עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבךצילום: שלומי יוסף

התחלה// תל אביב, הבכור מבין שניים בבית דתי לאומי להורים שעלו מאירופה. "שמי המלא הוא אליעזר אילן. אני קרוי על שם סבי, מצד אימי, אליעזר שנקר, שהיה תלמיד חכם ואיש עשייה והיה ראש הקהילה היהודית באושוויינצ׳ים בפולין, שהציל אלפי יהודים בשואה".

אבא// צבי יהודה בומבך ז"ל, עבד כמנהל בכיר בתעשייה האווירית. "אבא היה עד לשריפת בתי הכנסת בליל הבדולח ועלה לארץ בשנת 1939 כשהיה בן עשר. אבא הלך לעולמו לפני כארבעה חודשים. הוא לימד אותנו לעבוד קשה, להיות יסודי וחרוץ, לא להתפנק".

אמא// ליוויה בומבך ז"ל, ציירת ומעצבת אופנה. "מעבר להכול היא הייתה אמא במשרד מלאה. המשפחה תמיד הייתה אצלה במקום הראשון. אישה חמה, בשלנית, מסורה, אוהבת. עלתה לארץ אחרי שעברה את השואה. לפני שנתיים, כשהייתי בטיול בקרואטיה, היא הלכה לעולמה".

משקיף מן הצד// ביסודי למד בבית הספר 'אלומות' ברמת אביב, ולאחר מכן המשיך לתיכון הדתי צייטלין בתל אביב. "הייתי בסך הכול תלמיד טוב. למדתי פיזיקה ומתמטיקה וחשבתי אז שהתחום שלי בחיים יהיה בעולם הרפואה. למרות זאת אהבתי כבר אז ללכת לבית המשפט הסמוך לתיכון צייטלין והבטתי בדיונים, הקשבתי לשיח בין עורך הדין לשופט, בין צד אחד לשני. נהניתי מזה".

איש ספר// כילד ברמת אביב התפלל בבית הכנסת 'נווה קודש'. "הייתי הקורא בתורה הקבוע של בית הכנסת. כל שבת הייתי בעל קורא. עד היום אני יודע לקרוא בתורה כל פרשה בלי הכנה מראש ובלי התראה מוקדמת".

מדריך למנהיגות// עם סיום לימודיו בתיכון התגייס לחיל הקשר. "הייתי אלחוטן, אבל כעבור שנה הועברתי מתפקידי כדי לשמש מדריך ומרצה בבית הספר למנהיגות צבאית. זה היה תפקיד מעניין שחיזק אצלי מאוד את היכולת להתבטא ולעמוד מול קהל".

תורה ועבודה// אחרי השחרור החל ללמוד משפטים באוניברסיטת בר־אילן. "היה לי מחסור בלימודי קודש, אז לצד לימודי המשפטים למדתי במכון הגבוה לתורה כדי לגשר על הפער הזה".

מעמיד תלמידים// כסטודנט התפרנס מכמה מקורות, ביניהם לימוד והכנה של ילדי בר מצווה לקראת הקריאה בתורה. "היו לי מאות תלמידים. היום חלק מהם לקוחות שלי, וכשאנחנו מתחילים לעבוד על התיק שלהם אנחנו מחליפים זיכרונות מאז".

הדובר// בשנה ב' בלימודי המשפטים התמנה לתפקיד דובר משרד הדתות. עוד מעבודותיו הסטודנטיאליות: עיתונאי עם טור קבוע ב'הצופה' וכתב לענייני מפלגות של עיתון בשם 'יום השישי'.

החצי השני// מירי בומבך, עורכת דין. "חברים משותפים חשבו שאנחנו מתאימים והכירו בינינו, מאז חיי השתנו. אנחנו גם עובדים יחד, והיום היא עובדת אצלי במשרד".

במגרש של הגדולים// את ההתמחות בסיום הלימודים עשה במשרדו של מי שהיום מכהן כסגן נשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר. "אז מלצר היה עורך דין פרטי מצליח. למדתי ממנו הרבה דברים. לדעתי, עורך דין צריך להיות קודם כול בן אדם. יש אנשים שבמהלך הוויכוח המשפטי נוטים לשכוח את האנושיות שלהם. מלצר, מלבד היותו עורך דין מעולה, תמיד נשאר בן אדם למרות כל האתגרים".

עצמאי בשטח// אחרי תקופה קצרה כשכיר פתח משרד עצמאי העוסק בתחום הליטיגציה, בתחום הטיעון בבית המשפט, עוסק בעיקר בתחום המשפטי האזרחי, מנהלי, לשון הרע ובעבירות צווארון לבן. "במרוצת השנים יצא לי לעסוק בתיקים רבים בנושאים שונים וזכיתי לקבוע תקדימים רבים בבית המשפט העליון".

