הרבנית מלכה בינה, מייסדת ומנהלת 'מתן'

הרבנית מלכה בינה, מייסדת "מתן" - בית המדרש הגבוה לנשים, תקבל בקרוב את פרס 'יקירת ירושלים'. הזמנו אותה לאולפן ערוץ 7 לספר על תחושותיה בעקבות קבלת הפרס, ולשמוע את דעתה על נושאים בוערים על סדר היום.

"אני באתי לירושלים כילדה צעירה בת 17 וחצי, והתאהבתי. אז זה משהו מיוחד לקבל את הפרס כמה עשורים אחר כך. גם ירושלים רואה שהוספנו להם דברים, זה מחמם את הלב".

לפני 32 שנים ייסדת את ''מתן''. ספרי לנו איך הכל התחיל.

"אני לימדתי גמרא, זה היה ממש בהתחלה, בחיתולים. התייעצנו עם רבנים והם אמרו שזה דבר מבורך שנשים יכולות ללמוד, שיתחילו לאט לאט וידעו יותר מקורות בגמרא".

איך את מסתכלת על הביקורת מהצד היותר חרד"לי של המפה, שאומר שנשים לא צריכות ללמוד גמרא?

"אני מזמינה את כולם לבוא למתן, ואחד על אחד אני יכולה להתווכח עם כולם כי זה 32 שנה ואנחנו רואים את הנשים שצמחו ממתן. אלו נשים שהתחילו בשנים הראשונות בבית המדרש שלנו והיום הן הקימו מוסדות ומנהלות בתי מדרש, כל-כך הוסיפו לתורת נשים בארץ ישראל וגם בחו"ל".

"מתן לא באים מהאג'נדה הפמיניסטית, אלא מאג'נדה של תורה. במקרה אנחנו נשים, ואנחנו משתמשות בכוחות שלנו כנשים ובסוג הלימוד של נשים. אנחנו רוצות לקחת את כל הכוחות ולדעת את התורה בצורה עמוקה ורחבה יותר... למה לא גמרא? זה חלק מהמכלול הגדול אז למה שלא נוכל ללמוד את זה?".

לימוד של נשים שונה מלימוד של גברים?

"כן, לא ממש שונה כמו הפכים, אבל נשים שמות לב יותר על חלקים של בעיות חברתיות, רווחה. פעם נשאלתי שאלה שלמדנו והסתכלתי בראשונים ולא מצאתי תשובה. כנראה הם לא חשבו בכיוונים האלה".

גם אתם מתמודדים עם משבר הקורונה. הכל דרך הזום?

"הכל דרך הזום, מיד הבנו שצריך להשתנות. השקענו בזום כמה אלפי שקלים ועכשיו היו כמעט 10000 אנשים שלמדו דרך הזום".

אז במובן מסוים הקורונה תרמה ללימוד בארגון?

"בהחלט, התרוממנו יותר ויכולנו לתת יותר תורה לעולם".