ציונות שלא תולה דגל לציונות שמקדשת את הגדול והמדינה".

כמו שנתניהו מקים ממשלה עם החרדים אתם יכולים להקים ממשלה עם המשותפת?

"אני אמרתי שמי שירצה או יסכים לתמוך במדינת ישראל כבית לאומי של העם היהודי כמדינה יהודית ודמוקרטית, אני לא אגיד לו אל תתמוך".