מכריכה לכריכה// "כל תיק שאני לוקח אני לומד אותו מהיסוד, וכל מקרה שמגיע אליי מבחינתי הוא כאילו התיק הראשון והיחיד שלי. כל הופעה בבית המשפט צריכה להיות על אדרנלין גבוה. אף פעם אני לא עולה על יצועי בלילה לפני שאני קורא את כל תקדימי בית המשפט מאותו יום. זה מקצוע שדורש להיות מעודכן, דינמי, משתנה כל הזמן, אבל עם זאת זה תחום מרתק".

עולה על מדים// לצד עבודתו המשפטית נכנס למערך המילואים בסנגוריה הצבאית. "לקוח שייצגתי בכמה תיקים סיפר לי יום אחד שבנו, אשר משרת ביחידה מובחרת בצבא, הסתבך בעבירות סמים והוא בסכנת הדחה מתפקידו הייחודי. לקראת משפטו הוא חיפש עורך דין שייצג אותו. אמרתי לו שמעולם לא התנסיתי בייצוג בעבירות של סמים, אבל אחפש מישהו שיכול לעזור. האבא התעקש שאני אייצג את הבן ואמר שישלם על כל הזמן שייקח לי ללמוד את הנושא. כך היה. בתום העבודה בתיק, הסנגור הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט, פנה אליי ואמר שהוא התרשם מאוד מפסק הדין, מהטיעונים ומהעבודה בתיק, ומאז ביקש שאשרת במילואים בסנגוריה של צה"ל. היום אני בדרגת סרן במילואים ועד כה זכיתי לייצג קצינים בכירים, לקחת חלק בוועדות חקירה, בג"צים ועוד".

יוצא מהסרט// בין יתר תפקידיו ייצג את המשפחות השכולות בהתנגדות להקרנת הסרט 'ג'נין ג'נין' שבו מובאות האשמות כוזבות וקשות נגד חיילי צה"ל. "היה צריך לשכנע את בית המשפט שחופש הביטוי הוא לא מוחלט. השופט מנחם פינקלשטיין ביקש שאקח לידיי את התיק במסגרת שירות המילואים, ואני שמח על העשייה הזאת".

הנחת// שלושה. יצחק, בן 26, שירת כקצין וקיבל פרס ביטחון ישראל ופרס ראש אמ"ן, ודן, בן 23, שהיה מצטיין ביחידת הסייבר 8200 - שניהם היום סטודנטים למשפטים. ברק, בן 17, לומד בישיבת כפר גנים בפתח תקווה. "כשאני הולך עם השלושה האלה חושבים שיש לי מאבטחים. אני בגובה 1.85 מטר והם עוד יותר גבוהים ממני"

השורה הראשונה// היום נחשב בומבך לאחד מבכירי עורכי הדין בארץ, והוא מייעץ לבכירי המדינה בכל התחומים. "אני משמש כיועץ משפטי למזכירות הליכוד ולאיגוד בתי האבות, ייצגתי מפלגות, שרי ממשלה, ראשי ערים. לא פעם העיסוק שלי הוא מול התקשורת כשיש חשש לפרסום דיבה מול לקוח. ייצגתי בעבר גם את ענת קם. אני לא מקבל אליי כל לקוח. לא מוכן לייצג מי שלא משתף פעולה, מי שמשקר בבית המשפט ומי שפוגע בביטחון המדינה. במקרה של ענת קם הסכמתי לייצג אותה רק אחרי שבית המשפט השתכנע שלא הייתה במעשיה כוונה לפגוע בביטחון המדינה".

בסוד הלשכה// בין תפקידיו השונים הוא משמש גם כראש פורום בתי המשפט של לשכת עורכי הדין, ראש פורום הליטיגציה וחבר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין. כבר בגיל 33 התמנה לתפקיד יו"ר ועדת האתיקה, ובגיל 37 נבחר לראשות לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב והמרכז.

אם זה לא היה המסלול// "כנראה לימודי רפואה, אבל כל אחד צריך ללכת בסוף למקום שבו הוא יכול לתרום ולהועיל".

במגרש הביתי:

בוקר// קם לשחרית בשעה שבע, למניין שמתקיים בימי הקורונה בחצרות. לרוב הולך לדיון בבית משפט, "לכל הקדחת של הניירת והדיונים". במהלך היום מקפיד על לימוד דף יומי לצד קריאת פסקי הדין והעבודה השוטפת.

פלייליסט// "במהלך נסיעה שומע שיעור בדף היומי, אחר כך אם יש זמן מוזיקה חסידית. כעת אני בשנת אבל, אז נמנע מכך".

שבת// "זמן למשפחה, לאירוח, ללימוד משותף. שולחן השבת שלנו תמיד רווי בשיח ובדיונים סוערים הן על לימוד גמרא והן על ענייני דיומא".

מופת// "סבא שלי, אליעזר, שעל שמו אני קרוי ולאור דמותו ודרכו אני משתדל לפעול ולהמשיך את מורשתו".

משאלה// "להמשיך לעשות מה שאני עושה עד מאה ועשרים".

מפחיד אותי// "צרות שבאות בלי הזמנה, כמו מחלות".

כשאהיה גדול// "רוצה להמשיך בעשייה כמה שניתן".

לתגובות: [email protected]